Türkiye'nin Yap-İşlet-Devret modeli ile yaptırılan ilk bölgesel havaalanı Zafer Havaalanı'nın sözleşmesi Bakan Yıldırım, Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu, IC Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal tarafından düzenlenen törenle imzalandı.

Yıldırım, ilk etapta Kütahya, Afyonkarahisar ve Uşak'a hizmet etmesi planlan Zafer Havaalanı'nın Türkiye'nin ilk bölgesel havaalanı olacağını vurguladı. Afyonkarahisar'ın termal turizmde, Kütahya'nın çinicilikte, Uşak'ın ise dokumacılıkta önemli birer merkez olduğunu ifade eden Yıldırım, üç il için en uygun yer olan Kütahya'nın Altıntaş mevkisinde yapılacak havaalanının 2 milyon yolcu kapasiteli olacağını belirtti.

Söz konusu bölgenin terminal binası, pisti, apronu ve hizmet tesisleri ile Türkiye'nin en modern havaalanlarından birine kavuşacağını belirten Yıldırım, bakanlığının YİD modeli konusunda önemli tecrübeye sahip olduğunu söyledi.

YEŞİL SAHADAN BİTMİŞ BİR PROJE
Ulaştırma Bakanlığının 18 yıl içindeki 92 milyar TL'lik yatırımından bu modelle yapılanların tutarının 15 milyar TL olduğuna dikkati çeken Yıldırım, Zafer Havaalanı inşasında yeni bir uygulama yapacaklarını anlattı.

Yıldırım, ''Yeşil sahadan bitmiş bir havaalanı projesi. Bu YİD modelinde yeni bir aşamadır. Daha önceki projelerde mevcut tesislerin büyütülmesi, modern hale getirilmesi uygulamaları vardı. Burada ise sıfırdan, anahtar teslim bir havaalanı yapımını gerçekleştiriyoruz'' diye konuştu.

Havaalanı için hazırlanan 8 milyon metre karelik alanın kamulaştırılması için 5 milyon TL harcandığını ve kamulaştırma sırasında kimsenin mağdur edilmediğini vurgulayan Yıldırım, havaalanını yapacak IC İçtaş Holding'in bu konuda önemli tecrübelerinin olduğunu söyledi.

Çukurova'da da bölgesel bir havaalanı yapacaklarını söyleyen Yıldırım, ''Zafer Havaalanı'nda elde ettiğimiz bu kazanımı Çukurova'da kullanmak istiyoruz. 2011'de ihalesini gerçekleştireceğiz'' diye konuştu.

2023 YILINDA EN AZ 350 MİLYON YOLCU TAŞINACAK
Türkiye'nin havacılık sektöründe önemli mesafeler kat ettiğini anlatan Yıldırım, şunları söyledi:

''33 milyonla aldığımız yolcu sayısını geçen sene 86 milyona, bu sene 100 milyonun üzerine çıkarıyoruz. Dünyada bu konudaki büyüme yüzde 3'tü. 2009'da aksine yüzde eksi 5 oldu. Bizde 2009'da bile yüzde 7'nin üzerinde büyüme oldu. 2003'e göre kıyas yaptığımızda iç hatlarda 5 kat dış hatlarda 3 kat büyüme sağladık. Böyle bir şey dünyada yok. Bu bir rekordur. Uçak filosunda da 110 uçaktan 360 uçağa çıktı. Özel jetler, helikopterle, eğitim uçakları ile bu sayı bini geçti. Aktif pilot sayısı bin 300'den 7 bine çıktı. Göreve geldiğimde pilotlar kapıda iş bulmak için akşama kadar sıra oluşturuyorlardı şimdi pilotlar karaborsa. Yurt dışından pilot çalıştırmak mecburiyetinde kalıyoruz.

Kokpitte iki tane koltuk var sağ koltuk ikinci, sol koltuk birinci (pilot). Sağ koltuk ile ilgili bir problemimiz yok zaten orada oturan hiçbir yabancı da yok. Sol koltuk için uçak tiplerine göre eğitim var. Bu eğitimler aylar sürüyor. O eğitimleri alacaklar ondan sonra sol koltuklara geçecekler. Bütün bu eğitimleri tamamlayan kaptan olur. Bu nedenle sınırlı sayıda yabancı kaptan yetiştirmek zorunda kalıyoruz. Hava Kuvvetleri kaynağının yanı sıra birçok uçuş okulundan yüzlerce hatta binin üzerinde kaptan yetiştirdik. İhtiyaçlarımız o derece arttı. Çalışan sayısı 50 binden 110 bine çıktı. Sektörde ciro 3 milyardan 18 milyara çıktı.

