F-4 RF-4E’lerin uçuşu durduruluyor

Orgeneral Abidin Ünal, Malatya ve Konya’daki kazaların ardından F-4 RF-4E uçaklarının uçuşunun yarın durdurulacağını açıkladı. Ünal, “Uçaklara yeni sandalye takılmış mıydı?” sorusu üzerine Tümgeneral Ateş Mehmet İrez'i çağırarak, "Yarın yargılanırken beraber yargılanırız" diye şaka yaptı.

F-4 RF-4E’lerin uçuşu durduruluyor

Muharip Hava Kuvveti ve Hava Füze Savunma Komutanı Orgeneral Abidin Ünal, F-4 RF-4E uçaklarının yarın itibarıyla uçuşunun durdurulacağını açıkladı.

Orgeneral Abidin Ünal, komutanlığın brifing salonunda basın toplantısı düzenledi.

Abidin Ünal, 24 Şubat'ta Malatya'da meydana gelen iki RF-4E kazasında 4 pilotun, 5 Mart'ta da Konya'da F-4E 2020 uçağının düşmesiyle iki pilotun şehit olduğunu hatırlattı.

Peşi sıra gelen bu olayların, şehitlerin aileleri, silah arkadaşları ve kamuoyunu derinden üzdüğünü belirten Ünal, “İyi niyetli olsa yapılmış olan yorumların daima dikkatli olması gerektiği, bir şehit ailesi ve silah arkadaşları ile görevde olan insanların nasıl etkileyeceği üzerine odaklanılmış olmasını umarız. Bir olay inceleme raporu hemen bir haftada çıkmaz. Her türlü detayın incelendiği bir rapor çıkmadan, bugün söylediğim sözler ve bugüne kadar söylenmiş sözlerin tümü buz üstüne yazılmış yazı gibidir. Gerçek, inceleme sonunda ortaya çıkar” dedi. 

“UÇAN TAVUK”

Ünal, kazalarla ilgili yapılan bazı yorumlarda, "uçaklar eski", "uçaklar hurda", "uçaklar haşa uçan tavuk", "personel eğitimsiz, yetersiz" gibi ifadeler kullanıldığını dile getirdi.

RF-4E ile F-4E 2020 uçakların aynı olmadığı bilgisini veren Ünal, şunları kaydetti:
"RF-4E uçakları sadece keşif görevleri için dizayn edilmiş, keşif kameralarıyla donatılmış ve 'Işık Projesi' adıyla modernize edilerek aviyonik sistemleri, seyrüsefer sistemleri, haberleşme sistemleri, pasif elektronik harp sistemleri, gövdede 9 ana bölgede iyileştirmeler yapılmış, 2015 yılı sonuna kadar uçar durumda olan uçaklarımızdır. Bu uçakları, 2015 yılı sonunu beklemeden, F-16 uçaklarına kazandırıyor olduğumuz yeni keşif kodlarının harbe hazır olmasıyla bugün hazır olduğunda emekli edecek şekilde çalışma içerisindeydik.

“KOMUTANIMIZLA SON UÇUŞU YAPACAĞIZ”

Dün itibarıyla artık son testleri tamamladık. F-16 uçakları harp keşif koduyla görev yapabilir konuma geldi. Bunun üzerine yarın RF-4E uçaklarının uçuşunu durduruyoruz. Yarın Hava Kuvvetleri Komutanımız ve ben, bir RF-4E uçağıyla uçacağız ve kapanış seremonisi yaparak bu uçaklarımızı tarihe ve Hava Kuvvetlerimizin şanlı tarihine mal edeceğiz, bu noktaya geldik."

F-4E 2020'lerde 2003 ve 2005 yıllarında yenilenmiş 9 aviyonik sisteminin değiştiğini, 10 ilave aviyonik sisteminin kazandırıldığını, bütün kablo ve hidrolik boruları yenilenip elektronik kart podu takıldığını söyledi.

“55 UÇAĞIMIZ VAR”

Uçakları servis zamanı geldikçe ve bakım ömrü tamamlandıkça emekli etmekten hiçbir gün geriye kalmadıklarını vurgulayan Ünal, şöyle devam etti:

