İlaç gibi tanıtılan kozmetiklere sıkı takip

Sağlık Bakanlığı son zamanlarda artan, ''iyileştirici, tedavi edici, sağlığı koruyucu'' olduğu şeklinde gerçeğe aykırı tanıtımı yapılan kozmetik ürünleri yakın takibe aldı.

İlaç gibi tanıtılan kozmetiklere sıkı takip

Son 3 ayda 2'si saç ürünü, 80'i ağrı kremi olmak üzere toplam 101 farklı kozmetik ürünün toplatılmasına karar veren, son olarak da ''Ozoderm'' markalı saç ürünüyle ilgili Bakanlığının adı kullanılarak tüketiciyi yanıltıcı tanıtım yapıldığını saptayan bakanlık, vatandaşların bu tür ürünlerle ilgili şikâyetlerini internet üzerinden iletebilmelerine de olanak sağladı.

Sağlık Bakanlığı İlaç ve Eczacılık Genel Müdür Yardımcısı Ercan Şimşek'in verdiği bilgiye göre, aralık ayından bugüne kadar televizyon, internet ve diğer iletişim kanalları kullanılarak iyileştirici, tedavi edici ya da sağlığı koruyucu etkisi olduğu yönünde gerçeğe aykırı tanıtımları yapılan 2'si saç ürünü, 80'i de ağrı kremi olmak üzere toplam 101 farklı ürünle ilgili toplatma kararı verildi.

Sağlık Bakanlığı son olarak da çok sayıda tüketici şikâyeti üzerine, ''Ozoderm'' markalı saç ürünüyle ilgili, tüm uyarılara rağmen bakanlığın adı kullanılarak tüketiciyi yanıltıcı tanıtım yapıldığını saptadı.

Bu ürünle ilgili de toplatma kararı alan bakanlık, ''Ozoderm Pembe Maske'' ve ''Ozodermi Hair Grey'' adlı ürünlerin teknik dosyalarındaki bilgilerin yetersiz olduğunu saptayarak idari para cezası uygulanmasını kararlaştırdı.

ŞİKAYETLER İNTERNET ÜZERİNDEN BİLDİRİLEBİLECEK
Ercan Şimşek, son zamanlarda kozmetik ürünlerle ilgili şikayetlerin artması üzerine, halk sağlığının korunması için kozmetik ürün kullanıcılarının istenmeyen etki bildiriminde bulunmalarına olanak sağlandığını bildirdi.

Şimşek’in verdiği bilgiye göre, genel müdürlüğün www.iegm.gov.tr adresindeki ''Kozmetik İstenmeyen Etki'' bölümünden kozmetik ürünlerle ilgili istenmeyen etki bildiriminde bulunulabilecek. Vatandaşlar bu internet sayfasındaki ilgili bölümdeki formu kullanarak kozmetik ürünlerden kaynaklanan şikayetlerini bakanlığa iletebilecek. Kozmetik istenmeyen etki bildirimleri, gizlilik esası temelinde kayıt altına alınacak ve gerekli değerlendirmeler yapılacak.

Şimşek, bu yıl içerisinde sağlık mesleği mensupları ve kozmetik firmalarını da dahil edecek şekilde örgün bir iletişim sistemi oluşturularak, ürün güvenliği açısından halk sağlığı üzerinde etkin bir kontrol mekanizması uygulanacağını bildirdi.

Ayrıca genel müdürlük bünyesinde kozmetiklerle ilgili güvenliğin sağlanması için bazı Avrupa Birliği ülkelerinde bile yeni yapılandırılmaya başlanan ''Kozmetovijilans'' birimi kuruldu.

''HİÇBİR KOZMETİK ÜRÜNÜN İYİLEŞTİRİCİ ETKİSİ YOKTUR''
Sağlık Bakanlığı İlaç ve Eczacılık Genel Müdür Yardımcısı Ercan Şimşek, kozmetik ürün adı altında tanıtılan, ancak ilaç gibi ''iyileştirici, tedavi edici, sağlığı koruyucu'' olduğu yönünde reklamları yapılan ürünlere karşı vatandaşları duyarlı olmaları için uyardı.

İlaçların Sağlık Bakanlığı tarafından oldukça ayrıntılı bir inceleme sonrası ruhsatlandırıldığını, ancak kozmetikler için sadece bakanlığa bildirimde bulunulduğunu anlatan Şimşek, ilaç reklam ve tanıtımlarının kesinlikle yasak olduğunu, kozmetikler için ise böyle bir yasak uygulanmadığını söyledi. Şimşek, şu bilgileri verdi:

''Vatandaşlarımız ülkemizde ilaç reklamının yasak olduğunu kesinlikle unutmamalı, bu nedenle ağrı kesici, iyileştirici, tedavi edici, kilo verdirici, gençleştirici, kırışıklık giderici gibi sağlık beyanında bulunularak tanıtılan ürünlerin ilaç olmadığını bilmelidirler. İlaç olmayan bu kozmetik ürünlerin iddia edilen özellikte bir etki göstermesi de mümkün değildir. Yani hiçbir kozmetik ürünün iyileştirici etkisi yoktur. Eğer bir ürünün reklamı yapılıyorsa ilaç değildir, ilaç değilse de zaten sağlıkla ilgili iyileştirici, tedavi edici gibi bir etkisi olamaz.''

Bu ürünlerle ilgili ''Sağlık Bakanlığından onaylıdır'' ya da ''Sağlık Bakanlığı onaylı tıbbi ürün'' şeklindeki tanıtımların gerçeğe aykırı olduğunu vurgulayan Şimşek, ''Kozmetik ürünler Sağlık Bakanlığından onay alınarak piyasaya sürülmez. Bildirimde bulunulur, ama bu da bir ürünün güvenilir olduğunun kanıtı değildir'' dedi.

Ercan Şimşek, saç ürünleriyle ilgili ''Beyazlık giderici, kepeklenmeyi önleyici, saç çıkartıcı, dolgunluk kazandırıcı'' gibi gerçek dışı tanıtımlara itibar edilmemesini de isteyerek, ''Saç çıkartmak bir ilaç etkisidir. Kozmetik ürünler fizyolojik etki yaratmaz'' ifadelerini kullandı.

Şimşek, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının ise gıda takviyeleri için ruhsat verdiğini belirterek, bu ürünlerle ilgili sağlık beyanında bulunularak tanıtım yapılmasının da yasak olduğunu sözlerine ekledi.

Sayfa Yükleniyor...