Hastalar en çok neden şikayetçi?

Hastanelerdeki Hasta Hakları Birimleri'ne yapılan başvuru sayısının, 2005 yılına göre, 2009 yılında 3 kat arttı. 'Hizmetten faydalanamama' en çok şikayet edilen konu oldu.

Hastalar en çok neden şikayetçi?

Hasta ve Hasta Yakını Haklarını Savunma Derneği (HAYASAD) verilerine göre, 2005'te 6 bin 103 olan kurulda görüşülen şikayet sayısı 2009'da ise 18 bin 625'e yükseldi.

Şikayet konuları açısından 2008-2009 yılları irdelendiğinde, ''Hizmetten Genel Olarak Faydalanamama'' oranı her iki yıl için yüzde 44 ile ilk sırada yer aldı.

''Saygınlık ve Rahatlık Görememe'' oranı ise 2008'de yüzde 27 iken 2009'da yüzde 26'ya indi. ''Bilgilendirilmeme'' ile ilgili şikayet oranı ise 2008 ve 2009 yılları için yüzde 6'da kaldı.

Hasta ve Hasta Yakını Haklarını Savunma Derneği (HAYASAD) Genel Başkanı Ahmet Tandoğan, hasta haklarının, ilk olarak 1948 Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi'nde ''Yaş, cins, ırk, din, siyasal inanç ve sosyo-ekonomik güç ayrıcalığı olmaksızın herkesin mümkün olan en yüksek düzeyde sağlık hizmetine kavuşması doğal hakkıdır'' şeklinde tanımlandığı söyledi.

Hasta haklarının, sadece sağlık çalışanları ile sağlık hizmetlerinden faydalanan kişileri 'karşı tarafta algılayan bir anlayış' olmadığını ifade eden Tandoğan, ''Durum hiç göründüğü gibi değildir. çalışanı hastaların en üst düzeyde sağlık hizmetinden faydalanılması için çalışır, bunun yanı sıra hasta ise bunu almak için'' dedi.

Tandoğan, sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkının en temel hasta hakkı maddesi olduğunu dile getirerek, daha kaliteli hizmet için hastanelerdeki hasta hakları birimlerine yapılan şikayetlerin dikkatle incelenmesi gerektiğini söyledi.

ŞİKAYET BAŞVURU SAYISI ÜÇ KATINA ÇIKTI
Hasta hakları birimlerine yapılan şikayetlerde ilk beş yılda önemli artış olduğuna dikkati çeken Tandoğan, ''2005 yılında Hasta Hakları Birimleri'nin kuruluşu sonrası geçen beş yıl içinde yerinde çözülen ve hasta hakları kurullarında görüşülen şikayet başvuru sayısı üç katına çıktı'' diye konuştu.

Tandoğan, hasta ve hasta yakınlarının haklarının neler olduğu konusunda farkındalıklarının artmasının da ilgili birimlere yapılan şikayet sayısının artmasının bir nedeni olduğunu bildirdi.

Tandoğan'ın 2005-2009 yılları arasında Hasta Hakları Birimleri'ne yapılan başvurulara ilişkin verdiği bilgiye göre, 2005'te 6 bin 103 olan kurulda görüşülen şikayet sayısı, 2006'da 12 bin 110, 2007'de 12 bin 789, 2008'de 14 bin 98, 2009'da ise 18 bin 625'e çıktı.

Hasta Hakları Birimlerine şikayet konuları açısında da 2008-2009 yılları irdelendiğinde, 2008 yılında yüzde 45 olan ''hizmetten genel olarak faydalanamama'' oranı 2009'da yüzde birlik düşüşle yüzde 44'e indi. ''Saygınlık ve rahatlık görememe'' başlıklı şikayet oranı 2008'de yüzde 27 iken 2009'da yüzde 26'ya indi.

''Bilgilendirilmeme'' ile ilgili şikayet oranı ise 2008 ve 2009 yılları için yüzde 6'ta kaldı. ''Mahremiyete uymama'', ''başvurma ve dava edememe'', ''güvenliğin sağlanamaması'', ''aydınlatarak rıza alınmaması'' ve ''sağlık kuruluşunu seçememe' başlıklı şikayetlerde de yine 2008-2009 yılları arasında oranı yüzde 1.

HAYASAD, SAĞLIK PERSONELİNE EĞİTİM VERİYOR
HAYASAD, öncelikli olarak sağlık kuruluşlarında sağlık personeline hasta hakları eğitimleri veriyor, hasta hakları kurullarında oy hakkına sahip üye gruplarının bilinçli kararlar almasını sağlamak üzere kurul üyesi eğitimleri yapıyor.

Dernek, toplumu ve sağlık çalışanlarını hasta hakları konusunda bilinçlendirmeyi, hasta hakları ihlallerini en aza indirmeyi, bilinçli çalışan, bilinçli hasta ve yakını oluşturulmasını, ihlalleri en aza indirme için işbirliği yapılmasını, her şikayeti dikkate alarak, hasta hakkı ihlali ile ihlal olmayan durumları birbirinden ayırt edilmesini, gereksiz başvuruların önlenmesini, hizmet sunumu esnasında pozitif tutum içerisinde olanların korunmasını, bunların sayısının artırılmasını ve eksikliklerin daha sağlıklı tespit edilebilmesini amaçlıyor.

Hasta Hakları Kurul üyeleri başhekim yardımcısı olan başkan, Hasta Hakları Birim Sorumlusu, hakkında başvuruda bulunulan personelin birim sorumlusu, sivil toplum kuruluşu temsilcisi, varsa hastanın avukatı, sendika temsilcisi, bir vatandaş, İl Genel Meclisi üyesinden oluşuyor.

Sayfa Yükleniyor...