"Bunların her birinin ömrü bellidir. Ömrü gelen mutlaka değiştirilir. Bakımı gelenin mutlaka bakımı yapılır ve bu fabrikadan çıkan uçak uçar. İddia ediyoruz; bizim İkmal Bakım Merkezi'nden çıkan uçak uçar, uçmayan uçak da oradan çıkmaz. Atlamaya sandalyelerimiz yüzde 100 faaldir. Hem yenilenmiştir hem de en ufak bir şüpheye asla yer vermeyecek şekilde bakım yapılmıştır. F-4, Türk Hava Kuvvetlerine 1974 yılından itibaren o kadar çok kazanım sağlamıştır ki hava kuvvetlerinin efsanesi ve kahramanı olarak görmeyi tercih ederim. F-4E 2020 bizim en stratejik uçağımızdır. 2015'te bir, 2016'da 5, 2017'de 8, 2018'de 7, 2019'da 7, 2020'de de 20 olmak üzere bunları sırayla emekli ediyoruz. Uçabilir uçaklar bu sene 47, gelecek sene 42, ondan sonra 34, 72 ve 20. Neden böyle JSF'nin devreye girmesine de bağlı. JSF'ler de 2018'den itibaren envanterimize girmeye başlıyor. Şu anda kullanılmayı devam eden RF-4E 8, F-4E 2020 47 toplam 55 uçağımız var."

“HERHANGİ BİR ARIZA YOK”

Orgeneral Ünal, Malatya'daki RF-4E kazasıyla ilgili incelemelerin tamamlanmasını arzu ettiklerini dile getirdi.

Bu olayda, iki RF-4E uçağıyla gece keşif görevine çıkıldığını anlatan Ünal, "İnişe gelirken 19.10'da da Akçadağ'daki tepeye çarpıyor. Uçuşun gece olmasının kazayla ilgisi yoktur. Tamamen bir iletişim hatası. Burada bir insan unsuru ve iletişim hatasından bahsediyoruz. Herhangi bir arıza ve atlama söz konusu değil çünkü pilot uçtuğunu zannediyor. Uçtuklarını zannederken tepeye sürtüyorlar" ifadesini kullandı.

“PARAŞÜT ATACAK ZAMANI BULAMADI”

Konya'da 5 Mart'ta yaşanan kazaya da değinen Ünal, şehit Hava Pilot Kurmay Yüzbaşı Mustafa Tanış'ın, yıllık eğitim tazeleme istediği bilgisini verdi. Ünal, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Arkasında da öğretmen olarak şehit Hava Pilot Kurmay Yüzbaşı Mustafa Delikanlı var. İkisi de öğretmen. Buradaki SAM füzelerinde kaçınmaları sırasından pilot kendi manevrasından 'out of control'e giren bir uçağı, kurtarma mücadelesine girip 'Acaba kurtarır mıyım ' mücadelesi sırasında fazla gayret sonucu çıkmayacağına kani oldular ve ön pilot sandalyeyi çekti. Arka sandalye fırlamış ancak uçak çarptığı için maalesef o arkadaşımız da paraşüt atacak zamanı bulamadan ve ön sandalye de fırlamaya zamanı kalmadan yere vuruyor. İki saniye daha önce çekseydi bu iki arkadaşımız bugün bizimleydi. Demek ki iki saniye zamanı yoktu, son bir saniyede çektiler gibi geliyor bana. Bizim kurallarımız kanla yazılmıştır. Bunda da bu olacak. Biz bunu alıp azami sonuçları çıkartacağız."

“567 PİLOT AYRILDI”

Orgeneral Ünal, 2010'dan itibaren Hava Kuvvetleri’nden ayrılan pilot sayısının 567 olduğunu bildirdi.

Söz konusu pilotların 193'ünün emekliliğini kazananlar olduğunu söyleyen Ünal, şu bilgileri verdi:

"İstifa eden 306, Türk Hava Yolları’na protokolle gönderdiğimiz 68. Her yıl ortalama 100 civarında pilot ayrılıyor. Zaten Hava Kuvvetlerinde ortalama 125 civarında yeni pilot yetiştiriyoruz. 2013 yılında mecburi hizmet 10 yıla indi. Bu neye bedel oldu? Bu, her yıl ortalama 100 pilotun ayrılmasını beklerken iki yıl iki devre aynı anda ayrılma hakkı kazanmış oldu. Bizde ayrılan o sene 153 oldu. Ayrılan arkadaşların hepsine anket yapıyoruz. Ayrılmaların birinci sebebi, 'Mecburi hizmet 20 yıldı, şimdi 30 yıla çıktı. 15 yıllık hizmetten sonra bir 15 yıl daha bekleyip emekli olacağıma hemen ayrılıyorum. Emeklilik yaşı eskiden olduğu gibi tekrar 19-20 yıla gelirse kalırım çünkü uçmak istiyorum' diyorlar. İkinci konu maddi durum. Üçüncü neden ise 'Sistemde kaldığımda 3-4 yılda bir tayin ediyorsun. Hizmetini vermişim, sabit bir yerde oturayım. Çoluğumun çocuğumun istikbalini düşüneyim' diyorlar. Üç madde var. Bunun dışında bir kişi bile başka bir şeyi anket ifadesinde bulunmadı."

