Yıldız Holding Yönetim Kurulu Üyesi ve Ülker Grubu Başkanı Ali Ülker, genel çikolata pazarının son iki yıldaki yaklaşık yüzde 20'lik rekor büyümelerinin ardından bu yıl büyümediğini söyledi.

Krizde pazar büyümesini, insanların lüks tüketimden kaçmasına, ev veya araba gibi yüksek miktarlı yatırımlarını ötelerken gıdadan vazgeçilmemesine bağladıklarını anlatan Ülker, bu yıl aynı durumun söz konusu olmadığını ifade etti.

Ekonomideki canlanmayla birlikte ötelenen bazı ana yatırımların 2010'da realize edilmeye başlandığını hatırlatan Ülker, ''Konut piyasasında, otomobil piyasasında canlanma var. Dolayısıyla insanlar da biraz mutfak masraflarından kısıyor zannedersem'' dedi.

Bu yıl çikolatanın geri planda kalmasında yaz dönemindeki aşırı sıcakların da etkisi olduğunu düşündüğünü ifade eden Ülker, sonbaharda pazarın tekrar kendini toparlamasını beklediklerini söyledi.

Ülker'in çikolatada pazar payının yüzde 53 olduğunu belirten Ülker, ikramlık ürünlerde ise 110 milyon lira ciroyla Türkiye'de lider konumda olduklarını bildirdi.

Ülker'in yaklaşan ramazan bayramı dolayısıyla hazırlık yaptığını, tüketici trendlerini okumuya çalıştıklarını, sahada tüketicilerle buluştuklarını anlatan Ülker, şöyle devam etti:

''Pazar bilgilerini okuyup analiz ediyoruz. Sonra farklı konseptler geliştiriyoruz. Bu yıl örneğin Golden serisinde farklı çeşitlerimiz oldu. İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti. Biz de Golden'in bu serisinde İstanbul'un sembolik ögelerini Galata Kulesi'ni, Topkapı Sarayı'nı, Kaşıkçı Elması'nı kullandık. Bayram dönemi için çikolata ve şekerde 7 bin tonluk üretimimiz var. Üretimimizi bu yıl geçen yılla aynı tuttuk. Çünkü çikolata ısıya tahammülü olan bir ürün değil. Çikolatada daha çok kutulu ve sargılı ürünlere ağırlık verdik ki erime probleminin üstesinden gelelim.''

Çikolatada son dönemde iki önemli trend bulunduğunu anlatan Ülker, tüketicilerin daha zengin lezzet arayışında olduğunu söyledi.

Geçen yılın en revaçta olan tatlarının bol fındık ve fıstıklı çikolatalar olduğunu, bu ürünlerin yanısıra bol kakaolu bitter çikolataların da ilgi gördüğünü belirten Ülker, içi dolgulu çeşnili çikolataların da sevildiğini anlattı.

CİROMUZUN YÜZDE 5'İNİ HER YIL YATIRIMA DÖNÜŞTÜRÜYORUZ
Ülker'in, iki amaçlı yatırım yaptığını, özellikle teknolojiyi kullanarak verimliliğin artırılmasına önem verdiklerini ifade eden Ali Ülker, mevcut ürünleri nasıl daha ucuza üretebileceklerinin gayreti içinde olduklarını söyledi.

Aynı zamanda ürün çeşitlerinin artırılması amacıyla da yatırımlarının sürdüğünü dile getiren Ülker, kolay kolay taklit edilemeyen, belli birikim ve tecrübe gerektiren ürünler de ortaya çıkardıklarını anlattı.

Tüketici tercihlerinde doğru olanı yakalayabilmenin önemine işaret eden Ülker, son yıllarda ürettikleri her ürünün son şeklini, piyasada esas hedef kitleleri olan gençlere danışarak verdiklerini söyledi.

Çikolata pazarında geçtiğimiz yıllardaki hızlı büyümenin Ülker'in 2012 yılına kadar tamamlamayı düşündüğü yatırımlarını 2011 yılına almayı sevkettiğini bildiren Ülker, şunları kaydetti:

''Kapasitelerimizi erken doldurduk. Dolayısıyla bu yıl da ciddi bir yatırım içerisinde olacağız. Her yıl ciromuzun belli bir oranını yatırıma ayırmazsak büyümenin gerisinde kalırız. Önemli bir yatırımı da pazarlamaya yapıyoruz. Net satış ciromuzun yüzde 5'ini her yıl yatırıma dönüştürüyoruz. Personel olarak baktığımız zaman da büyümemiz yıllık yaklaşık yüzde 5'ler mertebesinde seyrediyor. Daha fazla olurdu ancak yeni teknolojilerle birlikte bu oran düşüyor. Ama farklı alanlarda istihdam yaratmaya çalışıyoruz. Örneğin bu bayram için marketlerde bin 500 tane eleman istihdam ederek ürünlerimizi tanıtacağız.''

Ali Ülker, görevi gereği her ürünü tatmak durumunda olduğunu, üretim onaylarını verdiğini anlattı. Ülker, bu yılki rekorunun ise bir günde 280 gram çikolata tadımı olduğunu söyledi.

Ülker'in çikolata üretim sürecindeki hassasiyetini anlatan Ülker, kakaoyu Fildişi ve Gana'dan satın aldıklarını, ürünlerinde bol yağlı Giresun fındığı ve Antep fıstığı kullandıklarını, süt tozunu da kendi tesislerinde ürettiklerini ifade etti.