NTV

‘Peynir ve elmayla diş temizliği’

Sağlık

Diş sağlığı her ne kadar fırçalama ve ağız bakımına bağlı olsa da uzmanlara göre, yiyecekler ve çiğneme şeklinin de sağlıklı bir ağız yapısında hatırı sayılır bir etkisi var.

Sağlıklı dişlere sahip olmak için doğru diş fırçalama ve diş ipi kullanmanın önemine vurgu yapan Dentistanbul Levent Akademi Başhekimi Doç. Dr. Ali Çağın Yücel, çiğneme şekli ve tercih edilen yiyeceklerin rolüne dikkat çekti. Yücel, yiyeceklerle diş sağlığı arasındaki bağlantıya ilişkin önerilerini 10 başlık altında toplayarak şunları söyledi:
1- Mekanik temizlik: Çiğneme sırasında mekanik etki ile dişte temizlik de meydana gelir. Bu nedenle, ağızda çiğnemenin daha az olduğu tarafta daha çok çürük oluşur. Sert ve lifli besinler, dişte mekanik temizlik yapar. Elma, havuç kereviz sapı gibi sert besinlerin mekanik temizlik etkisinden yararlanabilirsiniz.

2- Sakız: Sakızın tükürüğü uyarıcı etkisinden ve dolayısıyla tükürüğün mekanik temizleme etkisinden yararlanabiliriz. Çiğnenecekse şekersiz sakız çiğnenmeli.

3- Çürük önleyiciler: Peynir, şekersiz sakızlar, lifli yiyecekler, xylitol (şekersiz sakızların içine konan madde) inek sütü çürük önleyicilerdir. Dişimizi fırçalayamadığımız zamanlarda, küçük bir peynir parçası yenmesi fırçalamanın yerine geçebilir. Bu uygulama çok zorda kaldığımız zamanlarda yapılmalı, her gece yapılması durumunda, plak oluşumuna neden olabilirsiniz. ‘Ben peynir yiyeyim dişim çürümesin’ diye bir şey söz konusu değil.

4- Yer fıstığı: Tükürük akış oranını arttırdığı için çürük önleyici olarak nitelendirilebilir.

5- Şekersiz süt: Süt kalsiyum kaynağı olması nedeniyle, çocukların beslenmesinde önemli bir yer tutuyor. Gece çocuklara süt verilmesi çok yaygın ama şeker katılmamalı.

6- Pekmez: Sütün içine pekmez, bal ve karamel katılması daha tehlikeli. Bu ek besinler dişe yapışıyor ve gece tükürük akışı az olduğu için diş çürüğü daha fazla oluyor.

7- Kalsiyum: Annelerin hamileliğin ilk 4 haftasında A ve D vitamininden, kalsiyumdan zengin besinler almaları gerekiyor.

8- Tatlılar: Şeker, çikolata, kek, bisküvi, hamur işleri, puding, çay şekeri, mısır gevreği, reçel, bal potansiyel çürük yapıcı besinler.

9- Ara öğün: Ara öğünlerde yenen şeker ve çikolata, diş fırçalanmadığı ve uzun süre dişte kaldığı için çok daha fazla çürük yapıcı etkiye sahip. Ara öğünlerde lifli gıdaları tercih edin.

10- Diyet: Diyetisyenlerin hastalarına diyet yazarken, diş hekimine danışması diş sağlığı açısından önemli.