İlişkili Haberler

1 Kasım'dan itibaren devreye giren ÖTV desteğiyle birlikte küçük ve orta sınıftaki otomobillerin fiyatları yüzde 10 düştü. Bu da sektöre az da olsa son 2 ayda derin bir nefes aldırdı. Bu indirimleri bazı firmalar kampanyalarla destekleyerek yüzde 20'lerin üzerine çıkarırken, bazıları ise 'sıfır faiz' gibi finansal fırsatlar sunarak güçlendirdiler. Sadece 21 bin adetlik satışın yapıldığı ekim ayına göre en az 3 kat artış bekleniyor. 

Hürriyet gazetesinden Emre Özpeynirci, vatandaşların fiyatların gerçek anlamda inmediğini, ÖTV indirimi öncesinde yükseltildiği için sanki inmiş gibi gösterildiğinden şikayet ettiğini belirtti. Gelen şikeyetler üzerine konuyu araştırdığını belirten Özpeynirci, şikayetlerin bazılarının doğru olduğunu belirtti. 

Yazısında örneklere yer veren Özpeynirci, Türkiye'de çok satan X marka bir otomobilin fiyatı 2016 yılında ortalama 12 bin 11 euro iken (euro ortalaması 3.4 TL) 2017'de kurdaki artışla birlikte 11 bin 209 euroya (euro ortalaması 4.07 TL) gerilemiş. Bu aracın 2018 yılı ortalaması ise 12 bin 58 euro olarak gözüküyor. Bunda da euroyu ortalama 4.85 TL olarak hesaplamışlar. Ama gelin görün ki bu aracın ÖTV indirimi öncesi fiyatı bir anda 15 bin 893 euroya yükselmiş. ÖTV indirimi sonrası ise fiyat 13 bin 770 euroya gerilemiş. Hem ÖTV öncesi hem OTV sonrası fiyatlarda kur 6.1 TL olarak hesaplanmış. Yani görünen o ki, bu otomobilin fiyatı ÖTV indirimi öncesine göre yüzde 13 düşerken, 2018 yılı ortalamasına göre ise yüzde 14 yükselmiş. Başka bir öenekte ise ÖTV indirimiyle aracın fiyatı ekim ayına göre yüzde 8 inmiş gibi gözükürken, 2018 yılı ortalamasına göre ise yüzde 10 yükselmiş.

Özpeynirci, incelediği otomobillerin yarıdan fazlasında böylesine bir hareketin söz konusu olduğunu belirtiyor. Yani fiyatlar indirilmiş gibi gözükse de aslında büyük zam yapılmış.