Dikkat, bu alışkanlıklar böbrekleri vuruyor!

ntv.com.tr

Uykusuz kalmak, aşırı kahve içmek, gribi hafife almak… Bu hatalı alışkanlıklar böbreklere ciddi zarar veriyor.

  • 1

    Böbrekler vücudun metabolik atıklardan kurtulmasını sağlamak, tansiyonu ve kandaki alyuvar dengesini düzenlemek gibi yaşamsal öneme sahip işlev üstleniyor. Ancak hemen her gün çeşitli zorlayıcı durumlar ve hasarlarla da karşı karşıya kalıyorlar. Böbreklere zarar veren en önemli etkenlerden biri de hatalı alışkanlıklar. Önemsenmeyen hatalar nedeniyle de böbrek yetmezliği gibi son derece ciddi tablolar gelişebiliyor. Üroloji Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Bora Özveren, böbreklerin sağlıklı çalışması için kaçınılması gereken 10 hatalı alışkanlığı sıraladı. İşte o alışkanlıklar:
  • 2

    1. Yeterli su içmemek

    1. Yeterli su içmemek

    Gün içinde gerektiği kadar sıvı almadığınızda böbreklerdeki kan akımı azalıyor ve kanda üre başta olmak üzere çeşitli toksinlerin birikmesine sebep oluyor. Vücuttan atılamayan bu maddeler iç organlara zarar veriyor. Bu nedenle, böbreklerinizin görevini yapmasına katkı sağlamak ve vücudunuzu zararlı maddelerden arındırmak için günde 2-2.5 litre su içmeniz çok önemli. Ayrıca unutmayın ki susadığınızı hissettiğiniz anda, vücudunuzdaki sıvı yoksunluğu çok daha önceden başlamıştır. Dolayısıyla susamadan su içmeyi alışkanlık haline getirin.
  • 3

    2. Tuzlu yiyeceklere düşkün olmak

    2. Tuzlu yiyeceklere düşkün olmak

    Gıdalarla aldığımız sodyumun yıkılması ve vücuda zararlı etki oluşturmadan atılması, böbreklerimizin diğer bir önemli görevini oluşturuyor. Tuz, bilindiği gibi sodyumun ana kaynağıdır. Aldığınız sodyumun büyük bir kısmının vücuttan dışarı atılmasına ihtiyacınız var. Aşırı tuz tükettiğinizde böbrekler sodyumun atılımı için devamlı çalışıyor, bu da uzun dönemde böbreklerin ince damarlarında basınç yükselmesine ve böbreklerin idrar süzme fonksiyonunda aksamaya yol açıyor.
  • 4

    3. Fazla ağrı kesici kullanmak

    3. Fazla ağrı kesici kullanmak

    Hafif ağrılar için bile ağrı kesici almak, çoğu insanın sahip olduğu kötü bir alışkanlık. Çünkü birçok ağrı kesicinin ağır yan etkileri oluyor ve çeşitli organların yanı sıra bundan böbrekler de zarar görüyor. Araştırmalar uzun süreli ve toplamda fazla miktarda ağrı kesici kullanılmasının böbrek dokusunun beslenmesini bozarak böbrek yetmezliğine yol açtığını ortaya koyuyor.
  • 5

    4. Dolu mesaneyle uzun süre beklemek

    4. Dolu mesaneyle uzun süre beklemek

    Çoğumuzun sahip olduğu bir diğer hatalı alışkanlık da doğanın çağrısını geciktirmek oluyor. Mesanenizi idrarla dolu olarak uzun süre beklettiğinizde, bunun idrar yollarında çeşitli olumsuz etkileri ortaya çıkabiliyor. Örneğin kısa vadede idrar yapma zorluğu, enfeksiyonlar görülebilirken; uzun vadede ise mesane kasında yıpranma ve zayıflık, idrarı kontrol etmekte zorluk gibi istenmedik durumlar ortaya çıkabiliyor. Daha ileri düzeylerde ise hidronefroz, yani idrarın böbreklere devamlı geri basıncı sonucunda böbrek yetmezliği gelişebiliyor, hatta bu durum diyaliz ihtiyacıyla sonuçlanabiliyor.

  • 6

    5. Aşırı kahve ve çay içmek

    5. Aşırı kahve ve çay içmek

    Susadığımızda, bazılarımız suyun yerine şekerli-gazlı içecekler, çay-kahve ve soda gibi sıvıları tercih ediyoruz. Oysa bu çeşit içeceklerin çoğu kafein ihtiva ediyor. Kafein de kan basıncını yükseltebiliyor. Yüksek kan basıncı da böbreklere hasar veren bir zorlanmaya neden oluyor.
  • 7

    6. Çok fazla protein tüketmek

    6. Çok fazla protein tüketmek

    Kırmızı et ve diğer hayvansal proteinden zengin gıdaların aşırı tüketimi önceden hasar görmüş böbreklere zarar veriyor. Aslında proteinden zengin bir beslenme düzeni sağlıklıdır. Yeter ki böbrekleriniz sağlıklı olsun ve başka hastalıklar açısından doktorunuz sizi proteinden kısıtlı bir diyete mecbur bırakmış olmasın. Öte yandan protein ağırlıklı gıdalarla tek yönlü beslenme ile vücutta çeşitli asitler, azot ve benzeri atıklar birikiyor. Bu maddeler taş oluşumundan nefrite kadar pek çok hastalığa zemin hazırlıyor.
  • 8

    7. Alkol tüketimini abartmak

    7. Alkol tüketimini abartmak

    Alkollü içki içtiğimizde kimi zaman uygun olan miktarın sınırlarını göz ardı ediyoruz. Oysa aşırı alkol alımı böbreklere hasar veren bir alışkanlık. Alkol böbreklerinizi baskı altına alan birçok toksin içeriyor. Yüksek miktarda ve uzun süreli alkol tüketimi böbrek dokusundaki kanalcıkların beslenmesini bozuyor, vücuttan sıvı ve yararlı mineralleri kaybettiriyor ve böbrek yetmezliğine yol açabiliyor.
  • 9

    8. Sigara içmek

    8. Sigara içmek

    Günümüz tıbbi bilgileri ışığında emin olunan bir şey varsa, o da sigara içmenin böbrekler de dahil olmak üzere vücudun hemen hemen tüm organlar için zararlı olduğu. Birçok araştırma sigara içmenin böbrek hastalıklarını tetiklediğini ortaya koyuyor.
  • 10

    9. Soğuk algınlığı ve gribi göz ardı etmek

    9. Soğuk algınlığı ve gribi göz ardı etmek

    Soğuk algınlığı ve gribi hafife almak böbrek hasarına sebep olabilen bir alışkanlık. Araştırmalar böbrek hastalığı tanısı konan hastaların önceden bu tip viral hastalıklar sırasında yeterli istirahat etmediklerini ve vücut direncini güçlendiren tedbirleri ihmal ettiklerini gösteriyor.
  • 11

    10. Uykusuz kalmak

    10. Uykusuz kalmak

    Geceleri siz uyurken, organ ve dokularınız yenileniyor. Bu nedenle deliksiz bir uykudan mahrum kalmak, bu yenilenme sürecini sekteye uğratarak böbreklerin ve diğer organların yıpranmasına yol açabiliyor. Böbreklerimizin vücudumuz için hayati olan faaliyetlerini yerine getirebilmesi için yeterli uyku ve dinlenmenin önemini unutmamak gerekiyor.