İstismar, ‘kendilik’ değerini azaltıyor

Süleyman Şah Üniversitesi'nden Yrd. Doç. Dr. İrem Akduman, “İstismar ve ihmal edilen çocuklarda kendilik değeri azalıyor ve birey kendisini suçlamaya başlıyor” dedi.

İstismar, ‘kendilik’ değerini azaltıyor

Süleyman Şah Üniversitesi (SSU) Psikolojik Travma Araştırma ve Uygulama Merkezi (P-TRAM) tarafından düzenlenen “Çocuk İstismarının Fark Edilmesi ve Harekete Geçiş Süreci” konulu seminerin katılımcılarından Gazi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Figen Şahin, çocuk istismarı ve ihmali arasındaki farklara değindi. Şahin, rehber öğretmenleri tarafından üniversite hastanesine yönlendirilmiş bir fiziksel istismar olgu sunumu sonrası, karşılıklı olarak rehber öğretmenlerin benzer olgularla karşılaşıp karşılaşmadıkları ve sonrasında ne gibi bir yol izlediklerini tartışmaya açarak, bu tip olgularda disiplinler arası işbirliğinin önemine dikkat çekti.

Merkezlerine gelen şikayetler hakkında katılımcılara bilgi veren Prof. Dr. Şahin, istismarı artıran riskleri, “İşsizlik ve ekonomik sıkıntılar, eğitimsizlik, çocuk sayısının fazla olması, üvey ebeveyn, aile içi geçimsizlik ve şiddet, sosyal desteğin olmaması” şeklinde açıkladı.

ÇOCUKTA ÖZGÜVEN AZALIYOR
Yrd. Doç. Dr. İrem Akduman da istismara uğrayan bireylerin duygusal ve düşünsel anlamda yaşadıklarına değindi. Bu tür durumlarda bireyin birçok duyguyu yaşadığına dikkat çeken Akduman, “Şiddete maruz kalan çocukların kendilik değerinde azalma oluyor. Kendine güven sağlayamadığı için kendini geliştirme şansı da olmuyor. Çocuk, etrafındaki kişilerden bu tür şiddet gördüğü zaman sorunu kendisinde aramaya başlıyor. ‘Ben kötüyüm, sevilecek bir değilim’ demeye başlıyor. Bunun sonucunda olumsuz bir benlik algısı oluşuyor ” dedi.

İstismara uğrayan çocuklarda şüphe uyandırabilecek, dikkat çekebilecek durumları paylaşan Akduman, “Okul başarısında düşme yaşanıyor. Konsantrasyon problemi yaşıyor. Disiplin problemleri oluşuyor. Arkadaş ortamından uzak kalma ve arkadaşsız kalmakta bunların göstergesidir” şeklinde konuştu.

Sayfa Yükleniyor...