“BERABER YARGILANIRIZ”

Soruları da yanıtlayan Orgeneral Ünal, bir gazetecinin, "F-4E'lere yeni sandalye takılmış mıydı?" sorusu üzerine, bu konuda bilgi sahibi olan Kurmay Başkanı Tümgeneral Ateş Mehmet İrez'i çağırarak, "Yarın öbür gün yargılanırken beraber yargılanırız" diye şaka yaptı. Ünal'ın sözleri, gülüşmelere yol açtı.

“UZAKTAN DÜŞÜLME İMKANI YOK”

"Uçakların uzaktan düşürülebileceği iddiasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Böyle bir ihtimal var mı?" sorusunu da yanıtlayan Ünal, "Bu söylemler çok yaygın. Bu siber savaştır. Bu uçakların teknolojisini bakıldığında böyle bir imkan yoktur. F-4E 2020 uçağının yazılımı tamamen bizdedir. Her türlü değişikliği istediğimiz seviyede yapıyoruz" değerlendirmesinde bulundu.

���ŞEHİTLER KADAR ÜZÜLDÜM DESEM...”

Abidin Ünal, "Balyoz, Ergenekon gibi dönemler, pilotların moral değerlerini azalttı mı?" sorusunu ise şu yanıtı verdi:

"Burada özellikle Ergenekon ve Balyoz süreçleri hatta casusluk süreçleriyle itham edilen ve çeşitli sorunlarla karşılaşan, yargı, adli sorunlarla karşılaşan ve Hava Kuvvetlerinden ayrılmak zorunda kalan o kadar kıymetli arkadaşlarımız var ki inanın şehitler kadar üzüldüm desem abartmış olurum ama realite onlar bir kaliteydi. Bu söz konusu isimler daha üst rütbeli personeldi. Onların kalitesinden asla şüphem yok. Keşke onlar bizimle olsalardı. Şu anda görevinde olan pilotların ve yöneticilerin kalitesinde de endişem yok. Hiçbirinin kalitesi onların kalitesinden aşağıda değildir. Elbette ki bir moral düşüklüğü olmuştur. Üzüldük. Biz profesyonel insanlarız, işe devam ediyoruz. Ne kaliteden ne de moral, motivasyondan herhangi bir eksilmenin olduğunu söyleyemiyorum. Üzüntümüzü de hemen bunun yanında ifade etmek istiyorum."

Brifingin ardından 1'inci Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı’nca uçakların bakım, revizyon, modifikasyon ve modernizasyonu ile F-16, F-4/2020, T38A/M ve NF-5A/B uçaklarının hidrolik, pnömatik, mekanik, elektronik ve aviyonik onarım hizmetlerinin yanı sıra silah sistem entegrasyon ile motor yenileme projeleri hakkında bilgi verildi.

F-4 RF-4E’lerin uçuşu durduruluyor - 1 Muharip Hava Kuvveti ve Hava Füze Savunma Komutanı Orgeneral Abidin Ünal.

10 GÜNDE 6 PİLOT ŞEHİT OLMUŞTU

25 Şubat'ta Malatya'da "F-4 RF-4E" tipi savaş uçağının düşmesi sonucu 4 pilot şehit olmuştu.

5 Mart'ta ise Konya'da "F-4 E 2020" tipi uçak düşmüş ve 2 pilot şehit olmuştu.

F-4 RF-4E’lerin uçuşu durduruluyor - 2

TARTIŞMA YARATMIŞTI

Art arda yaşanan kazalar sonrası F-4'ler tartışma konusu olmuştu.
Son Bakanlar Kurulu Toplantısı'nın ardından düzenlenen basın toplantısında konuşan Hükümet Sözcüsü Bülent Arınç'a konuyla ilgili soru sorulmuştu.

Toplantıda Hava Kuvvetleri Komutanı Akın Öztürk'ün kazalara ilişkin teknik bilgiler verdiğini söyleyen Arınç, "F-4 E-2020" tipi uçakların kullanımının 2020 yılına kadar devam edeceğini açıklamıştı.

Son dönemde adları kazalarla anılan F-4'ler 90'lı yılların sonunda İsrail tarafından modernize edilmişti.

Yapısal güçlendirmelerin ardından model isiminin sona eklenen "2020" rakamı uçakların 2020 yılına kullanılabileceğini ifade ediyordu.

Sayfa Yükleniyor...