ABD Başkanı George W. Bush, Irak ve Afganistan’a seyahati sırasında başkanlık uçağı “Air Force One”da yaptığı açıklamada, şirketlerle çalışma süreci içinde olduklarını belirterek, “Otomotiv şirketlerinin aniden iflası ekonomi için felaket olabilir” dedi.

Şirketlere verilecek destekle ilgili kesin tarih vermeyen Bush, “Bu, otomotiv sektörünün ekonomik kırılganlığı nedeniyle uzun bir süreç olmayacak” diye konuştu.

Bush yönetimi, hükümet yardımı olmaksızın birkaç hafta içinde nakdinin bitebileceğini açıklayan GM ve Chrysler’a acil yardım sağlama yollarını düşünüyor. Otomotiv endüstrisi yetkilileri, yönetimle kredi miktarı ve uygulanacak koşullar konusunda görüştüklerini söylerken, Beyaz Saray yetkilileri, şirketlere bugün bir kredi desteği açıklaması yapılacağını sanmadıklarını belirttiler.

Demokrat Partili Senatör Carl Levin, otomotiv endüstrisinin çökmesine izin vermeyeceğini açıklayan Beyaz Saray’ın, büyük olasılıkla dediğini yapacağını düşündüğünü söyledi. Ancak Cumhuriyet Partili Senatör Bob Corker ise Beyaz Saray’daki yetkililerle görüştüğünü ve henüz bir karar alınmadığını kaydederek, “Onların henüz ne yapacaklarını bildiklerini sanmıyorum” dedi.

Birleşik Otomotiv İşçileri Sendikası (UAW) Başkanı Ron Gettelfinger de sendikanın Beyaz Saray ile konu hakkında görüşmediğini açıkladı.

Corker ve diğer Cumhuriyet Partililer, ABD’li otomotiv şirketlerinde çalışan işçilerin ücretleri ve primlerinin ABD’de üretim yapan Japon otomotiv şirketleri Toyota, Honda ve Nissan’da çalışan işçilerle aynı seviyeye getirilmesini ve şirketlerin borçlarını yeniden yapılandırmasını istiyorlar.

14 MİLYAR DOLARLIK PAKET SENATO’YA TAKILMIŞTI
Geçen hafta, ABD’li otomotiv şirketleri için hazırlanan 14 milyar dolarlık kurtarma paketi Kongre’nin alt kanadı Temsilciler Meclisi’nde kabul edilmiş, ancak üst kanadı Senato’da Cumhuriyetçilerin engellemesi sonucu onay alamamıştı.

Cumhuriyetçiler, UAW üyelerinin ücretlerinin gelecek yıl ABD’deki Japon otomotiv şirketlerinde çalışan işçilerin ücretleri seviyesine çekilmesini kabul etmemesi üzerine sektörü kurtarma planına destek vermemişti.

Bu gelişme üzerine Beyaz Saray, otomotiv sektörünün 700 milyar dolarlık Sorunlu Varlıkları Kurtarma Programı’ndan (TARP) yararlandırılması dahil çeşitli seçenekler üzerinde düşündüğünü açıklamıştı.