Süper Lig yayın ihalesi için 5 ihtimal

ntv.com.tr

Süper Lig’in yayın ihalesi için geri sayım başladı. Kasım ayında düzenlenecek olan ihaleye, dev şirketler girecek. 600 milyon dolarlık büyüklüğe ulaşması beklenen ihalenin modeli için 5 seçenek öne çıkıyor.

  • 1

    Süper Lig'in yayın ihalesi 25 Kasım'da yapılacak. Dev şirketlerin girmesi beklenen ihalede tutarın 600 milyon dolara ulaşması bekleniyor.
  • 2

    Kıran kırana geçmesi beklenen ihalede hangi modeller öne çıkıyor? Hürriyet'in haberine göre, sektörde en çok konuşulan lisans modellerinde 5 farklı seçenek öne çıkıyor...
  • 3

    TEKLİ LİSANS

    TEKLİ LİSANS
    Bu lisans modelinde ihaleyi kazanan şirket, tek başına yayınları gerçekleştiriyor. Şu anda Digiturk’ün sahip olduğu tekli lisans, şartnamedeki süre bitimine kadar geçerli. Ancak bu lisans modeline sahip olan şirket, yayını paylaşmaya yanaşmıyor.
  • 4

    ALT LİSANSLAMA (RESELLER)

    ALT LİSANSLAMA (RESELLER)
    En çok tartışılan lisans modeli. Bu lisans tipinde ihaleyi tek bir şirket kazansa bile şartname gereği alt lisanslamayla daha fazla şirkete yan yayın hakkı veriliyor. Ana lisans tipini alan şirket, kâr edebileceği bir maliyet hesabı çıkarıyor ve bu fiyatı alt lisanslama yapacak şirkete sunuyor. Alt lisansa sahip olan şirketler de ana lisansa sahip olan şirketle müşterilerine aynı fiyatı sunuyor. Böylelikle maç yayınlarında rekabet ortamı oluşturularak, Türkiye’deki ekran başındaki futbol seyircisinin artırılması amaçlanıyor.
  • 5

    FEDERASYON MODELİ

    FEDERASYON MODELİ
    Bu modelin benzeri İspanya’da uygulanıyor. Naklen yayın hakkının sahibi bizzat Futbol Federasyonu oluyor. Kendisi bir marka yaratıyor. Maçların çekimi başta olmak üzere tüm operasyonu üstleniyor. Diğer tüm yayıncı kuruluşlar, abone başı bir bedel karşılığında yayını satın alıyor. Fiyatlamayı federasyon kendisi belirliyor. Abone sayısı ve taahhütleri göz önüne alacak federasyon her kuruluş için farklı bir tarife oluşturabiliyor. Bireysel (ev) yayın hakları için ihale yapılmasına gerek kalmıyor. İhale sadece ticari aboneler ve yurtdışı haklarıyla ilgili sınırlı tutulabiliyor.
  • 6

    MECRAYA GÖRE LİSANS

    MECRAYA GÖRE LİSANS
    Bu seçenekte televizyon, mobil, IP TV olmak üzere farklı izleme seçeneklerine göre ihale çeşitleri sunuluyor. Örneğin, mobil yayın ihalesini kazanan şirket, abonelerine sadece akıllı telefon ve tablet uygulamaları üzerinden hizmet verebilecek. Ancak mecraya göre lisanlama modeli şu anda dünya üzerinde çok fazla tercih edilmiyor. Bu yüzden Türkiye’deki şansı da az olarak görülüyor.
  • 7

    EK LİSANS

    EK LİSANS
    Türkiye’de konuşulan diğer bir modeli ise ek lisans. Bu yayın ihalesini alan şirket, maçtan önce ve sonra röportajlar gibi yan haklara sahip oluyor. Ancak ek lisans paketi de gelir hacmi çok olmadığı için şirketlerin ilgisini çekmiyor.
  • 8

    İHALEYE KİMLER KATILIYOR?

    İHALEYE KİMLER KATILIYOR?
    İhaleye Digiturk, D-Smart gibi televizyon yayın platformlarının yanı sıra iletişim operatörleri Turkcell, Türk Telekom ve Vodafone da girecek.
  • 9

    İHALE KAÇ YILLIK OLACAK?

    İHALE KAÇ YILLIK OLACAK?
    Bir önceki ihale 4 sezonu kapsarken, yeni yapılacak ihalenin kaç sezonluk olacağı henüz netleşmedi.
  • 10

    KULÜPLER NE İSTİYOR?

    KULÜPLER NE İSTİYOR?
    Yayın ihalesinde rakamın 600 milyon doların üzerine çıkmasını bekliyor. Maçların gündüz saatlerinde oynanıp statlara daha fazla seyirci çekmeyi istiyor. Maçlarının aynı zamanda canlı olarak yabancı ülkelerde de yayınlanmasını talep ediyor.

    Anadolu kulüpleri havuzdan daha fazla pay talep ediyor. Şampiyonluk yaşamış beş takım ise havuzdan yeteri kadar pay alamadıklarını söylüyor.