Rupert Murdoch kimdir?

Rupert Murdoch kimdir?

  • 1

    Rupert Murdoch kimdir?

    Rupert Murdoch kimdir?
    Son dönemde İngiltere'deki telekulak skandalıyla gündeme gelen 'News of the World' gazetesinin sahibi Avustralya asıllı Amerikalı girişimci Murdoch, sadece kapanan bu gazetenin değil büyük bir medya imparatorluğunun başında.

    Küçük bir yayınevini dünya çapında bir medya devine dönüştüren 1931 doğumlu Murdoch sendikalarla yaptığı tartışmalardan sonra katı, acımasız bir kapitalist olarak tanınıyor.
  • 2

    Babası 'Çanakkale Savaşı' haberleriyle ünlü

    Babası 'Çanakkale Savaşı' haberleriyle ünlü
    Murdoch, İskoçya kökenli bir ailenin oğlu olarak Melbourne'da dünyaya geldi. Birinci Dünya Savaşı yıllarında 'Çanakkale Savaşı' haberleriyle adını duyuran babası Keith de Avustralya gazeteciliğinin öncülerinden biri...
  • 3

    Küçük bir yayınevinin varisiydi

    Küçük bir yayınevinin varisiydi
    Rupert, ailesinin çiftliği Cruden'de büyüdü. Geelong Grammar adlı, seçkin tabakaya mensup çocukların gittikleri okulda okudu ve 16 yaşındayken öğrenci gazetesinin redaktörlüğünü üstlendi. Melbourne Herald gazetesinde staj gören genç, 1950'den sonra Oxford'da siyasal bilgiler tarih ve siyasal ekonomi okudu ve bu eğitimini 1953'te tamamladı. Babasının ölümünden sonra Murdoch'a Adelaide'de News Ltd. adlı küçük bir yayınevi miras kaldı.
  • 4

    23 yaşında patron oldu

    23 yaşında patron oldu
    23 yaşındaki yayınevi patronu Murdoch, 1955'e kadar Adelaide News ve Sunday Mail adlı gazetelerinin tirajını belirgin bir ölçüde artırdı. Başka gazeteleri kredi esasına dayanarak satın almak suretiyle kendi yayınevini büyütmeye başladı.
  • 5

    Bulvar gazetecisi

    Bulvar gazetecisi
    Yeni gazeteler satın alarak girdiği borçları ödeyebilmek için satışı çok çabuk arttırması gerekiyordu. Bunu da bulvar gazeteciliğine yönelerek sağladı. Kitlelere seslenen gazetelerinde sansasyonlara, seks ve suç haberlerine yer veriyordu.
  • 6

    Radyo sektörüne girişi 1957

    Radyo sektörüne girişi 1957
    Murdoch 1957'de ortaklıklar yoluyla radyoculuk sektörüne girdi. Bundan bir yıl sonra Adelaide'de ilk televizyon istasyonu olan Kanal 9 için gerekli lisansı aldıktan ve üç özel vericiye ortak olduktan sonra, 1960'tan itibaren Sydney'in çok rakipli gazete piyasasına girmeye çalıştı. Yeni aldığı Daily Mirror, Sunday Mirror ve Truth adlı skandal gazetesi sayesinde News Ltd. şirketi Avustralya'nın dördüncü büyük yayınevi oldu.
  • 7

    Zarar ettiği nadir işlerden biri: Australian

    Zarar ettiği nadir işlerden biri: Australian
    Şatış için gerekli altyapı yeterince geliştirilmediği halde, 60'lı yıllardaki prestij projesi ilke çapında günlük bir gazetenin kurulmasıydı. "Ciddi" bir şekilde başlatılan (25.000 tirajlı) Australian adlı gazete Murdoch'un zarar ettiği tek tük işlerden biri oldu. İlk evliliğinden bir çocuğu olan Murdoch, 1967'de muhabir Anna Maria Torv ile ikinci evliliğini yaptı ve ondan da üç çocuk sahibi oldu.
  • 8

    İngiltere pazarına girişi

    İngiltere pazarına girişi
    Murdoch daha 1964'te Yeni Zelanda ve Hong Kong'da bazı iştiraklere imza atmıştı. 60'lı yılların sonunda krizlerin sarstığı Büyük Britanya'nın medya piyasasına girmeye başladı. Geleneklere bağlı News of the World adlı o zamanın en büyük Londra pazar gazetesini satın aldıktan sonra, 1969'da aldığı The Sun adlı gazeteyle çok kârlı bir vurgun yapmayı başardı.
  • 9

    The Sun'ın tirajını beşe katladı

    The Sun'ın tirajını beşe katladı
    Murdoch uyguladığı yeni pazarlama stratejileri (Bingo oyunu üçüncü sayfada boy gösteren seks bombaları gibi) sayesinde tirajı on yılda 650 binden 4 milyona yükseltti ve bu sansasyonel gazeteyi İngiltere'nin en çok satan günlük gazetesi haline getirdi.
  • 10

    New York Post fiyaskosu

    New York Post fiyaskosu
    Kendisine her yıl birkaç milyon dolarlık bir kayba malolan en eski Amerikan gazetesi New York Post'u almakla yayıncılık kariyerinin en büyük fiyaskosunu yaşadıktan sonra, Amerika'daki basın girişimleri daha çok yerel gazetelere yönelik kaldı ve sonunda onları da bıraktı.
  • 11

