Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, 2009'un, DHMİ'nin yatırım faaliyetleri yönünden zirve yaptığı bir yıl olduğunu söyledi.
 
Geçen yıl havaalanı ve havalimanlarında 85 milyon 787 bin 732 yolcunun hizmet aldığını ve önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7,4 artış sağlandığını belirten Birdal, uçak trafiğinde ise geçen yıl yüzde 5,7 artışla 1 milyon 61 bin 559 sayısına ulaşıldığını ifade etti. Bu yıl toplam yolcuda yüzde 10, uçak trafiğinde ise yüzde 7 artış beklediklerini dile getiren Birdal, ''Türkiye, geçen yıl Avrupa trafiğine günde 245 trafik eklemiş ve Avrupa'da birinci sıraya yükselmiştir. Bu yıl ise 93 milyon 730 bin 50 yolcuya ve 1 milyon 136 bin uçağa hizmet vermeyi hedefliyoruz'' dedi.
 
Geçen yıl, havaalanlarına yapılan fiili harcama tutarının 435 milyon TL olduğuna dikkati çeken Birdal, ''2009'da Genel Müdürlüğümüzün taraf olduğu kamu ve özel sektör iş birliği projeleri kapsamında sektöre kazandırılan yatırımın fiili tutarı 450 milyon TL'dir. Öte yandan, kuruluşumuza yatırım amacıyla verilen ödeneğin yüzde 98,5'i kullanılmıştır. Bu rakam şimdiye kadar DHMİ'nin yakalamış olduğu en fazla yatırım gerçekleşme oranıdır'' diye konuştu.
 
ATATÜRK HAVALİMANI'NDAKİ RÖTARLAR
Atatürk Havalimanı'ndaki uçuş trafiğinde yaşanan rötarların nedenlerinden birinin pistlerin durumu olduğunu anlatan Birdal, rüzgarın kuzey yönünden estiği durumlarda iki pistin de eş zamanlı kullanılabildiğini söyledi.
 
Birdal, şunları kaydetti:
 
''Geçen yıl İstanbul'da çok ağır kış şartları yaşandı, çok lodos esti. Rüzgar güneyden estiği zaman iki pisti aynı anda kullanamıyoruz. Bu nedenle hava trafiğinde daralmalar yaşanıyor. Atatürk Havalimanı'nda pistlerin durumu kısıtlayıcı bir etken ama rötarların tek nedeni bu değil. Uzatılmasına yönelik çalışmaların devam ettiği 06/24 pisti Haziran ayında açılacak. Ayrıca taksi yollarının sayısını da artıracağız. Böylece uçakların pistte kalma sürelerini en aza indireceğiz. Ayrıca 'uçakları çabuk, hemen indirelim' diye, aralarındaki belirlenmiş uluslararası indirme minimalarını düşürme şansınız yok. Bunu yaptığınız zaman yaptığınız işin hiçbir anlamı kalmaz ve olası kazalara davetiye çıkarmış olursunuz.''
 
Atatürk Havalimanı'nda kalkış için tahdit uygulamadıklarını ve kalkış için motor çalıştırma izni isteyen tüm uçaklara izin verdiklerini anlatan Birdal, çok sayıda uçağın körükten ayrılıp pist başına geldiğinde kuyruk meydana geldiğini, beklemelerin bir kısmının da bununla ilgili olduğunu bildirdi.
 
Atatürk Havalimanı'nda günde 900-950 arasında uçak trafiği olduğunu belirten Birdal, 1,5 dakikadan az bir zamanda bir uçağın indiğini ya da kalktığını söyledi. Birdal, mevcut pist durumuna göre bu kadar uçağın indirilip kaldırılmasının orada çalışanların başarısı olduğunu vurguladı.

06/24 PİSTİ, MARTIN İLK HAFTASI KAPANACAK 
Atatürk Havalimanı'ndaki 06/24 pistinin onarımı ve uzatılması işlerinin sürdüğünü anlatan Birdal, ''06/24 pisti, Mart ayının ilk haftasından itibaren Haziran ayına kadar kapatılacak. Pistin ortasında 7 metrelik bir çukur var, bu çukuru da doldurarak pisti düz hale getireceğiz. En son kaplamanın yağış olmayan bir dönemde yapılması lazım. Pisti 25 yıl ömrü olan 'taş mastik' denilen bir asfalt ile kaplayacağız'' diye konuştu.
 
Atatürk Havalimanı'nın uçak iniş-kalkış kapasitesinin saatte ortalama 40 olduğunu vurgulayan Birdal, pistin kapalı olduğu dönemde de bu kapasitenin altına inilmeyeceğini söyledi. Pistin kapalı olduğu dönemde uçuşlarda bazı tahditler uygulanacağını ifade eden Birdal, bu dönemde görerek uçuşlara ve tarifesiz kargo uçuşlarına izin verilmeyeceğini bildirdi.