Lipton'dan Rize'ye yılda 3 milyon lira

Çay markası Lipton, Rize'de sadece çevre dostu üretim sertifikası olanlardan ürün alacak. Uygulama çay üreticisine yılda 3 milyon TL avantaj sağlayacak.

Lipton'dan Rize'ye yılda 3 milyon lira

Hükümetin 1,1 TL'lik çay alım fiyatı az diye eleştirilirken, küresel çay devi Lipton çevreci üretim yapan Rizeli üreticilere yılda 3 milyon TL'lik ek kazanç sağlayacağını duyurdu.

Unilever Grubu'nun en büyük markalarından Lipton, Türkiye'deki çay bahçelerinin ıslahı ve gençleştirilmesi, üreticinin bilinçlendirilmesi, doğaya dost üretim yapılması ve bölgedeki kadınların sağlık sorunlarının çözülmesini kapsayan bir proje başlattı.

Unilever Türkiye CEO'su İzzet Karaca tarafından açıklanan proje, merkezi Kostarika'da bulunan Dünya Yağmur Ormanları Birliği'nin (Rainforest Alliance) işbirliğiyle gerçekleşecek. Bölgedeki Ziraat Odaları'nın da katkısıyla yapılacak uygulamalı eğitimlerle, bölgedeki üreticilere verimli ve sürdürülebilir tarım öğretilecek. Sürdürülebilirliği öğrenen ve uygulamaya geçiren çay üreticilerine Rainforest Alliance sertifikası verilecek. Lipton, sadece bu lisansa sahip Türk çay üreticilerinden ürün alımı yapacak. 2015 yılı itibariyle poşet çayların tümünde sürdürülebilir yöntemle üretilmiş çay kullanılacak. 2018 itibariyle tüm çaylarda bu uygulamaya geçilecek.

TEMİZ TARIM
Sürürülebilirlik çalışmaları kapsamında kimyasal gübre yerine doğal gübre kullanımının yaygınlaştırılması söz konusu. Projeye göre Rize'deki tüm çay ekim alanlarının toprak analizi yapılacak. Hangi tarlaya hangi tür gübrenin, ne zaman ve ne miktarda atılması gerektiği tek tek belirlenecek. Sadece gübre kullanımının azalması, hatta yer yer buna hiç gerek kalmaması bile mümkün. Bu sayede Rizeli çay üreticilerinin yılda yaklaşık 3 milyon TL'lik girdi maliyetinden kurtulacağı hesaplanıyor.

Proje kapsamında, 100 yıllık ekonomik ömrünün ortalama 70 yılını geride bırakmış çay bahçeleri de gençleştirilecek. Uzun vadede melezleme yoluyla Türkiye'ye çok uygun çay fidelerinin yetiştirilebileceği de belirtiliyor.

ÇAYKUR'LA EL ELE
Unilever CEO'su İzzet Karaca, çayda sertifikalı üretimin başka kuruluşlarca da yapılabileceğini, bu yönde çalışmalar olursa büyük memnuniyet duyacaklarını söylüyor. Karaca, Rize Valiliği ile Belediye Başkanlığı'nın da projeye çok olumlu yaklaşmalarından duyduğu memnuniyeti dile getiriyor. İzzet Karaca, çalışmaları anlatmak üzere Çaykur Genel Müdürü İmdat Sütlüoğlu'nu da ziyaret etti. Sütlüoğlu'nun konuya büyük bir heyecanla yaklaştığını belirten Karaca, sürdürülebilirlik konusunda birlikte çalışabilecekleri mesajı aldığını ifade etti.

HALK SAĞLIĞI
Lipton'un projesi, bölge insanının sağlığıyla da yakından ilgili. Çay tarımında daha aktif çalışan kadınlar, yaşadıkları yaygın sağlık sorunlarına karşı nasıl önlemler alabilecekleri konusunda eğitilecek.

Sayfa Yükleniyor...