Kırmızı ette bulunan yüksek miktardaki doymuş yağ, kandaki kolesterol seviyesini yükselterek koroner kalp hastalıkları riskinde artışa yol açabilir. Bu nedenle bayramda et tüketim miktarında ve sıklığında dikkatli olmak gerektiğini belirten Diyetisyen Berna Ertuğ, öğünlerde 2-3 köfte kadar (60-90 gram) et tüketiminin günlük et ihtiyacını karşılayacağını söyledi. 

IZGARA, FIRIN VE HAŞLAMA YÖNTEMLERİNİ TERCİH EDİN
Kanserojen öğelerin oluşumuna meydan vermemek, vitamin kaybını ve besin zehirlenmesini önlemek için etin ızgara, fırın ve haşlama yöntemleriyle pişirilmesini öneren Ertuğ, “Kızartmalardan ve kavurma yönteminden kaçınılmalı. Katı yağlar et yemeklerinde kullanılmamalı, etin kendi yağı ile pişmesi sağlanmalı. Etli sebze yemekleri yağ eklenmeden pişirilmeli, mangal yaparken etleri ateşten 15 santimetre uzakta tutmalı ve kömürler kor halini aldıktan sonra pişirilmeli. Etin hem içi hem de dışı iyi pişmiş olmalı” dedi.

ETİ KESİLİR KESİLMEZ TÜKETMEYİN
Taze kesilmiş etin sindiriminin zor olacağını ve hazımsızlığa yol açacağını vurgulayan Ertuğ’un özellikle kronik sağlık sorunu olanlar için bayram beslenmesinde dikkat çektiği diğer noktalar ise şöyle: “Etler buzdolabında 1-2 gün bekletilerek tüketilmeli. Etler büyük parçalar şeklinde değil, birer yemeklik olacak şekilde küçük parçalara ayrılarak, poşet veya yağlı kâğıda sarılarak saklanmalı. Doğru saklama yöntemlerinin kullanılması ile hem besin öğelerinin kayıpları en aza indirilmiş hem de mikroorganizmaların çoğalması engellenmiş olur. Etler buzdolabında 0-2 santigrat derecede 3-5 gün, derin dondurucuda ise -18 santigrat derecede 3 ay saklanabilir.

ETİ KALORİFER ÜZERİNDE ÇÖZDÜRMEYİN
Pişirmek için buzluktan çıkartılan etleri çabuk çözdürmek için uygulanan kalorifer, soba üzerinde çözdürme, oda sıcaklığında bekletme gibi yöntemler sağlık açısından tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Bu yöntemlerin yerine etler buzdolabının alt raflarına indirilerek çözdürülmeli.

BAYRAM SÜRESİNCE YETERLİ VE DENGELİ BESLENMEK İÇİN…
• Sabah mutlaka güne kahvaltı ederek başlayın.
• Günde 2-2.5 lt su tüketin.
• Çay ve kahve tüketimini sınırlayın.
• Kavurma ve kırmızı eti öğle yemeğinde; sebze ve kuru baklagilleri akşam yemeğinde tercih edin.
• Etlerin çok yağlı kısımlarını yemeyin, hayvanın iç yağlarını yemeklere lezzet vermek amacıyla kullanmayın.
• C ve E vitamini içermeyen etin yanında, bu vitaminlerin bulunduğu sebze, salata, taze sıkılmış meyve sularını tüketin.
• Hamurlu tatlı ve çikolata yerine, sütlü ve meyveli tatlıları az porsiyonlarda tüketin.
• Günlük tempolu yürüyüşlere bayramda da devam edin.