Önce oktan neden önemli onu açıklayalım. Basitçe, oktan değerini, benzinin sıkışmaya karşı direnci ve alev almaması diye tanımlayabiliriz. Motor içinde yanma odasındaki basınç ne kadar yüksek olursa, benzinin patlaması da o kadar güçlü olur; motor gücü yüksek olur. Diğer yandan basınca dayanamayan, yani düşük oktanlı benzin, erken alev alarak motorda vuruntuya ve güç düşmesine neden olur.

İlişkili Haberler


Eski otomobillere göre, düşük motor hacimleri ile daha güçlü olan yeni otomobillerin çoğu, 98 oktan ve üzerindeki yakıt ile çalışacak şekilde tasarlanıyor. Bu yüzden, yaklaşık dört beş yıl önce ilk yüksek oktanlı, yani 98 oktan benzin ülkemizde satılmaya başlanmıştı. Hatta 100 oktanı bile bulmak mümkündü. Ancak daha sonra 95 oktanın üstüne daha yüksek vergi uygulanmaya başlanınca, benzinlik pompalarına yeni bir yakıt girdi: 97 Oktan.

Yakıt şirketlerinin pazarlaması ile 97 oktan sanki 95 ve 98 oktanın ortasındaki yakıt gibi algılandı. Ve bu sırada 98 oktan ve üzerindeki yakıtlar satıştan kalktı. Böylece daha kaliteli benzin algısı üzerine ikinci bir yakıt tipi yaratıldı.

97 oktan benzinin oktan sayısı 95 oktan ile aynı. Zaten yakıt istasyonundaki pompalarda 97 yazısının altında daha ufak puntolar ile 95 yazar. Performans olarak da hızlanmada ölçülebilir bir etkisi yok.

İki yakıt arasındaki tek fark motor oktan sayısı (MON). 95 oktan benzin 85 mon’a sahipken 97 oktan diye adlandırılan yakıt 86 mon’a sahip.

Avrupa'da 85-86 mon değerine sahip yakıt 95 oktan olarak sınıflandırılıyor.

TÜRKİYE VE DİĞER ÜLKELERDEKİ YAKIT FİYATLARI

Vatan Gazetesi’nin haberine göre, 1 litre benzinin fiyatının, Avrupa ülkeleri ve ülkemizdeki kıyaslaması şöyle:

Sıralama ülke, satış fiyatı ve vergi şeklinde (euro/cent)

Türkiye 1.96 1.29
Hollanda 1.55 0.96
Norveç 1.52 0.88
Yunanistan 1.50 0.97
Danimarka 1.44 0.86
Fransa 1.41 0.83
Almanya 1.41 0.88
İtalya 1.36 0.79
İngiltere 1.37 0.84
İspanya 1.15 0.63