Sigarada ÖTV artıyor, motorine ayar geliyor

Tütün mamüllerinden alınan özel tüketim vergisi tutarlarının yeni yılda artırılması öngörülüyor. Kırsal motorin ile euro dieselin vergisinin de önümüzdeki dönemde birbirine yaklaştırılması üzerinde duruluyor.

Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in de TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda 2010 Merkezi Yönetim Bütçesinin tümü üzerindeki görüşmeler sırasında, bazı ürünlerde ÖTV artışı olabileceğini dile getirmesinin ardından gözler Maliye Bakanlığına çevrildi.

Bakanlık bürokratları, bu yıl tütün mamüllerinden 11 milyar 950 milyon 877 bin lira ÖTV alınmasının öngörüldüğünü, ancak bu rakamın yıl sonunda 11 milyar 599 milyon 164 bin lira olarak gerçekleşeceğinin tahmin edildiğini belirtti.

2010 Bütçesinde tütün mamüllerinden 16 milyar 417 milyon 469 bin lira ÖTV geliri hedeflendiğine dikkat çeken Maliye bürokratları, şu değerlendirmede bulundu: ''2010'da tütün mamüllerinden alınan ÖTV'de bu yılın gerçekleşme tahminine göre yüzde 41,5'luk bir artış söz konusu. Bu şartlarda tütün mamüllerinin özel tüketim vergisinde bir artış kaçınılmaz. Bu artışın bir defada mı, yoksa 2 aşamada mı yapılacağı henüz belli değil. Ancak, yıl içinde öngörülen gelir rakamına ulaşılabilmesi için bunun geciktirilmemesi gerekiyor.

Şu aşamada tütün mamüllerine ne kadar ÖTV artışı geleceği konusunda bir netlik bulunmuyor. Biz, rakamları ortaya koyar, sayın Bakana sunarız. Sonuçta bu siyasi iradenin kararına bağlı. Tütün mamüllerine ÖTV zammı konusunda son sözü Bakanlar Kurulu söyleyecek.''

Halen sigaralar üzerinde yüzde 58, puro ve sigarillolar üzerinde yüzde 30 oranında nispi ÖTV bulunuyor. Sigara ve diğer tütün mamulleri üzerindeki asgari maktu özel tüketim vergisi tutarı ise 0,1025 olarak belirleniyor. Buna göre, sigaradan paket başına 2,05 lira asgari maktu ÖTV alınıyor.

MOTORİNDEKİ VERGİYE DENGELEME
Bu arada kamuoyunda ''kırsal motorin'' olarak bilinen ve kükürt oranı yüksek, fiyatı düşük motorin ile kükürt oranı düşük, fiyatı yüksek euro diesel üzerindeki ÖTV'nin de yeniden ele alınması üzerinde duruluyor.

Başlangıçta kırsal kesimin desteklenmesi amacıyla ÖTV'si düşük tutulan kırsal motorinin son dönemde kullanım alanının yaygınlaşması, bazı otomotiv firmalarının bile yüksek kükürte dayanıklı motor imal ederek, ucuz motorine yönelmesi, Maliye Bakanlığında sıkıntı yarattı.

Ucuz motorin nedeniyle ciddi bir ÖTV kaybıyla karşı karşıya kalan Bakanlık, yeni dönemde motorindeki ÖTV'nin de yeniden ele alınmasını kararlaştırdı. Bu çerçevede kırsal motorin ile euro dieselden alınan ÖTV arasındaki farkın aşamalı olarak azaltılması ve süreç sonunda verginin dengelenmesi üzerinde duruluyor.

Bakanlık yetkilileri, sektör temsilcilerinin de, bu konuda Gelir İdaresi Başkanlığı ve Gelir Politikaları Genel Müdürlüğüne yaşanan sıkıntıları dile getirdiğine işaret ediyor.

Kırsal motorin ile euro diesel arasında halen litre başına 7 kuruşluk bir ÖTV farkı bulunuyor.

Temmuz ayındaki son ayarlamanın ardından kırsal motorine litrede 1,0845 lira, euro diesele ise 1,1545 lira ÖTV uygulanıyor.

Yetkililer, uygulama birliği açısından aslında motorinde tek bir ÖTV'ye geçilmesi gerektiğini belirtiyor. Ancak bunun, Türkiye'de tüketilen yaklaşık 12 milyon tonluk motorinin yüzde 75'ini kırsal motorinin oluşturması ve kırsal motorindeki stok rakamlarının fazlalılığı nedeniyle kısa vadede mümkün görünmediği ifade ediliyor.

Kırsal motorin, tarım araçlarının yanı sıra özellikle kamyon, otobüs, minibüs sahipleri tarafından tüketiliyor.

SİGARADAN 41,2 MİLYAR LİRALIK GELİR
Öte yandan tütün mamullerinden son 4 yılda bu yılki gerçekleşme beklentisiyle birlikte 41 milyar 164 milyon 538 bin liralık ÖTV geliri elde edilmiş olacak. KDV geliri de dahil edildiğinde söz konusu rakam çok daha yukarı seviyelere çıkacak.

Sayfa Yükleniyor...