    Televizyon ve sinema sektörlerine girdi

    Televizyon ve sinema sektörlerine girdi
    Yeni hedefi, Amerikan televizyon piyasasına girmekti. Bu amaçla Murdoch'un 1985'te Amerikan yurttaşlığını kabul etmesi gerekli oldu. Önce skyband adlı"uydu istasyonunu ve Metromedia adlı yedi yerel yayıncısı bulunan televizyon şirketini aldı. Ardından 20th Century Fox adlı fılm şirketini satın alarak hepsini Fox Television adı altında bir TV yayın zinciri olarak birleştirdi.
  • 12

    Avrupa'daki ilk televizyonu Sky

    Avrupa'daki ilk televizyonu Sky
    Sky Channel'i almakla Murdoch ilk Avrupalı uydu kanalına sahip oldu. Bu yayın istasyonu sonradan Sky One, Sky News, Sky Movies, Eurosport olarak dört kanala bölündü.
  • 13

    Sendikalarla kavgası

    Sendikalarla kavgası
    Eskiden beri çok itibarlı bir gazete olan ve 1981'den beri sahibi bulunduğu Times adlı Londra gazetesinin üretim mahalini Fleet Street'ten dikenli tellerle korunan liman mahallesindeki Wapping adlı basımevleri merkezine taşımakla, gazete manşetlerine geçti. Sendikalar buraya taşınmayı reddedip greve hazırlanınca, Murdoch 5 bin 500 işçinin işine son verdi ve örgütlenmemiş matbaacı ve dizgiciler tuttu.
  • 14

    Sendika düşmanının prototipi

     Sendika düşmanının prototipi
    Her ne kadar ekonomik açıdan personel sayısını azaltması ve işletme masraflarını kısması sayesinde başarılı olduysa da, Murdoch 13 ay kitlesel gösterilerle, sokak kargaşalıkları ve sürekli grevlerle uğraştıktan sonra, İngiliz ekonomi tarihine buz gibi soğuk işadamının ve sendika düşmanının prototipi olarak geçti.
  • 15

    ABD'nin en büyük dergi yayıncısı

    ABD'nin en büyük dergi yayıncısı
    Devam ettiği gazetelerle Murdoch Avustralya'da bir tür basın tekeli kurdu. İngiltere'de Today gazetesini de alan Murdoch, burada piyasanın yaklaşık olarak üçte birine egemendi. Triangle Publications (aralarında TV Guide da bulunan) şirketini satın almakla ayrıca ABD'nin en büyük dergi yayıncısı oldu.
  • 16

    Dünyanın en zenginlerinden...

    Dünyanın en zenginlerinden...
    Dünyanın en zenginleri (2007) listesinde 9 milyar dolarlık servetiyle 73. sırada bulunuyordu.
  • 17

    Muhafazakar yayın politikası

    Muhafazakar yayın politikası
    Rupert Murdoch'a ait Fox News Channel, politik açıdan muhafazakâr olmasıyla, muhafazakâr politikacıları ve görüşleri savunmasıyla eleştiriliyor. Haber kanalı 2004 tarihli, yapımı ve yönetimi Robert Greenwald'a ait olan 'Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism' adlı belgeselde de ağır eleştirilere uğradı. Profesör Roy Greenslade'in Guardian Unlimited için yazdığı bir makalede Murdoch'ın medya imparatorluğuna ait 175 gazetenin tamamının, Irak savaşını savunan haberler yaptığına işaret etmişti.
  • 18

    Türkiye'de Fox kanalının sahibi

    Türkiye'de Fox kanalının sahibi
    Dünya medya devi Rupert Murdoch’un sahibi olduğu News Corporation, 2006'da Atlantic Records’ın Başkanı Ahmet Ertegün ile birlikte TGRT’nin yayın hakkını elinde bulunduran Huzur Radyo TV’yi satın aldı. Uzun süredir devam eden görüşmeler 151 milyon YTL’lik (98 milyon dolar) anlaşma ile sona ererken, TGRT markası Ören Ailesi’nde kaldı, kanalın adı 'Fox' olarak değiştirildi.
  • 19

    İngiltere'nin 'telekulak'ı

    İngiltere'nin 'telekulak'ı
    Murdoch'un News of the World gazetesinin öldürülen bir genç kızın telefon mesajlarını sildiğinin ortaya çıkmasıyla patlak veren skandalda, asker ailelerinin ve birçok ünlünün de dinlediği anlaşıldı ve gazetenin kapanmasına karar verildi. Konuyla ilgili olarak olayın yaşandığı dönem gazetenin genel yayın yönetmeni olan Rebekah Brooks istifa etti ve sonradan kefaretle serbest bırakılsa da gözaltına alındı. Londra Emniyet Müdürü istifa etti ve olayı ortaya çıkaran eski muhabiri Sean Hoare evinde ölü bulundu.
  • 20

    İfade verecek

    İfade verecek
    Şimdi Murdoch ve oğlunun yaşanan skandala dair Parlamento'da vereceği ifade bekleniyor.