İlişkili Haberler

Diyetisyen Emre Uzun’a göre, pek akıllara gelmeyen bazı noktalara dikkat ederek kilolardan hızla kurtulmak mümkün. Yemek yerken doğru yerde oturmak, terlemek, uyurken ışıkları kapatmak ve soğuk odada uyumak gibi.

Çok sayıda araştırmanın kolay yoldan kilo kaybetmede etkili püf noktalarını ortaya çıkardığını belirten Uzun, bu araştırmalardan yola çıkarak zayıflamada etkili 12 basit strateji belirlediğini söylüyor. “Bu küçük noktaları hayatınıza katarsanız, hızla kilo vermeniz kolaylaşır” diyen Diyetisyen Uzun’un önerileri şöyle:

1- Doğru yerde oturmak: “Araştırmalara göre restoranların belli saat aralıklarında verdikleri indirimlerin insanları yemeğe daha çok yönelttiği ortaya çıkıyor. Bu durumu engellemek istiyorsanız masanın en kenarına oturmalısınız. Masanın ortasında ekmek, cips ve diğer yemek tabakları durur. En çok kilo aldıran şeyler de bunlardır aslında. Masanın kenarında oturarak bu tehlikeden uzak durabilirsiniz.

2- Sağlık yaşam ile ilgili web sitelerine üye olmak: Sağlık ve yaşam internet portallarından düzenli mail almak beslenme alışkanlıklarını düzenlemede önemli etkiye sahiptir. Çalışmalara göre, haftalık sağlıklı yaşam haberi okuyan kişiler 16 hafta sonra daha taze ürünler tüketmeye, daha az trans yağ yemeğe ve daha fazla spor yapmaya başlıyor.

3- Işıkları kapatmak: Araştırmalar, karanlıkta uyuma ya da dinlenmenin, parlak ışıkta veya televizyon karşısında uyuma ve dinlenmeye göre yeme isteğini azalttığını gösteriyor. Kaliteli uykunun verimsiz bir uykuya göre daha az kalori alımına sebep olduğu çalışmalarla gösterilmiştir.

4- Suçluluk duygusundan vazgeçmek: Sağlıksız ve çok kalorili bir yemekten sonra, kendinizi suçlamayı bırakın. Diyet yapanlar, sosyal baskı ve kişisel stresin etkisiyle çok yeme isteği içerisine giriyor. Bu sebeple yemek yedikten sonra suçluluk duygusu gelişebiliyor. Aslında yapılması gereken şey; ertesi gün sağlıklı beslenme için gerekli adımları atmak.

5- Daha az TV izlemek: Yine çalışmalarda boş vaktini yüzde 50 daha az televizyon izleyerek geçirenlerin, günde ortalama 119 kaloriden daha fazla yaktığı belirlenmiş. Çalışmalar, televizyon karşısında vakit geçirmektense spor salonlarına gidenlerin, fiziksel olarak iyi hissetmenin yanında mental açıdan da daha iyi olduğunu gösteriyor.

6- Doğru atıştırmalıklara yönelmek: Ara öğünler metabolizma hızını arttırır. İşlenmemiş bütün besinlerin parçalanması ve hazmedilmesi, işlenmiş gıdalara göre daha fazla enerji gerektirir. O besinlerin yenmesi kalori yakımına daha fazla olumlu etkide bulunur. Basit değiş tokuşlar ile de sağlıklı atıştırmalıklar tüketilebilir. Örneğin; normal grisini yerine kepekli grisini, hazır meyve suyu yerine elma yerseniz ve bunu alışkanlık haline getirirseniz zamanla vücut yağlarında azalma sağlanabilir.

7- Minik tabaklarda yeme: Küçük tabaklarda yemek, büyük tabaklara oranla daha az yeme alışkanlığı kazandırıyor. Avrupa’da açık büfe dondurmalar ile yapılan bir bilimsel çalışmada; beslenme profesörleri ve lisansüstü öğrencileri ile yapılan bir çalışmada, büyük boy kâse alanların, küçük boy alanlara göre % 31 daha fazla dondurma tükettikleri ortaya çıkmış. Hem büyük kaşığı hem de büyük kâseyi alanların, küçükleri alanlara göre % 57 daha fazla dondurma aldıkları tespit edilmiş.

8- Yemektlere baharat katmak: Araştırmacılara göre, 1 kase çorbanın içine yarım çay kaşığı acı biber eklendiğinde, 1 sonraki öğünde ortalama 60 kcal daha az yemek yeniyor. Acı biber, metabolizma hızını arttırıyor ve daha hızlı kalori yakımı sağlıyor.

9- Ekmeği sona saklamak: Karbonhidratları kısıtlamadan, yağı kısıtlamak kilo kaybında o kadar etkin sonuçlar sağlamıyor. 2011 yılında yapılan bir çalışmaya göre, 100 obez kişi diyete girmiş, protein alımları % 20, karbonhidrat alımları % 50 ve yağ alımları % 30 olmuştur. Grup 1, gün boyunca nişasta içerikli yiyecekler yemiş. Grup 2, bu yiyecekleri sadece akşam yemeklerinde tüketmiş. 6 ay sonra, grup 2’nin gün boyu tok hissettiği ve daha fazla kilo, vücut yağı ve abdominal yağ kaybettiği rapor edilmiştir.

10- Terlemek: Egzersiz yapmadan ve kalori alımını azaltmadan kilo vermek çok mümkün değil. Kilo kaybının devam etmesi için egzersiz iyi bir kurtarıcıdır. Çünkü kaslar çalışmaya başladığında kalori yakarak aynı işlevi devam ettirir.

11- Soğuk odada uyumak: Soğuk odada uyumak hem uykuyu, hem metabolizmanın çalışmasını olumlu yönde etkiler. Soğuk odada uyumak vücudun, ısınmaya çalışırken direnç kazanmasını ve kuvvetlenmesini sağlamak için iyi bir yoldur.

12- Alerji ilaçlarını kontrol etmek: Alerji kontrolü için alınan ilaçlar kilo artışına neden olabilir. Araştırmalara göre, antihistaminik kullanan kişiler ilaç kullanmayan kişilerden 4,5 kilo daha ağırdır. Bundan dolayı, antihistaminik kullananlar kilolarını dengelemek için diyetlerini veya egzersizlerini ayarlayarak daha sağlıklı bir yaşama kavuşabilirler.”