1908 yılında Detroit Michigan'da kurulan GM, 1931-2007 arasında 77 yıl boyunca dünyanın en çok otomobil satan firmasıydı. 34 ülkede üretim yapan firmanın araçları yaklaşık 140 ülkede satıldı. General Motors'un 2008 yılı itibarı ile faal markaları Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Daewoo, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall ve Wuling.
Buick Roadmaster
1949 yılında satışa sunulan Roadmaster o yıl 400,000 adet satmıştı. İki parçalı ön camı ile dikkat çeken aracın 150 beygir gücündeki sıralı 8 silindirli motoru 160 km/s azami hızına ulaşmasını sağlıyordu.
1957'de Little Richard "Lucille" diye çığlık atar ve en çok dinlenen on şarkıdan dokuzu Elvis imzası taşırken satışa sunulan Roadmaster, 5.5 metrelik boyu 300 beygir gücündeki motoru ile dönemin uçaklardan esinlenen tasarımını yansıtıyordu.
Cadillac Series 62, Eldorado ve Seville
Series 62 Amerikan Rüyası'nın başladığı modeldi. Cadillac'ın 1 milyonuncu modeli olarak üretim bandından inen Series 62, 162 beygir gücünde 5.4 litrelik V8 motora sahipti. Tasarımının güzelliği otomobil meraklıları tarafından kabul edilen araca, 1952 Bentley R-Type Continental modelinin benzemesi akıllarda "Bentley Cadillac modelinden mi esinlendi?" sorusunu uyandırıyordu.
1953 yılındaki Eldorado modeli ise Marilyn Monroe ve Eisenhower tarafından tercih edilen, hiç bir otomobilin o zamana kadar bu kadar cazibeli olamadığı bir araçtı.1959 yılında yenilenen Eldorado kelimenin tam anlamıyla bir Amerikan Rüyası idi. 6.1 metrelik boyu 2 tonluk ağırlığı ve jet motoruna sahipmiş gibi arka tasarımı ile dikkat çekiyordu. 345 beygirlik 6.3 litrelik V8 motoru ile 100 km/s 10.5 saniyede ulaşabiliyordu.
Seville modeli ise, müsrif Eldorado modeli daha tutumlu Avrupa otomobiller ile rekabet edemediği için üretimine başlanan bir modeldi. 1974 yılında yine kriz vardı ve Cadillac Seville modeli ile motor hacminden ve sürüş tarzını belirleyen gövde büyüklüğünden taviz vermek zorunda kalmıştı. Herşeye rağmen basın "26 yıldır en iyi Cadillac" diye başlık atarak duyurmuştu otomobili.
Corvette 1954 yılında satışa sunulduğunda performans yerine şov yapan tasarımı ile dikkat çekiyordu. Firmanın "plastik" gövdeli modeli Avrupa roadster'lara (iki kişilik üstü açılır otomobil) benzetilmek istenmişti, ve tasarımcısı Harley Earl için otomobilin nasıl gittiğinden çok göründüğü önemliydi. GM bu otomobil ile aslında para kaybediyordu ama ilk Amerikan spor otomobilini ürettiği için aldırmıyordu. İlk Corvette 2 vitesli Powerglide otomatik şanzımana 6 silindirli 150 beygir gücünde bir motora sahipti ve azami hızı 172 km/s idi. Daha sonra Corvette modelleri performans otomobilleri içinde önemli bir yere sahip oldu ve güncel Corvette modellerinin gücü 650 beygire ulaştı.
Hula-Hop çılgınlığı, otomobiller ile gidilen açık hava sinemaları... 1957 yılındaki hit Chevrolet modeli, Bel Air idi. Araç ufak çaplı bir Cadillac olması için tasarlanmıştı. Ramjet enjeksiyon sistemi, 4.6 litrelik 283 beygir gücündeki motoru ile Bel Air yolların kralı olmuştu. Günümüzde Bel Air klasik Amerikan otomobili olarak en çok toplanan modeldir.
Güvenlik ve çevrecilik henüz farkına varılmamış ve otomobil üreticilerinin kabusu haline dönüşmemişken 1958 yılında Chevrolet Impala modelini satışa sundu. Polaroid güneş siperlikleri gibi enteresan aksesuarlara sahip aracın motor gücü sıralı 3850 cc 6 silindirli ve 5700 cc V8 motorları ile 135 ile 355 beygir arasında değişiyordu.
Ford'un başarılı modeli Mustang çok iyi satıyordu ve GM bu satışlardan pay almak istiyordu. Bu yüzden 29 Eylül 1966 yılında Camaro modelini satışa sundu. Camaro, Pontiac Firebird modeli ile platformu gibi temel parçaları paylaşıyordu. Artık "Pony Car" diye bir kavram vardı; motoru arabaya tak ve bırak müşteriler aksesuar listesinden kendi otomobillerini yaratsınlar.
Detroit'in en küçük "Kas Otomobili" Nova SS 1962 yılında satışa sunuldu. Modifikasyonlar için çok uygun olan araçta 350 kübik inç yani 5.7 litrelik 295 beygir gücünde bir V8 kullanılmıştı. Opsiyonlar listesinde 6.5 litrelik büyük bloklu 375 beygirlik bir motor da yer alıyordu.
