TÜBİTAK’tan melez toplu taşıma araçları

TÜBİTAK, elektrik destekli melez (hibrit) toplu taşıma araçları geliştiriyor.

TÜBİTAK’tan melez toplu taşıma araçları

TÜBİTAK tarafından geliştirilen yakıttan tasarruf sağlayan çevre dostu, sera gazını azaltan ve gürültüsüz çalışan melez toplu taşıma araçları yıl sonunda sanayinin beğenisine sunulacak.

TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi (MAM) Enerji Enstitüsü uzman araştırmacılarından Hamdi Uçarol, “Ulaştırma Sektöründe Sera Gazı Azaltımı” isimli projeyi tanıttı. melez ve elektrikli araçların, konvansiyonel içten yanmalı motorlu araçlara alternatif olarak geliştirildiğini anlatan Uçarol, özellikle büyük şehirlerde trafik sıkışıklıklarında konvansiyonel içten yanmalı motorların çeşitli dezavantajlarının bulunduğunu vurguladı.

Elektrikli ve melez araçların elektrik motoru ve bataryaları sayesinde trafikte bekleme anlarında enerji harcamadığını, frenleme sırasında ve yokuş aşağı yollarda da enerji depoladığını kaydeden Uçarol, böylece araçların enerji veriminin arttığını söyledi.

TÜBİTAK MAM Enerji Enstitüsü bünyesinde elektrikli ve melez araçların elektrik motoru, batarya, melez araç kontrol ünitesi, yakıt pili gibi alt sistemlerini yerli imkanlarla üretmek için çalışmaların sürdürüldüğünü bildiren Uçarol, prototiplerini oluşturdukları çeşitli sistemlerin de ticarileşme aşamasında olduğunu dile getirdi.

SERA GAZI SALINIMI AZALTILACAK
Hamdi Uçarol, melez araçlar konusunda 2 yıl önce TÜBİTAK desteğiyle İstanbul Teknik Üniversitesi ile ortak başlattıkları “Ulaştırma Sektöründe Sera Gazı Azaltımı” projesinde, şehir içi emisyon haritasının çıkarıldığını ve melez elektrikli otobüs yapılmaya başlandığını bildirdi.

Projede melez hale dönüştürülen araçlarla büyük oranda enerji tasarrufunun sağlanacağını, normal araçlara göre sera gazı emisyonunun azalacağını ve çevre gürültüsünün önleneceğini vurgulayan Uçarol, şunları kaydetti:

‘Şehir içinde toplu taşımacılıkta, otobüsler, minibüsler, midibüsler büyük şehirlerin en önemli problemleri arasında bulunuyor.

Projenin aşamaları arasında, araç konfigürasyonu, aracın içerisindeki alt sistemlerin entegrasyonu ve melez otobüsün şehir içindeki testleri bulunuyor. Bunun için otobüsün elektrik motoru, batarya ve kontrol ünitesi araca entegre ediliyor. Ortaya çıkacak melez otobüsteki testler sonucunda, otobüsün başlangıçtaki hali ile karşılaştırması yapılarak yakıt tüketiminde ve egsoz gazı salınımındaki iyileştirmenin miktarı ortaya çıkacak ve bunun şehir taşımacılığındaki toplam etkisi modellenmiş olacak.”

melez ve elektrikli araçların özellikle şehir içi kullanımlarda, binek araçlar, toplu taşıma araçları, hafif ticari araçlar ve ağır vasıtalarda kullanım alanları olduğunu dile getiren Uçarol, bu araçların dünya genelinde milyon adet mertebesinin üzerine çıktığını belirtti.

Toplu taşımada ve ağır vasıta araçları olarak, bu araçların, ABD, Japonya ve Avrupa’da kısıtlı filo kullanımları olduğuna işaret eden Uçarol, “Türkiye’de bu uygulamaların başlatılması, yurt dışına paralellik gösteriyor. Türkiye, araştırmalarını sürdürürse treni yakalamış olacak” dedi.

Hamdi Uçarol, projenin yılın sonunda tamamlanacağını, geliştirilecek ilk ticari ürünün sanayi kuruluşlarının beğenisine sunulacağını kaydetti.

Sayfa Yükleniyor...