HAKKARİ, ŞIRNAK, BİNGÖL VE IĞDIR'A DA...
Havayolunu halkın yolu yaptık. 25 faal havaalanı vardı şu an ise 46 tane oldu. Bir yandan da yeni yapılanlar var. Hakkari'de, Şırnak'ta, Bingöl'de, Iğdır'da havaalanı yapıyoruz.

İSTANBUL'A 60 MİLYON KAPASİTELİ 3. HAVAALANI
2023 tahminlerimiz Türkiye'de havayolu ile yolcu taşıma sayısının en az 350 milyon, uçak sayısının ise 750'nin üzerine çıkmasıdır. Bu sadece İstanbul'da 130 milyon ile 150 milyon civarında yolcu hareket anlamına geliyor. Dolayısıyla İstanbul'a 60 milyon kapasiteli üçüncü bir havalimanı yapacağız. Bununla ilgili çalışmaları başlattık. Türkiye'de 30 milyon kapasiteli bir havaalanı daha, iki tane de 15 milyon kapasiteli havaalanı yapacağız. Havacılığımızın gelişmesine paralel olarak THY Avrupa'nın 9. şirketi iken 4. sıraya yükseldi. Bu dönemde havaalanlarına 4,5 milyar TL'lik yatırım yapıldı. Bugün 7 havayolu şirketimiz 7 merkeze doğrudan sefer yapıyor. Dünyada yolcu sayısını artıran 4 ülkenin içinde Türkiye'de yer aldı. Diğer ülkeler ise Brezilya, Çin ve Rusya oldu.''

BAKAN EROĞLU: ''ÜÇ İLİN (KÜTAHYA, AFYONKARAHİSAR, UŞAK) KALKINMASINDA ÖNEMLİ ROL OYNAYACAK''
Ulaştırma Bakanı Veysel Eroğlu, yapılması planlanan Zafer Havaalanı'nın Kütahya, Afyonkarahisar ve Uşak'ın kalkınmasında önemli rol oynayacağını bildirdi.

Bir çok engeli aşarak üç senedir bu havaalanının yapılması için uğraştıklarını anlatan Eroğlu, ''Afyonlular diyor ki 'Bu havaalanı neden Kütahya'da?', Kütahyalılar ise 'Niye Kütahya'nın içine yapılmadı?' diyor, Uşaklılar da 'Burası bize çok uzak' diyor. İsim konusunda da anlaşmazlık vardı. Ben, Çevre Düzeni Planlarını hazırlarken Zafer Havaalanı diye yazıverdim böylece herkes kabullendi. Artık bu bölgesel havaalanı Kütahya'nın, Afyonkarahisar'ın, Uşak'ın hatta belki gelecekte Eskişehir'in merkezi havaalanı olacaktır'' diye konuştu.

Zafer Havaalanı'nın yurt dışından geleceklere de hizmet edeceğine inandığını söyleyen Eroğlu, bölgenin termal turizm için önemli bir merkez olduğunu söyledi.

ALANA METEOROLOJİ İSTASYONU DA KURULDU 
Havaalanının yapılacağı alana meteoroloji istasyonu kurduklarını, uçuşların başlamasından önce bu istasyonu daha da büyüteceklerini dile getiren Eroğlu, Zafer Havaalanı'nın yapılacağı bölgenin yeşillendirilmesi konusunda her türlü desteği vermeye hazır olduklarını belirtti.

PROJE 36 AYDA TESLİM
IC Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen ise projenin teslim süresinin 36 ay olduğunu, projeyi daha hızlı bitirmek için ellerinden geleni yapacaklarını söyledi.

Çeçen, havaalanının olduğu bölgeyi yeşillendirip, orayı bir botanik bahçesine çevireceklerini de söyledi.

29 YIL, 11 AY İŞLETİLECEK
Havaalanının yapım ihalesini kazanan IC İçtaş İnşaat Sanayi'nin havaalanını 29 yıl 11 ay işleteceğini belirten DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal da, havaalanındaki terminal binası, pist, bağlantı, taksi yolları, 4 uçaklık apron, kule, itfaiye garajı, genel maksatlı garaj, giriş kontrol binası, apron bariyer binası, güç merkezi ile her türlü elektronik ve güvenlik sistemlerinin firma tarafından yapılacağını kaydetti.