NTV

Somali’deki korsanlığın nedenleri

Dünya

Afrika’nın doğusunda bu yıl içinde pek çok geminin saldırıya uğradığı ya da kaçırıldığı biliniyor. Somali kıyılarında korsanlık, özellikle son yıllarda neden birden arttı?

Son dönemde kaçırılan gemilerle, Somali açıklarındaki korsanlık faaliyetleri dünya gündeminin üst sıralarına yükseldi.

İlişkili Haberler


Özellikle Eylül ayında, 33 adet tank taşıyan Ukrayna bandıralı Faina’nın ve geçtiğimiz günlerde 100 milyon dolarlık petrol taşıyan Suudi süper tankerinin kaçırılması dünya çapında yankı yarattı. Korsanlığın bu bölgede yoğunlaşmasının altında bölgenin konumu ve siyasal durum yatıyor.

TİCARİ TAŞIMACILIĞIN CAN DAMARI
İlk bakışta Somali kıyıları, korsanlık mesleği için dünyanın en karlı bölgesi olarak düşünülmeyebilir. Oysa Asya’dan Avrupa’ya giden gemiler, Somali ile Yemen arasındaki Aden Körfezi’nden geçmek zorunda.

Ters yönde yol alan birçok geminin de, Kızıldeniz’den çıkmak için buradan geçmesi zorunlu. Dolayısıyla bu kıyılar, bölgede uluslararası ticari taşımacılığın can damarlarından biri. Bu bölgede korsanlığın yeniden görülmeye başlaması ise, Somali’nin 17 yıldır etkili bir merkezi hükümetten yoksun olmasına bağlanıyor.


Somali’de iş başındaki geçici hükümet, ülkenin geniş kıyı şeridinde otorite kuramayınca, kontrol savaşçı aşiretlere geçmiş durumda. Korsanların çoğunluğu, eski balıkçılardan oluşuyor. Saldırılarına, bu bölgedeki gemi trafiğinin işlerini baltaladığını savunarak başlamışlar. Ancak fidye karşılığı gemi kaçırmanın ne kadar karlı olduğunu gören iş adamları, aşiret reisleri ve bunların silahlı adamları, pazarı kısa sürede ele geçirmiş. Sonunda iyi eğitilmiş, tepeden tırnağa silahlı ve denizleri çok iyi tanıyan korsanlar çıkmış ortaya.

KULANILAN YÖNTEMLER
Hedeflerini genellikle bölgedeki gemilerin telsiz konuşmalarını dinleyerek seçiyorlar.
Gemiyi ele geçirmek için kullandıkları yöntemler ise çeşitli.

Bunlardan biri telsizden yardım anonsu geçerek kurbanlarını kendilerine çekmek. Gemi yaklaştığında, kalaşnikof ve roketatarlarla saldırıya geçiyorlar.

Diğer bir yöntem ise bota atlayarak bir gemiye yaklaşmak ve denizde susuz kaldıklarını ya da
tıbbi yardıma ihtiyaç duyduklarını söylemek. Ve güverteye alındıklarında da tabancalarını çıkarıp gemiyi ele geçirmek.