Gümrük Bakanı Tüfenkci NTV'de soruları yanıtladı

Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, ''Bir firma 'Ben indirimli ve promosyonlu satış yapacağım' dediği zaman bunu belli bir süre öncesinden bildirecek'' dedi.

Gümrük Bakanı Tüfenkci NTV'de soruları yanıtladı

Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, NTV Ankara İstihbarat Şefi Ahmet Ergen'in sorularını yanıtladı.

Bakan Tüfenkci'ye sorulan sorular ve alınan yanıtlar özetle şöyle:

Perakende ticaretin düzenlenmesi hakkında kanunun tamamlayıcı düzenlemeleri olarak yönetmelikler hazırlanıyor bakanlığınız tarafından... Son olarak alışveriş merkezleri yönetmelik taslağını tamamladınız. Alışveriş merkezlerinin nitelikleri neler olacak bu yönetmelikle, ne tür yenilikler gelecek?

Alışveriş mekanlarını düzenlemek istedik yeni kurallar düzenler getirelim istedik. Bu mekanların aynı zamanda sosyal aktivitelerin de yaşandığı mekanlar olmasını istedik.

Alışveriş merkezlerinde kurulması zorunlu sosyal ve kültürel etkinlik alanları neler olacak?

Kitap tanıtımları gerçekleştirilsin ibadet imkanları karşılansın gibi düzenlemeler yaptık. AVM'ler belli bir alanı sosyal aktivitelere ayıracak.

Mimarisi de önemli. Mimari konusunda bir husus var mı?

Mimarinin içerisinde zorunlu olarak bırakılacak alanları tespit ettik. Örneğin 5 bin metrekarenin üzerinde belli bir büyüklükteki alışveriş merkezini belli ölçülerde mescitler bay bayan mescitlerinin zorunlu olarak yer almasını istedik. Bebek odaları tahsis etmelerini istedik. Çocukların oyun alanları ihtiyacını karşılamak için belli alanların tahsis edilmesini istedik.

Alışveriş merkezleri konusunda önemli bir başlık da indirimli satışlar. Bir alışveriş merkezi, "outlet" ibaresini hangi koşullarda kullanabilecek?

Outlet unvanlı AVM'lerde tüm mağazalar outlet olacak. Yüzde 100 ibareli outletler olmasını istedik. Oradaki mağazaların outlet olabilmesi için en az yüzde 70 oranında indirimli ürünlerden oluşması gerekiyor.

Bir başka yönetmeliği de görüşe açtınız. Perakende ticarette uygulanacak ilke ve kuralların belirleneceği bir yönetmelik olarak düzenlendi. Burada da kampanyalı ve sürekli indirimli satışlar düzenleniyor. İndirimli veya promosyonlu satış kampanyalarına getirilen kurallar neler olacak?

Yeni getireceğimiz taslakla beraber özellikle indirimli satışların ne zaman olacağını veya promosyonlu satışların hangi hallerde olması gerektiğini düzenliyoruz. Örneğin bir firma ben indirimli ve promosyonlu satış yapacağım dediği zaman bunu belli bir süre öncesinden bildirecek. Mağazasını kapatıyorsa veya iş değişikliği yapıyorsa süreli bir kampanya yapabilecek. Kapatıyoruz, zararına gibi satışları yıl boyu sürdürmeyecek. 3 aylık 6 aylık sürelerimiz var.

Yerel ürünlerin de tüketiciye ulaşmasında kolaylık sağlanması nasıl olacak?

Yeni düzenlemeyle özellikle zincir mağazalarda veya hızlı tüketim sektöründe faaliyet gösteren mağazaların yüzde 1 oranında bulunduğu ilin coğrafi tescilli markasını yerel ürününü raflarında bulundurma zorunluluğunu getirdik. Eğer o ilde coğrafi tescil edilmiş yerel ürün bulunmuyorsa o zaman Ticaret İl Müdürlüğümüz tarafından belirlenen o ile has yerel ürünleri de raflarında bulundurmak zorunda.

Aidatsız kredi kartı konusu... Ocak ayında bankalarla görüşeceğinize yönelik açıklamanız olmuştu. Bir gelişme var mı bu konuda?

Daha önce BDDK tarafından düzenlenen yasayla birlikte zaten aidatsız kartlar tedavüle çıkmıştı. Buradaki en büyük sıkıntı aidatsız kartlarda vade imkanı sağlanmıyordu sadece bir aylık ödeme zamanı geldiğinde ödenen kartlardı. Ama biz istiyoruz ki bunu bir rekabet unsuru olarak öne çıkartarak bir düzenleme yapmadan öncelikle bir aidatsız kredi kartlarının ödeme vadelerini 1 ay 2 ay 3 ay 4 ay gibi kendileri düzenlesinler. Şimdi onu bekliyoruz. İlk görüşmelerimizde olabilir denildi. Ama yasal altyapı için biraz daha beklemek gerekebilir.

Telefon dolandırıcılıkları konusunda tüketici ne yapmalı? ''Hediye kazandınız'' gibi mesajlar gönderiliyor. Cezalar yeniden dizayn edilecek mi?

Geçmişte SMS'lerle ilgili ciddi düzenlemeler yaptık. Bununla beraber merdiven altında üretim yapan hiçbir yerde kaydı olmayan firmaların bu noktada bir takım girişimleri oluyor. Hediye kazandınız tatil kazandınız gibi aldatıcı SMS'ler atarak bir numara veriyorlar ve aramalarını istiyorlar. Tüketicilerimiz bu tür SMS'leri açmamalı, cevap vermemeli. Gelen numarayı bakanlığımıza şikayet edebilirler.

Ürün denetimleri... En çok sahtecilik hangi ürünlerde tespit edildi?

Bu yıl özellikle çocuk oyuncakları ayakkabı, diş fırçaları gibi bir takım sektörleri denetim ve gözetim alma noktasında arkadaşlarımıza talimat verdik. Çünkü oralarda insan sağlığına zararlı birçok kanserojen madde kullanılabiliyor. İthal oyuncaklarda da kırtasiyelerde de kullanılabilir.

Sayfa Yükleniyor...