2.Dünya Savaşı bittiğinde Avustralya'nın bir problemi vardı. Askerden sivile dönen milyonlarca insana yetecek kadar otomobil yoktu. Kökleri 1856'ya dayanan ve 1931'de General Motors'un bünyesine geçen Avustralyalı otomobil üreticisi Holden, FX modeli ile bu soruna çözüm oldu. 1948 yılında satışa sunulan FX, 4 kapılı ve 6 kişilik gövdeye sahipti. 6 silindirli 2.2 litrelik motoru 60 beygir gücündeydi ve aracın 100 km/s hıza ulaşması 30 saniye sürüyordu! Avustralya orta sınıfının, standart ulaşım aracıydı. Araçta sinyal lambaları bulunmuyordu, sadece ön farlar ve arkada plaka üzerinde bir adet lamba gece güvenli sürüş için yeterli bulunmuştu. Avustralyalılar bu aracı sevdi ve üretildiği 5 yıl boyunca 120,000 adet satın aldı.
Hummer H1
GM'nin 1992 yılında kurduğu firma, en uç arazi taşıdı olarak tanımlanabilir. H1 Amerikan Ordusu'nun HMMWV olarak adlandırılan ve "Humvee" olarak telafuz edilen aracın ikiz kardeşi. 6.2, 6.5 ve 6.6 litrelik turbo dizel motorlar veya 5.7 litrelik benzinli motorla satılan H1, savaş aracı olarak kullanılan HMMWV ile aynı üretim bandında üretiliyor, şase, frenler, motor, akslar ve temel gövde parçalarını O'nla paylaşıyor, ancak sivil hayatta kullanılacağı için farklı bir fasilitede boyanıyor ve bitiriliyordu.
Opel GT
Aslında Opel, 1965 yılında Frankfurt Otomobil Fuarı'nda sergilediği konsept modelini üretmeyi düşünmüyordu ancak gelen olumlu tepkiler üzerine proje hayata geçti. Köpek balığı burunlu model, Almanya'da "bebek Corvette" olarak tanınıyordu ve Amerika'da Buick bayilerinde satılıyordu. 1.9 litrelik motoru performans için anca yeterliydi.
Pontiac Chieftain, Bonneville, GTO, Trans Am
1949 yılına kadar firmanın otomobillerinin "orta yaşta, orta sınıf insanlar için" imajı vardı. Ancak Chieftain bu imajı değiştiren bir otomobil oldu. Fiyatına göre oldukça iyi olan otomobilde, koltuk ısıtmaları, De Luxe elektrikli saat, pusula, ışıklı torpido gözü gibi aksesuarlar bulunuyordu. Arka koltuklar, arka aksların önüne gelecek şekilde tasarlanmış, böylece sürüş konforu artırılmıştı. Chieftain'de sıralı 6 veya sıralı 8, 90 ve 103 beygir gücünde motorlar kullanılıyordu.
1960 yılında azalan otomobil satışlarında Pontiac'ın üçüncü en başarılı firma olmasını sağlayan modeldir Bonneville. 6.4 litre hacminde 345 beygirlik motoru ile zamanın "rüya sürüşü"nü sunan araç 193 santim genişliği ile araç yıkama makinalarına sığmıyordu. Motor Trend otomobil dergisi tarafından yılın otomobili seçilmişti.
GTO, parası olan ve güç isteyenler için yapılmış bir modeldi. Araçta 255, 335 360 beygir gücünde V8 motorlar kullanılmıştı. Pontiac'ın GTO model isminin Ferrari'den çaldığını ifade eden otomobil dergisi Road&Track "bağışlanamaz samimiyetsizlik" ifadesini kullanmıştı.
1973 yılında Amerika tarihinde ilk kez hükümet otomotiv sektörüne uyarıda bulundu; petrol krizi vardı ve kemerlerin sıkılması yani ekonomik otomobiller gerekiyordu. İşte o dönemin en yeni büyük bloklu otomobili Trans Am idi. 7.5 litrelik V8 motoru 310 beygir gücündeydi ve 0-96 km/s hızlanması 5.4 saniye ile oldukça iddialıydı.
Saab 99 Turbo
1978 yılında Saab 99 Turbo modelini duyurduğunda herkesi şaşırttı. 99 Turbo dünyanın ilk turbo beslemeli motora sahip aile otomobili olarak tarihe geçti. Araç daha sonra Dünya Ralli Şampiyonası'nı kazanan ilk turbo otomobil de oldu. Saab Garrett marka turbo ile güçlendirdiği modelinin üretim versiyonunu satışa sunmadan önce prototipler ile 4.8 milyon kilometre test yaptı. 2 litrelik 145 beygir gücündeki motor aracın 0-96 km/s hızlanmasını 8.2 saniyede tamamlamasını sağlıyordu.
Saturn
Japon ve Avrupa üretimi ufak otomobillerin Amerika'daki başarısı üzerine General Motors 7 Ocak 1985 tarihinde, bu alanda rekabet etmesi için Saturn adında bir firma kurdu. Firmanın ikonik bir modeli oluşamadı.
Vauxhall
Güncel modeller için Opel marka araçların sağdan direksiyonlu modeli diyebilliriz. Nedeni ise şöyle: Opel'in kontrolü 2.Dünya Savaşı'nda Nazilerin eline geçti ve Alman ordusuna üretim yaptı. Bu durum da markanın İngiltere'de olumsuz bir imaja sahip olmasına neden oldu. Bu yüzden Opel yerine Vauxhall markası tercih edildi.
Wuling
2002 yılında kurulan firma General Motors ve Şangay Automotive Industry Corporation'ın iş ortaklığı. İkonik bir modeli bulunmuyor.
- Etiketler :
- Haberler