‘Şemsiyeli saldırgan’ öfke kontrolü yapsaydı bunlar yaşanmazdı

Öfke, sevgi ve korku gibi en temel duygulardan biri ancak kontrol dışına çıktığında yaralama ve ölüm gibi sonuçlar da doğurabilen saldırganlık haline gelebiliyor. Türkiye bunun son örneğini Acıbadem'deki metrobüs kazasında yaşadı.

‘Şemsiyeli saldırgan’ öfke kontrolü yapsaydı bunlar yaşanmazdı

Uzman Klinik Psikolog Meral Sarıkaya, İstanbul Acıbadem’de yaşanan ve bir yolcunun seyir halindeki aracın şoförüne şemsiye ile vurmasıyla gelişen metrosbüs kazasına dikkat çekti.

Bu olayla bir kez daha gündeme gelen öfke kontrolünün önemine vurgu yapan ve öfkenin sevgi ve korku gibi en temel duygularımızdan biri olduğunu belirten Sarıkaya, “Birey öfke yönetimini sağlıklı biçimde yapamaz ise diğer bir tanımla öfke kontrolsüz biçimde ortaya çıktığında saldırgan eylem peşinden gelebilir” uyarısında bulundu.

İş Sağlığı ve Güvenliği uzmanları da toplu taşıma araçlarında araç sürücülerinin güvenliğinin sağlanması için kabin uygulamasının hayata geçirilebileceğine dikkat çekiyor.

“Nasıl ki hepimiz sevgi, korku gibi duygular yaşıyorsak öfke de bu duygular gibi temel duygularımızdan biridir” diyen Meral Sarıkaya, şunları söyledi:

ÖFKE BİR DUYGU, SALDIRGANLIK OLUMSUZ BİR DAVRANIŞTIR

“Öfke kişinin çoğunlukla bir engellenme ile karşı karşıya kalması sonrasında ortaya çıkar. Öfke kaçınılması gereken bir duygu değildir. Yalnızca uygun yollar ile ifade edilmesi önemlidir. Saldırganlık ise diğerini incitmeyi amaçlayan, diğerinin fiziksel ve psikolojik bütünlüğüne tehdit oluşturan davranış ya da eylemdir. Öfke bir duygu, saldırganlık ise olumsuz bir davranımı ifade eder. Birey öfke yönetimini sağlıklı biçimde yapamaz ise diğer bir tanımla öfke kontrolsüz biçimde ortaya çıktığında saldırgan eylem peşinden gelebilir. Dolayısıyla sadece şoförler ile yolcular için değil, her insanın, kendine ait olan öfke duygusunu tanıyıp uygun bir biçimde davranışa dönüştürebilmesi önemlidir.”

"ÖFKE KONTROLÜNDE ZORLANANLAR PSİKOLOJİK DESTEK ALMALI"

Sarıkaya, özellikle yoğun strese maruz kalınan işlerde öfke kontrolü ve stres yönetimi alanlarında psikolojik destek almanın bireylerin hem kişisel hem mesleki alandaki ilişkilerine olumlu sonuçlar getireceğini ve saldırgan eylemlerin azalmasında etkili olacağını söyledi.

Meral Sarıkaya, özellikle büyük şehirlerde trafikte ortaya çıkan stresin yolculardan araç sürüçlerine kadar her kesim üzerinde etkili olduğunu belirterek stresle baş etme ve öfke kontrolü konusunda bazı tavsiyelerde bulundu:

“Eğer kişiler bu alanlarda sorun yaşadıklarını hissediyorlar ise stresle baş etme becerilerinin geliştirilmesi, gevşeme teknikleri, öfkeyi tetikleyecek olumsuz otomatik düşüncelerin değiştirilmesi, iletişim ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesi gibi alanlarda uzman eşliğinde bir desteğin alınmasının sorunun çözümüne yönelik önemli bir adım olacağını düşünmekteyim. Stresle baş etme ve öfke kontrolü alanlarında bir uzman eşliğinde bireysel olarak kişilerin kendilerine gelişim sağlaması var olan süreci işlevsel biçimde yönetmelerine katkıda bulunacaktır.”

‘Şemsiyeli saldırgan’ öfke kontrolü yapsaydı bunlar yaşanmazdı - 1 Metrobüs şoförüne şemsiyeyle saldırarak kazaya neden olan Murat Akbulut tutuklama istemiyle adliyeye sevk edildi. 

"ARAÇ SÜRÜCÜLERİ İÇİN KABİN ÖNLEMİ ALINMALI"

İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Rüştü Uçan ise toplu taşıma araçlarında araç sürücülerinin güvenliğinin sağlanması için kabin uygulamasının hayata geçirilebileceğini belirterek şunları söyledi:

“17 milyon insanın yaşadığı İstanbul'da toplu taşıma ulaşımda çok önemli bir yer tutmaktadır. Önlem alınmadığı takdirde metrobüsü kullanan sürücü, içerisindeki yolcular hatta o güzergahta yolculuk yapan bütün araçlar tehlike ile karşılaşabilir. Dünkü kazaya neden olan yolcunun davranışı sonucunda sürücü araç kontrolünü kaybetmiştir. Benzer olayların bir daha yaşanmaması için sürücünün bulunduğu bölüm, dışarıdan zorla etkilenmeyecek şekilde kırılmaz cam ile kapatılabilir. Bu aynı zamanda bir patlama durumunda da arabanın emniyetli alana çekilmesini de sağlayabilir. Bu bölümde gerekli termal konfor da sağlanmalıdır. Araç sürücülerinin yolcular ile diafon kanalı ile konuşmaları sağlanabilir.”

Sayfa Yükleniyor...