Asansörde kas çalıştıran 3 hareket (İzotonik ve izometrik kasılma nedir?)

4 Aralık 2017 Pazartesi | ntv.com.tr

İdeali merdivenleri kullanmak ama yüksek katlı binalarda çalışan veya yaşayanlar için bu pek mümkün değil. Anatomi uzmanı Prof. Deniz Demiryürek’e göre ise asansör kullanmanın kaçınılmaz olduğu zamanları daha sağlıklı ve fit bir vücut için avantaja çevirmek mümkün. Üstelik sadece asansör değil metro, metrobüs gibi toplu taşıma araçları da bu amaçla kullanılabilecek alanlar arasında. HABER: TÜLAY KARABAĞ tulay.karabag@ntv.com.tr

  • 1
    Onlarca kattan oluşan yüksek binalarda, plazalarda çalışanlar veya yaşayanlar için Hacettepe Üniversitesi Anatomi Profesörü Dr. Deniz Demiryürek’in ilginç bir önerisi var: Asansörde spor yapmak.
  • 2

    “Asansör kullanırken boşa geçen sürenin yararlı bir aktiviteye nasıl dönüştüğünü birebir yaşayabilirsiniz” diyen Prof. Demiryürek’in “cazip öneri” olarak nitelendirdiği bu durum sadece asansörle sınırlı değil.

  • 3
    Anatomi Uzmanı, “Benzer aktiviteler için ayakta yapılan metro veya otobüs yolculukları, hatta uzun süre bekleme yapacağınız kuyruklar bile spor yapmamız için değerlendirebileceğimiz fırsatlar arasında” diyor.
  • 4
    Peki ortalama 20-25 saniye süren asansör yolculuğunda nasıl spor yapılır? ntv.com.tr'ye konuşan Demiryürek’e göre, bunun için şu 3 hareket yeterli:
  • 5
    1- Öncelikle sanki karşı tarafınızdan karnınıza bir yumruk darbesi alacakmışsınız gibi karın kaslarınızı sıkıca kasın. Ancak bu arada nefes alıp vermeyi sürdürün çünkü genellikle bu gibi durumda refleks olarak nefes tutulur.
  • 6
    2- İkinci harekette, ayakta dururken tüm kol ve bacak kaslarınızı kasın, sanki pantolon ve gömleğinizin dikişlerini patlatacakmış gibi.
  • 7
    3- Üçüncü harekette ise boynunuza bir ip geçirilip tavana asılmışçasına dik durun. Böylece vücut ağırlığınızın aktarılmasından sorumlu olan omurganızın çevresindeki kasları çalıştırmış olursunuz. Biraz ‘küçük dağları ben yarattım’ havası verebilirsiniz ama spor için buna değer.
  • 8

    BOŞA GEÇEN ZAMANI YARARLI BİR AKTİVİTEYE DÖNÜŞTÜREBİLİRSİNİZ

    Dr. Demiryürek, bu hareketlerin etkisi konusunda ise bir hayli iddialı:

    “Anlattıklarımız basit ve etkisiz olarak algılanıyor olabilir ancak deneyip, asansör yolculuğunuz boyunca sürdürdüğünüz zaman ne kadar zor olduğunu göreceksiniz. Her asansör kullanımında tekrarladıkça, boşa geçen sürenin yararlı bir aktiviteye nasıl dönüştüğünü fark edeceksiniz."
  • 9
    Prof. Demiryürek, 3 hareketle özetlediği asansörde veya toplu taşımada sporu 3 soruyla şöyle detaylandırıyor:
  • 10

    “ASANSÖR SPORUNDA KASLAR İZOMETRİK KASILIR”

    1- Asansörde veya toplu taşımada yapılabilecek ve kasların kasılmasına dayanan bu egzersizler vücutta nasıl bir etki yapıyor?

    “Kaslarda gerçekleşen kasılma izotonik ve izometrik olmak üzere iki tiptir, kasın boyunun değişmediği tip kasılma izometrik, boyunun kısalıp hareketin oluştuğu tip kasılma ise izotonik kasılmadır. Asansör tipi sporda kaslar izometrik tip kasılma ile çalışır. Vücudumuzun dengesini koruyan, doğru duruşunu belirleyen kaslar genellikle izometrik tip kasılmalar ile çalışır. Dolayısı ile dengede kalmak ve ideal duruş için bu tip egzersizler çok yararlıdır.
  • 11

    2- Bu hareketlerin spor olarak kabul edilmesi ve yarar sağlaması için kaç saniye süreyle ve gün içinde kaç tekrarla yapılması gerekir? 

    Dayanabildiğiniz süre sizin için ideal süredir ve tekrar sıklığınız arttıkça süre uzayacaktır.
  • 12

    SIKI KASLAR, DENGELİ VE DOĞRU DURUŞ

    3- Bu hareketler insana kalori harcatır mı, yani kilo vermeye veya kilo kontrolüne etki eder mi, yoksa sadece vücut sıkılaşması mı sağlar?

     Aldığımız kalorinin % 70’e yakını sindirim, dolaşım, sinir ve onarım gibi vücut sistemlerinin işlemesi için harcadığımız enerjidir. Kalorinin geri kalan kısmının, kas-iskelet sisteminin kalori yakma hızına büyük bir katkı sağlamasa da kasları sıkı, daha dengeli ve doğru duruşa sahip bir bedene sahip olmak için kullanılması hiç de fena bir fikir değil.

    Fotoğraflar: Getty Images Turkey

Ana sayfaya dön
Canlı