10 adımda fazla kilolara veda edin

ntv.com.tr

10 adımda fazla kilolara veda edin

  • 1

    Havaların ısınması ile birlikte giyilen ince kıyafetler kışın alınan kiloları göstermeye başladı. Fazla kilolar estetik görünümü bozmakla kalmayıp, sağlığımızı da tehlikeye atıyor. Kalp hastalığı, diyabet, tansiyon ve ortopedik sorunlara yol açabilen obezite ile mücadele etmenin yolu sağlıklı ve dengeli beslenmeden geçiyor. Diyetisyen Emine Yüzbaşıoğlu, 10 adımda fazla kilolardan kurtulmanın yollarını anlattı:
  • 2

    1- Ulaşmak istediğiniz kiloyu belirleyin
    Kilo vermek isteyen birçok kişi sık sık diyete başlıyor fakat bir süre sonra farklı nedenle diyet programına sadık kalamıyor. Kişiyi günlük hayatında zorlamayacak, doğru planlanmış bir diyet programı sayesinde beslenme alışkanlıkları değiştirilerek başarılı sonuçlar alınabilir. Diyete başlayanlar “Acaba kilo verebilir miyim, versem bu kilomu koruyabilir miyim?” gibi motivasyonu etkileyecek sorularla kendilerini yormamalı, gerçekçi hedeflerle yola çıkmalıdırlar. Sağlıklı bir şekilde ideal kiloya ulaşmak için mutlaka uzman yardımı alınmalı.
  • 3

    2- Uzman yardımı alın ve bilinçli beslenin
    Yazın sıcağın etkisi de düşünülerek ağır yemeklerden özellikle kızartmalardan kaçınılmalı. Bunun yerine haşlama, ızgara tercih edilmeli. Hamur tatlıları yerine daha hafif süt tatlıları ya da dondurma tüketilmeli. Meyve kilo aldırmaz düşüncesi ile fazla meyve tüketilmemeli. Çünkü meyvelerde fruktoz yani meyve şekeri bulunur. Meyve suyu, asitli içecekler gibi şekerli içecekler yerine daha az kalorili ayran tüketilmeli. Yanı sıra bol bol su içilmeli, her öğünde salata tüketilmeli.
  • 4

    3-Sıvı tüketiminizi artırın
    Yaz aylarında vücudun sıvı ihtiyacı da artar. Vücutta suyla beraber sodyum, potasyum gibi minerallerin de atılması sonucunda bayılma hissi, yorgunluk, bulantı, baş dönmesi, nabız düşüklüğü, dolaşım bozukluğu gibi sağlık problemleri görülebilir. Özellikle terleme ile artan sıvı kaybını karşılamak için günde 2,5-3 lt. su içilmelidir. Kilo vermek, kilo korumak ve fazla besin alımını engellemek için bol sıvı tüketilmesi gerekir.
  • 5

    4- Her gün tartılmayın
    Kilo takibi amacıyla sık sık tartılmak yanlış bir yöntemdir. Sağlıklı bir diyetle kilo değişimi ayda 4-6 kilodur. Buna göre haftada 1-1,5 kilo kaybı normaldir. Fazlasını beklemek hayal kırıklığına sebep olabilir. Uygun tartılma sıklığı haftada bir ve sabahları aç karnına olmalıdır. Gün içinde farklı saatlerde birkaç kez tartılmak ise moral bozmaya ve motivasyonun azalmasına neden olacaktır.
  • 6

    5- Kendinizi ödüllendirin
    Diyet programına başladıktan bir süre sonra kilo vermeye başlanırsa, verilen kilolar için kişiler kendilerini ödüllendirebilirler ancak bu ödüllendirme diyeti bozarak olmamalıdır. Kendilerine ödül olarak; beğendikleri bir kıyafeti alabilir, saç modellerini değiştirebilir ya da uzun zamandır görmek istedikleri bir yere gidebilirler. Bu şekilde motivasyon artırılabilir.
  • 7

    6- Pozitif düşünün
    Diyet süresince motivasyonu yüksek tutabilmek amacıyla verilen her kilo için sevinmek önemlidir. Verilen kilo miktarı ne olursa olsun, diyet yapan kişiler başarılarını takdir etmeli. Diyete başlayan kişiler, çevrelerindeki diğer kişilerin istedikleri her şeyi yerken kendilerinin yasakların olduğu bir program içinde olduğunu düşünerek dışlanmış hissetmemeli.
  • 8

    7. Aç olup olmadığınızı sorgulayın
    Çoğu insan sıkıldığında, mutsuz olduğunda, sinirlendiğinde ya da mutlu olduğunda kendini aç hisseder. Böyle durumlarda açlık hissi tekrar sorgulanmalıdır. Duygu yoğunluna bağlı açlık hissi durumlarında mutlaka bir şeyler yemeleri gerektiğini düşünen kişiler, kalorisi olmayan ve mevsime uygun çiğ sebzeleri tercih etmeli.
  • 9

    8. Öğünlerde ne yediğinizi not edin
    Diyet yapan kişilerin yediklerini not almaları kendilerini kontrol etmeleri için etkili bir yöntem. Notlar sayesinde, öğün sayısını ve öğünlerde doğru besin gruplarına yer verilip verilmediğini kontrol ederken; yaptıkları yanlışlar varsa onları da görme şansı yakalayabilirler. Not almanın diğer bir avantajı ise diyet programına uyulup not tutulmasına rağmen bir hafta sonunda hiç kilo verilmemesi ya da çok az kilo verilmesi durumunda, tüketimin diyetisyenle incelenerek yapılan hatanın bulunma şansını yaratmasıdır.
  • 10

    9- Abur cubur yerine kuru meyve tüketin
    Evde ve iş yeri çekmecelerinde bulundurulan çikolata, gofret, bisküvi gibi yüksek kalorili atıştırmalıklar diyet programının bozulmasına neden olabilir. Bunların yerine iş yeri çekmecelerinde kuru meyve, leblebi, galeta gibi sağlıklı ve ara öğün olmaya uygun yiyecekler bulundurmak daha faydalı olacaktır.
  • 11

    10- Fiziksel aktivitenizi artırın
    Sağlıklı beslenmenin yanı sıra yapılan fiziksel aktiviteler de kilo vermeyi hızlandırır. Günde en az bir saat tempolu yürüyüş hem kişinin sağlıklı kilo vermesini hem de kendisini iyi hissetmesini sağlar.