ABD’li otomotivcilere kötü haber

ABD Senatosu, ABD’li otomotiv şirketlerini kurtarma planı konusunda uzlaşmaya varamadı.

ABD’li otomotivcilere kötü haber

ABD’de, krizden etkilenen otomobil sektörünün kurtarılması için Senato’da yapılan destek paketiyle ilgili görüşmeler, sendikanın ücretlerin azaltılmasına razı olmaması nedeniyle başarısızlıkla sonuçlandı.

Senato Çoğunluk Lideri Harry Reid, sektörün üç büyük şirketini kurtarmayı amaçlayan 14 milyar dolarlık kurtarma planının başarısız olması nedeniyle çok büyük hayal kırıklığına uğradığını söyledi.

Reid, paketle ilgili anlaşmaya gidilememesinin ülke için kayıp olduğunu belirterek, “Yarın Wall Street’in halini görmekten çekiniyorum. Hoş bir manzara olmayacak” diye konuştu.

Birleşik Otomobil İşçileri Sendikasının, yardım koşulu olarak çalışanların ücretlerinin azaltılarak gelecek yıl Japonya’daki otomobil sektörü seviyesine çekilmesi önerisini kabul etmediği bildirildi. Bunun üzerine Cumhuriyetçi senatörler pakete destek vermeyeceklerini bildirdi.

General Motors ve Chrysler’e iflastan kurtulmaları için kısa vadeli kredi sağlayacak paket, iflas tehlikesi olmayan Ford için de gerektiğinde kullanılmak üzere kredi hattı sağlayacaktı.

BEYAZ SARAY: HAYAL KIRIKLIĞI
Beyaz Saray, gelişmeden hayal kırıklığı duyduğunu bildirdi. Beyaz Saray’dan yapılan yazılı açıklamada, “Kongrenin bu gece harekete geçememesi hayal kırıklığı verici” ifadeleri kullanılarak, bundan sonraki seçeneklerin değerlendirilmekte olduğu belirtildi.

Kongrede çoğunluğu oluşturan Demokratlarla Beyaz Saray’ın üzerinde anlaşmaya vardığı 14 milyar dolarlık yardım paketi, bir gün önce Kongrenin alt kanadı Temsilciler Meclisi’nde kabul edilmişti. Ancak, Senato’daki Cumhuriyetçilerin, işkolundaki çalışanların büyük ücret kesintilerini kabul etmesi talebinin, sektördeki işçileri kapsayan Birleşik Oto İşçileri Sendikası tarafından reddedilmesi üzerine Senatoda paketle ilgili görüşmeler başarısızlığa uğradı.

BUNDAN SONRA NE OLACAK?
ABD’de bir yasanın Kongre’den geçmesi için hem Temsilciler Meclisi, hem de Senato’da kabul edilmesi gerektiğinden tasarı da çökmüş oldu. Bu gelişme üzerine bundan sonra ne yapılacağı tartışılmaya başladı. Senato’daki Demokrat çoğunluk lideri Harry Reid, daha önce Kongre’den geçerek uygulamaya girmiş olan 700 milyar dolarlık finans sektörünü kurtarma paketi içinden bir miktar paranın, Başkan George Bush tarafından otomotiv sektörüne aktarılabileceğini umduğunu söyledi.

ABD yönetimi, otomotiv sektörüne yardım için 700 milyar dolarlık Sorunlu Varlıkları Kurtarma Programını (TARP) kullanmayı düşünüyor.

Bush’un sözcüsü Dana Perino, yaptığı açıklamada, otomotiv sektörünün çökmesine izin vererek ekonomiyi daha fazla zayıflatmanın sorumsuzluk olacağını, otomotiv sektöründe “hızlı bir çöküşün” ekonomide ciddi sonuçlar yaratacağını söyledi.

Beyaz Saray’ın normalde bu şirketlerin kaderine finansal piyasaların karar vermesine izin vermeyi tercih edeceğini belirten Perino, “ABD ekonomisinin şu andaki zayıf durumu göz önüne alındığında, sorunlu otomotiv şirketlerinin çökmesini önlemek amacıyla, gerekli olursa TARP’ın kullanılması dahil diğer seçenekleri düşüneceğiz” dedi.

Washington Post gazetesindeki habere göre, bazı oto sanayicileri ve sektörü destekleyen bazı Kongre üyeleri, ABD Merkez Bankası Fed’in de devreye girip oto sanayiine kredi sağlayabileceğini düşünüyor. Bir başka seçenek olarak da, 4 Kasım seçimlerinde daha geniş bir Demokrat çoğunlukla oluşan yeni Kongrenin, 6 Ocak’ta toplandıktan sonra yeniden bu konu üzerinde çalışması gösteriliyor. Ancak durumu en kötü olan otomotiv devi General Motors’un o zamana kadar dayanıp dayanamayacağı bilinmiyor.

Otomotiv devlerinden General Motors ve Chrysler, devlet desteği olmazsa kısa süre içinde çökeceğini belirtiyordu. Nispeten daha iyi durumda olan Ford ise bir süre elindeki imkanlarla dayanabileceğini bildiriyordu.

ABD Başkanlığı’na seçilen Barack Obama, son basın toplantısında otomotiv sektörünün çökmesine müsaade edilmemesi gerektiğini söylemişti.

Sayfa Yükleniyor...