'İstanbul'un taşı toprağı altın' sözünün ispatı'

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 25 yıllık kira bedeli için 22 milyar 152 milyon Euro'yla sonuçlanan 3. havalimanı ihalesiyle ilgili, ''Bu ihale, 'İstanbul'un taşı toprağı altın' sözünün ispatıdır'' dedi.

'İstanbul'un taşı toprağı altın' sözünün ispatı'

Cuma günü Türkiye tarihinin en büyük ihalesi, devasa bir satış miktarı ile sonuçlanmış, Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu İstanbul'a yapılacak 3. havalimanının 25 yıllık kira bedeli için 22 milyar 152 milyon Euro vermişti.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 3. havalimanı ihalesi başta olmak üzere gündemdeki konuları NTV/CNBC-e ortak yayınında değerlendirdi.

NTV İstihbarat Şefi Ahmet Ergen'in sorularını yanıtlayan Bakan Yıldırım, ihalenin tamamen şeffaf, kamuoyu önünde yapılan bir açık artırmayla gerçekleştiğini belirtti ve Atatürk Havalimanı’ndaki sıkıntıları işaret ederek inşaatın bir an önce başlaması gerektiğini ifade etti.

Başbakan Tayyip Erdoğan, üçüncü havalimanı ihalesi için "Hemen toplanıp imzayı atarız" dedi. Kapsamlı bir değerlendirme yaptınız mı? Başbakan, ihale sonucunu nasıl değerlendirdi? İhale onayı ne zaman çıkar?

Bakanlık onayı tamamlandıktan sonra firmalar sözleşmeye davet edilecek. Sürecin önünde bir engel yok. İhale tamamen şeffaf gerçekleştirildi. Bundan sonraki süreci kısaltmak gerekiyor. Bir an önce inşaatı başlatmak lazım. Bu ihale, 'İstanbul'un taşı toprağı altın' sözünün ispatıdır.

İhale bedeli oldukça yüksek. Finansmanında sıkıntı olur mu?

Bu kadar para şan olsun diye verilmez, yüklenici firmalar bunun hesabını kitabını mutlaka yapmışlardır. Proje kendi içinde karlılığı olan rahatlıkla bu rakamları karşılayabilen bir proje.

Havalimanı ne zaman hizmete açılır? Projeyle ilgili dokümanlarda 2017 tarihi var. Ancak Nihat Özdemir, ihale sonrasında 2018 sonunu tarih olarak verdi. Tarihte bir farklılık mı oluştu?

Projeler, imzalar atıldıktan sonra 42 ay içinde işletmeye açılacak.

Tamamı bitince havalimanının yolcu kapasitesi yıllık 150 milyon olacak. Atatürk Havalimanı'nın şu andaki yıllık % 14-15 büyümesi dikkate alındığında açılışta kaç olur yolcu kapasitesi olur?

Türkiye, bugün dünyanın en büyük havalimanları seviyesinde bir havalimanına sahip olacak. Altyapı olarak dünyanın en büyük havalimanlarına eş bir proje olacak. 2008 krizden sonra dünyanın merkezi Ortadoğu'ya özellikle Türkiye'ye doğru kaydı. Türkiye konumu itibariyle tam bir aktarma merkezine dönüşüyor. Türkiye hava trafiğinin merkezine dönüşecek, son 10 yıl bunun göstergesi. Bu projeye devletin bütçesinden bir kaynak aktarılmayacak.

Ölçümler tam olarak yapılmadı eleştirileri var. Rüzgar, kuş göçü haritası ve Karadeniz'in oluşturduğu erozyona dikkat çekiliyor. Bu konuda planlamalar tam olarak yapıldı mı?

Biz o alanı rehabilite ediyoruz, yapılan eleştiriler haksız. Bence haksız bir tenkit var. Bunu söyleyenler önce gidip oraya bir baksınlar. Karadeniz sahilini İstanbul'a kazandıracağız. Mevcut havalimanı ile bunun arasındaki mesafe 20 km. Bunun içerisinde rüzgar yönü ne kadar değişir? Zaten kullanılan bir mesafe. O tür değerlendirmeler bize göre dayanaktan yoksun. Kesilecek ağaçlar küçük makilikler 2.5 milyon ağacın 1.8 milyonu taşınacak. Çevreye dikkat edeceğiz ama ihtiyaçlarımızı da gidereceğiz.

Rekabet açısından bir ön inceleme yapıldı mı? Limak, Sabiha Gökçen Havalimanı'nın da ortakları arasında. Rekabet hukuku açısından bir engel oluşur mu?

Yarışmaya katılan bütün gruplar için geçerli. Gerekirse yine bakılır ama tekel oluşturacak bir yapı yok.

3. havalimanının ismi için ne öngörülüyor?

Biz işi yapıyoruz, önemli olan eser. İsmini koyacak biri çıkar. Eserin isimsiz kahramanları her zaman olur.

Üçüncü köprünün temel atma töreni ne zaman yapılacak?

29 Mayıs'ta Sayın Başbakanımızın katılımıyla (belki Sayın Cumhurbaşkanımızın da programı uygun olursa katılabilir) temeli atacağız.

Kanal İstanbul projesine ne zaman başlanacak?

Bu konunun adımlarını attık. Zannediyorum önümüzdeki Haziran ayından itibaren daha somut adımlar atmış olacağız. Sadece gemilerin geçeceği bir kanaldan ibaret değil. Büyük bir proje. Kanalın etrafında yaşam alanları oluşturmak da projenin bir parçası. Maliyeti karşılamak için yaşam alanları ve ticari alanlar yapılması gerekiyor.

Hava-İş Sendikası Türk Hava Yolları (THY) çalışanlarının 15 Mayıs'ta greve gireceğini açıkladı. Grevin sebebi olarak geçen yıl işten çıkarılan 305 kişinin geri alınmaması ve çalışma şartlarının iyileştirilmemesi gösterildi. Türk Hava Yolları'ndan bu karara karşı yazılı bir açıklama geldi. Lokavt kararı almayacağız Türk Hava Yolları hizmetine kesintisiz devam edecektir dendi. Çalışanlara greve katılmayın çağrısı yapıldı. Bu konudaki düşünceleriniz neler?

THY'nin iç işleyişine biz karışmıyoruz. Karışsak bu kadar gelişmez herhalde. Bırakalım işlerini yapsınlar. 10 yıllık süreye baktığımızda da iyi iş yaptılar. Dünyanın en çok yerine uçan havayolu şirketi haline geldiler. Bayrağımızı dalgalandıran bir şirket oldu. Buna sahip çıkmamız lazım. Sendikaların daha sorumlu davranması lazım. Greve gittiniz ne olacak? Başka havayolu şirketleri sizin elinizdekileri alacak. Ondan sonra daha çok işçi çıkarmak zorunda kalınacak.Bu şirket hepimizin şirketi, ona en başta çalışanların sahip çıkması gerekir. Hala anlaşma yolu vardır.

Sayfa Yükleniyor...