Türkiye AVM'lerle doldu taştı!

AVM'ler rekora gidiyor! 2009’un ilk altı ayında 7, üçüncü çeyreğinde ise 8 tane AVM açıldı. işte o rapor...

Türkiye AVM'lerle doldu taştı!

Jones Lang LaSalle tarafından hazırlanan "Türkiye Perakende Piyasası 2009 Yılı 3. Çeyrek” raporuna göre; toplam kiralanabilir alandaki büyüme yılın ilk iki çeyreğinde ciddi bir yavaşlama gösterirken, üçüncü çeyrek itibariyle yeniden yükselişe geçti ve 2009 ilk yarısında 160 bin metrekarelik bir büyüme kaydedilmesine karşın üçüncü çeyrekte 263 bin metrekarelik yeni perakende alanı piyasaya girdi. Üçüncü çeyrekteki yeni AVM açılışlarının 144 bin metrekaresi Anadolu’da, 119 bin metrekaresi ise İstanbul’da gerçekleşti.


Raporda; 2008 Ocak-Eylül döneminde 34 AVM açılmasına rağmen, 2009 yılının ilk yarısında yedi AVM’nin açıldığı, ancak piyasadaki hareketlenmeyle birlikte sadece üçüncü çeyrekte sekiz AVM açılışının yapıldığı ve bu gelişmede özellikle Ramazan ayı sebebiyle açılışların hızlanmasının etkili olduğu belirtildi.

Üçüncü çeyrekte; İstanbul’da 212 Power Outlet Centre, Carrefour Bahçelievler ve M1 Merter; Ankara’da Gordion AVM ve Via Life Fashion Outlet, Tekirdağ Dream Centre, Konya Parksite Adese AVM ve Antalya Özdilek Park Alışveriş Merkezi’nin açılışları gerçekleşti.

Anadolu’da açılan yeni alışveriş merkezlerine rağmen, İstanbul halen sahip olduğu 2.01 milyon metrekare kiralanabilir alanla Türkiye perakende piyasasının yüzde 38’ini oluşturuyor. Son rakamlara göre; 1.4 milyon metrekare inşaat halinde bulunan projeyle birlikte, 2011 sonu itibariyle İstanbul’daki toplam kiralanabilir alanın 3.5 milyon metrekareye, Türkiye toplam perakende piyasasının ise 8 milyon metrekareye ulaşması bekleniyor. Toplam kiralanabilir alan baz alındığında yüzde 34.4 ile en büyük pazar payına, toplam kiralanabilir alanı 60 bin metrekareden fazla olan 'üst bölgesel merkez’ler sahip.

Jones Lang LaSalle Türkiye Başkanı Avi Alkaş; ’Bereketli Eylül ayı, kış dönemi için  perakende ciro beklentilerini güçlendirdi. ÖTV indirimlerinin sona ermesi sektöre kısa süreli bir durgunluk yaşatabilir; yeni öğretim yılının başlamasının yarattığı olumlu hava bunu telafi edecektir. Yabancı finans kuruluşları tarafından Türkiye’nin 2010 yılı büyüme öngörülerinin son dönemde güçlü bir şekilde revize edilmesi de bu havayı körükleyecektir. Nitekim IMF’nin en son toplantılarda açıkladığı Türkiye için yüzde 3.7’lik büyüme Türkiye’nin yine en güçlü büyüyen ekonomilerden biri olacağını gösteriyor’ dedi.

Perakendeci talebi, birincil alışveriş merkezleri ve cadde mağazacılığı için yüksek seyrediyor

Raporda, 2009’un üçüncü çeyreğinde MediaMarkt, Best Buy gibi elektronik perakende zincirleri, halen güçlü taleplerine rağmen, kriz öncesi dönemle karşılaştırıldığında çok daha muhafazakar genişleme planları yaparak büyüme stratejilerine sıkı sıkıya bağlı kaldığı;  lüks perakende sektöründe ise  Prada ve Miu Miu’nun İstanbul mağaza açılışları gerçekleştirdiği, ayrıca Brioni, Hermes, Lanvin, IWC ve Hublot gibi yeni markaların da Türk pazarına giriş yaptığı belirtiliyor.

Ankara, en yoğun perakende piyasası

"Türkiye Perakende Piyasası 2009 Yılı 3. Çeyrek” raporuna göre; 1.000 kişi başına düşen 190 metrekarelik kiralanabilir alanla en yoğun piyasa Ankara olurken, Ankara’yı 158 metrekare ile İstanbul, 122 metrekare ile ise Denizli takip ediyor. Bu rakamların; Prag’da 610 m², Budapeşte’de 369 metrekare  ve Moskova’da 230 metrekare olan kiralanabilir alanların halen çok daha altında olduğuna dikkat çekilmekle birlikte söz konusu şehirlerdeki güçlü alım gücü de not ediliyor.

Küresel yatırımcıların Türkiye’ye ilgisi sürüyor

Türkiye’nin gayrimenkul piyasasının kendine özgün özelliklerinin yatırım piyasası için hem avantaj, hem de dezavantaj sağladığını belirten rapora göre; pazarın büyük bir çoğunluğuna hakim olan yerel gayrimenkul sahipleri, Avrupalı ve diğer gelişmiş piyasa yatırımcılarından çok daha az borçluluk oranlarına sahip olduğu için likidite sıkışıklığı yaşamadı. Bu sebeple mali sıkıntılar dolayısıyla piyasaya çıkan gayrimenkul arzı çok kısıtlı kaldı.

Bu durum, Türkiye’de fiyatlarda çok sınırlı değişim olmasına neden olurken, gelişmiş piyasalarda yaşanan güçlü fiyat değişimleriyle Türkiye’yi kıyaslayan yabancı yatırımcıların Türkiye piyasasını cazip görmemesine neden oldu. Orta ve Doğu Avrupa’nın büyük ekonomilerinde, getiri oranlarında 150-200 baz puan arasında düzeltme yaşanırken, Türkiye’de 2007 sonundan itibaren 125 baz puan değişim olduğu varsayılıyor.

Alkaş; “Global ekonomik koşullara karşın, Türkiye ekonomisinin beklenen yüksek büyüme oranları,  AB ile müzakere sürecinin yavaşlayarak da olsa devam etmesi ve Türkiye’nin uzun dönemde güçlü potansiyeli nedeniyle küresel yatırımcıların halen Türkiye yatırım piyasalarıyla ilgili olduğu ve zaman zaman yatırım olanaklarını değerlendirdiğini görüyoruz” dedi.


EMLAKTİMES

Sayfa Yükleniyor...