NTV

Zayıf çocuk geleceğin obezi mi?

ntv.com.tr

Sağlık

Ebeveynlerin çoğunun çocuklarının vücut ağırlığı ve görünümleri ya da iştahları ile ilgili endişelerinin olması çok yaygın bir durum. Pek çok anne, baba çocuklarının şişman olduğunda sağlıklı, zayıf olduğunda ise sağlıksız olduğunu düşünür. Peki böyle düşünmekte haklılar mı?

İlişkili Haberler

"Öncelikle şişmanlık ve zayıflık terimlerini tanımlamak gerekir” diyen Diyetisyen Ayşe Tuğba Şengel, vitamin kullanımı ve çocuklardaki obezite tehlikesine değindi.

Şengel, “Her çocuğun yaşına ve boyuna uygun olan kilodan belli oranda daha az olmasına zayıflık, daha fazla olmasına şişmanlık denir. Bir çocuğa ancak ağırlığı olması gerekenden %10 daha az ya da fazla ise zayıf ya da şişman denilebilir” ifadesini kullandı.

“ÇOCUKLARIN SAĞLIKLARI KİLO İLE ÖLÇÜLEMEZ”

Aileler genelde kilolu olduğu düşünülen çocukların sıklıkla ileride de kilolu olacağından, zayıf olarak düşünülen çocukların ise büyüyemediğinden ve sık hasta olacağından kaygılanıyor. Ancak bu düşüncenin tamamen yanlış olduğunu belirten Şengel, “Çocuğun büyüme ve gelişmesinde önemli olan unsur yaşına ve boyuna göre gereksinimi olan besin ögelerini alıp almadığıdır. Çocuğun sağlıklı olup olmadığına sadece kilosuna bakılarak karar verilemez. Çocuğun boyunun uzaması, kas ve kemik gelişimi iyi bir büyüme gelişme göstergesidir” değerlendirmesinde bulundu.

GEREKSİZ VİTAMİN KULLANIMI ŞİŞMANLIĞA DAVETİYE ÇIKARIYOR

Çocukların yaşlarına göre kilo alımları değişiyor. Ergenlik döneminde ise büyümenin hızlanmasıyla kilo alımı da artıyor. Ancak önemli olan çocuğun ne kadar kilo aldığı değil, sağlıklı ve yeterli beslenip beslenmediği.

Zayıf çocukların ailelerin isteğine göre hızlı büyümesi ve daha fazla kilo alması için multivitamin kullanmasının yanlış bir yaklaşım olduğunu vurgulayan Diyetisyen Şengel’in açıklamaları şöyle:

“Vitamin eksikliği tespit edilmeyen çocuğa kesinlikle vitamin kullandırılmamalıdır. 1 yaş üstü çocuklarda eğer et, süt, sebze ve meyve tüketiyorsa her hangi bir eksiklik oluşmayacaktır. Amerika da 2009 yılında yapılan bir araştırmada çocuklara daha sağlıklı olsun ve büyüme hızlansın diye verilen vitaminlerin aslında gereksiz olduğu ortaya çıkmıştır. İştahı açarak çocuğun kalıcı bir şekilde kilo almasına ve ilerde obez olmasına sebep olabilir. Araştırmalara göre özellikle B vitaminlerinin iştah açtığı tespit edilmiştir.

Çocukluk dönemindeki beslenmenin ileriki yaşama şekil verdiği düşünüldüğünde çocuğun sağlıklı ve dengeli beslenmesinin önemli olduğu unutulmamalıdır. Zayıf olduğu düşünülen çocukların, sağlıklı olsalar bile kilo almak uğruna yanlış beslenmesi ve vitamin kullandırılması ileride büyük sağlık problemlerine yol açabilir. Unutmayın ki vitaminlerde toksik olabilir ve gereksiz kullanılmamalıdır. Vücuttaki yağ dokusu miktarı yağ hücrelerinin sayısına bağlıdır. Çocukluk döneminde vücut yağ hücrelerinin sayısının artması yetişkin dönemde kolay kilo alma ve obez olma riskini arttırır. Bu dönemde artan yağ hücrelerinin sayısı ise azalmaz; sadece hücrelerin hacimlerinde küçülme olur.”

2-5 YAŞ ARASINDAKİ ÇOCUKLARIN %10'U OBEZİTE TEHLİKESİ ALTINDA

Araştırmalara göre 2-5 yaş arasındaki çocukların %10’unun, 6-11 yaş arasındaki çocukların da %20’sinin obez olduğu görülüyor. Dünya genelinde ise obez çocukların sayısı gittikçe artıyor.

ŞİŞMANLIK HASTALIKLARA ZEMİN HAZIRLIYOR

Şişmanlığın hipertansiyon, kalp-damar, diyabet, eklem hastalıkları gibi birçok soruna zemin hazırladığı düşünüldüğünde beslenmenin önemi daha da artıyor. Çocukların beslenme alışkanlıklarının oluşturulmasında ise en büyük görev ailelere düşüyor.

“Aileler öncelikle zayıf çocuğun ‘sağlıklı’, şişman çocuğun ‘sağlıksız’ olduğu kanısından vazgeçmelidir. Çocuğun sağlıklı olup olmadığına sadece kilosuna bakılarak karar verilemez. Önemli olan çocuğun büyüme ve gelişmesi için gerekli olan protein, karbonhidrat, yağ, vitamin ve mineralleri almasıdır” şeklinde konuşan Şengel, çocuk beslenmesinin püf noktalarını şöyle sıraladı:

SAĞLIKLI BİR ÇOCUĞUN BESLENMESİNDE NELERE DİKKAT EDİLMELİ?

•Çocuğa öğün atlamama ve düzenli beslenme alışkanlığı kazandırılmalıdır.
•Ara öğünler küçük porsiyonlar şeklinde olmalıdır.
•Porsiyon miktarları annenin ölçüsüne göre değil, çocuğun yiyebileceği miktarda olmalıdır.
•Kahvaltı etme alışkanlığı mutlaka kazandırılmalıdır.
•Kemik ve diş gelişimi için gerekli olan kalsiyum kaynakları alınmalıdır. Kalsiyumun en iyi kaynakları ise süt ve süt ürünleri, yeşil yapraklı sebzelerdir.
•Demir kaynağı olan kırmızı et, kurutulmuş meyve, yumurta, yeşil yapraklı sebzeler çocuklara yedirilmelidir.
•Vitamin ve mineral kaynağı olan sebze ve meyvelerin tüketimine dikkat edilmelidir.
•Sindirim sisteminin düzenli olması için posa kaynağı olan kurubaklagil, sebze ve meyve tüketilmelidir.

ETİKETLER