'Bırakın da ömrünüz uzasın'

Tüm dünyada yasaklar birbiri ardına gelse de, insanlar bir yerde ve bir şekilde sigara içmenin yolunu buluyor. Sigara ise bir numaralı sağlık sorunu olmaya devam ediyor.

07.02.2012 - 09:25

'Bırakın da ömrünüz uzasın'

Sigaranın sadece fiziksel değil, ruhsal ve sosyal sorunlara da neden olduğunu söyleyen Göğüs Hastalıkları Uzmanı Dr. İlkay Keskinel, “7-9 Şubat Sigarayı Bırakma ve Boykot Günü” öncesi sigaranın zararları ve bırakma yöntemleri hakkında bilgi verdi.

Sigara içmenin bir zamanlar, güç sembolü olarak algılandığını belirten Dr. Keskinel, “Arkeolojik verilere dayanarak 5000 yıldır tütün ekildiği bilinmektedir. Avrupa’nın tütünle tanışması, Amerika’nın Kolomb tarafından keşfiyle olmuştur. 1950’ler ve 60’larda sigaranın zararlı olduğunun düşünülmesi bir yana; sigara içmek bir tür güç, erkeklik ya da güzellik sembolü olmuştu. Daha sonra akciğer kanseri nedeniyle hayatını kaybeden dönemin ünlü yıldızlarından John Wayne’i sigara reklamlarında görmek herhalde gençler arasında oldukça özendirici oldu. Hatta çocukların keyifle izledikleri Taş Devri isimli çizgi filmin ilk sezonunun sponsoru bir sigara markasıydı” dedi.

SİGARA KISIRLIK NEDENİ OLABİLİR
Sigaranın vücuttaki her organa zarar verdiğini belirten Keskinel, “Sigaradan çekilen her nefesle kana karışan milyonlarca zararlı molekül vardır. Bu zararlı maddeler, kanın ulaştığı her yere; yani vücudumuzdaki tüm doku ve organlara ulaşır. Halk arasında sigaranın zararının sadece akciğerlere olduğu düşünülse de; sigara, mide ülserinden kısırlığa, diş kayıplarından mesane kanserine kadar pek çok sağlık sorununun altında yatmaktadır” diye konuştu.

SİGARASIZ GEÇEN HER GÜN BİR SIKINTINIZ AZALIR
Dr. Keskinel’e göre sigarayı bırakırken, özellikle ilk günlerde zorlanmanız çok doğal. Ancak, bunun geçici bir süre olduğunu, sigarasız geçirdiğiniz her gün ile birlikte sıkıntılarınızın azalacağını, kendinizi daha iyi hissedeceğinizi, nefesinizin rahatlayacağını ve efor kapasitenizin giderek artacağını unutmayın.

“BIRAKMAK İÇİN GEÇ KALDIM” DİYE DÜŞÜNMEYİN
En yaygın sağlık zararlısı olarak kabul edilen sigaradan kurtulmak için hiçbir zaman geç değil. Sigarayı bırakmak isteyen kişi, daha önceden bırakmayı deneyip de bırakamadıysa, bu durum motivasyon kırıcı olmamalı. Çünkü sigarayı bırakmış olanların nerdeyse büyük bir kısmı, bunu 3-4 defada başarmış olan kişilerden oluşuyor.

TEK BAŞINIZA BAŞARAMADIYSANIZ...
Sigarayı bırakırken, göğüs hastalıkları uzmanlarınca yürütülen sigara polikliniklerinden yardım alabilirsiniz. Göğüs Hastalıkları Uzmanı Dr. İlkay Keskinel, bu polikliniklerde yapılan işlemler hakkında bilgi verdi ve sigarayı bırakmayı kolaylaştıracak şu önerilerde bulundu: “Polikliniklerde önce sigara bağımlılığınız tipi ve derecesi değerlendirilir. Daha sonra gereğine göre kan, akciğer filmi, solunum testi gibi tetkikler istenebilir. Doktorunuz size uygun bir ilaç başlayacak ve sizi kontrole çağıracaktır.

ÇEVRENİZDEKİLERİ DE ÖZENDİRİN
Size önerilecek tedaviye ek olarak sigara bırakma sürecinde bol su içmeniz, kendinizi meşgul edecek farklı aktivitelere ya da hobilere yönelmeniz, spor yapmanız, size sigarayı hatırlatacak faktörlerden uzak durmanız yararlı olacaktır. Örneğin, çay, kahve ya da alkol size yanında sigara içirtiyorsa, bu dönemde bunlara ara vermeniz ya da azaltmanız, sigara isteğinizi de azaltabilir. Sigaranın elinizin altında olmaması da, otomatik olarak sigara yakma davranışını engelleyebilir. Sıklıkla görüştüğünüz dostlarınızı, yakınlarınızı ve iş arkadaşlarını sigarayı bırakmaya özendirmek, hem size destek olmaları açısından iyi olur, hem de sevdiklerinize verebileceğiniz en anlamlı hediye olacaktır.”

  • Etiketler :

Sayfa Yükleniyor...