Pediatrik nörolog Prof. Dr. Sabiha Paktuna Keskin, zeka geriliği, otizm, dikkat yetersizliği ve hiperaktivite teşhisi konularak eğitimden uzaklaştırılan pek çok çocukta, aslında düzeltilebilir bir sorun olan ''assosiyatif korteks'' olabileceğini söyledi.

Prof. Keskin, düşünme, istemli hareket, konuşma, sonuç çıkarma ve algılamayı sağlayan serebral korteksin (beyin zarı) çeşitli noktalarının değişik işlevler gördüğünü ve korteksin bir noktasının işlev yapamaz hale gelmesi sonucu ''asossiyatif korteks'' bozukluğunun geliştiğini kaydetti.

ZEKA GERİLĞİ DEĞİL, ASSOSYATİF KORTEKS

Pek bilinmeyen bu sorunun, disleksinin de (harflerin ve kelimelerin karıştırılması nedeniyle okuyamama) bulunduğu pek çok bozukluğa yol açtığını bildiren Prof. Keskin, ''Benim amacım geri zekalı olmayıp beyindeki kortikal alanda, yani asossiyatif korteks dediğimiz alandaki eksiklikleri nedeniyle geri zekalı zannedilen çocukların hayata katılabilmeleri ki bu mümkün. Bu bozuklukta,
esasında çocuk zeki ama birtakım sebeplerden geri zekalı sanılıyor'' dedi.

Prof. Dr. Keskin, ''assosiyatif korteks''in, doğuştan olabileceği gibi sonradan da gelişebileceğini anlatarak, ''Asossiyatif korteks bozukluğunda beynin çok küçük bir noktası, menenjit gibi hastalıklar ya da başka nedenlerle çalışmıyor. Bu noktanın tekrar çalıştırılabilmesi mümkün'' diye konuştu.

PALTOSUNU ASAMAZ, SAÇINI BAĞLAYAMAZ
Kendisine gelen hastalardan ''Damla'' adlı genç bir kızın herhangi bir şeyin ortasını bulamadığını anlatan Prof. Keskin, kız ve ailesinin sorunun gerçekte ne olduğundan habersiz olduklarını dile getirdi. Prof. Keskin, hastasına ilişkin şu bilgileri verdi:

''Anne, 'Sabiha Hanım, bu çocuk fermuarını çekemiyor. Elleri, kolları sağlam. Ancak geliyor, önümde duruyor, bunu kapat' diyor. Bu çocuk saçını da bağlayamıyor çünkü ortadan bağlamalı. Paltosunu askıya asamıyor çünkü ortasından tutup asacak. Elektrik süpürgesinin fişini arkaya saramıyor. Disleksi gibi problemler bugün insanlar tarafından biliniyor ama Damla örneğindeki orta hattı bilememek kimin aklına gelebilir?''

KORTEKSİN ÇALIŞMAYAN ALANI AŞILMALI
Buna benzer sorunları olması muhtemel pek çok çocuğa ''hiperaktivite'' ve ''dikkat yetersizliği'' tanısı konulduğunu belirten Prof. Dr. Keskin, şöyle devam etti:

''Aslında onların altında bir sürü başka neden var. Çünkü çocuk adapte olamıyor, sınıfta oturamıyor. Halbuki çocuk dikkat yetersizliği yerine başka bir şey nedeniyle dersi takip edemiyor belki de. Bu çocuklara doğru davranılır, korteksin o çalışmadığı alanı aşılırsa gerçek anlamda birer okula gidip diploma alırlar. Bu çocukların zekalarında bir şey yok. Sadece bunu gösteremiyorlar. Adaptasyonları bozuk oluyor.''

''Asossiyatif korteks'' bozukluğu olan çocukların fıkraları, esprileri, yani mecaz anlamları da anlamadıklarını, çünkü hepsinin durumunda ''zihin teorisi''nin geçerli olduğunu belirten Keskin, ''Tedavide, çalışmayan noktaları yakaladığımız zaman onları aşmaya çalışıyoruz'' dedi.