Kışın kalp krizi riski artıyor

Soğuk havanın damar büzücü etkisiyle kış aylarında kalp krizi riskinin arttığını belirten uzmanlar, vücudun, özellikle de kalbin, kış soğuklarına ve şartlarına hazırlıklı olmasının önemine işaret ediyor.

19.12.2012 - 09:44

Kışın kalp krizi riski artıyor

Soğuk havanın damar büzücü etkisiyle zorlanma birleştiğinde, kalp krizi ve ani ölüm riski ortaya çıkabiliyor. Kışın artan hava kirliliği, sigara içilen kapalı mekanlarda bulunma da kalp krizi riskinin artmasında etkili. Çok soğuk havalarda aşırı efor harcamanın da kalp hastaları için tehlikeli olduğunu belirten Kalp ve Damar Cerrahisi Uzmanı Dr. Mahmut Akyıldız, “Literatür gözden geçirildiğinde hastaların yüzde 35’inde kalp krizi öncesi grip öyküsü bulunmaktadır. Yeni çalışmalar; grip virüsünün neden olduğu biyokimyasal ve hücresel değişikliklerin kalp damarlarındaki aterom plaklarında yangıya yol açarak, damarda ani tıkanma sonucu kalp krizine neden olabildiğini göstermektedir. Ayrıca vücudun bağışıklık sisteminin zayıflaması nedeniyle zatürree gibi ikincil hastalıkların da tabloya eklenmesi ile grip daha da ağırlaşabilmektedir” dedi.

C VİTAMİNİNDEN ÖNCE D VİTAMİNİNE BAKIN
Bedenimizi kışa hazırlamanın yolu yalnızca grip veya zatürree aşısı yaptırıp, bağışıklık güçlendirici ilaçlar almaktan geçmiyor. Yapılması gereken daha basit, ucuz ama çok etkili önlemler var. "Kış hazırlığı denince aklımıza anında ve öncelikle “bağışıklık sistemimizi güçlendirmek” gelmeli. Bunun için ilk iş olarak kanınızdaki D vitamini seviyesini ölçtürebilirsiniz" diye konuşan Akyıldız, şu bilgileri verdi:

"D vitamini seviyeniz 30’ların, hele hele 20’lerin altına inmişse, tekrarlayan kış enfeksiyonlarıyla karşılaşmanız sürpriz olmuyor. ‘Kışın daha az hastalanayım’ diye avuç avuç C vitamini yutmak yerine, öncelikle ‘yeteri kadar D vitaminim var mı’ sorusuna yanıt aramalısınız. Eğer bir eksiklik söz konusuysa yerine koymalısınız ve ne yapıp edip kandaki D vitamini seviyesini 50’li rakamların üstüne çıkarmalısınız. Bunun için fırsat buldukça güneşlenebilir ve aile hekiminiz dahil herhangi bir doktordan yardım isteyebilirsiniz. Demir zengini besinlere ağırlık verince de (kırmızı et, yeşil sebzeler, haftada 2-3 kez bakliyat, ayda 1-2 kez ızgara karaciğer) iş kolayca çözümleniyor."

BOL YOĞURT VE KEFİRLE PROBİYOTİK GÜCÜNÜ ARTIRIN
“Kış aylarında probiyotik gücünüzü arttırmanız, bağışıklık sisteminizi güçlendirmeniz açısından çok ciddi yarar sağlar” diyen Dr. Akyıldız, her zamankinden daha fazla doğal yoğurt, kefir yiyerek, ev yapımı ayran içerek ve probiyotik gücü arttıran besinlere (ev yapımı taze turşular, mayalı yiyecekler, boza) ağırlık vererek, bağırsaklardaki probiyotik bakteri miktarını arttırmakta fayda olduğunu söyledi.

YOĞURDA ZENCEFİL KATIN BAĞIŞIKLIK KOKTEYLİ YAPIN
Uzm. Dr. Mahmut Akyıldız’ın verdiği bilgilere göre, önemli bir nokta da listeye zerdeçal ve zencefilden zengin basit besinler eklemek: "Mesela her gün yarım bardak yoğurda ekleyeceğiniz birer çay kaşığı toz zencefil ve toz zerdeçal müthiş bir kış desteğidir ve bir ‘bağışıklık hapı’ gibidir. Bu karışıma ekleyeceğiniz bir çay kaşığı tarçın ve bir çay kaşığı sızma zeytinyağı ile de tam bir ‘bağışıklık kokteyli’ elde edeceğinizden emin olabilirsiniz."

SARI-KIRMIZI BESLENEREK A VİTAMİNİ DEPOLAYIN
Bağışıklık sistemini güçlendirici etkisi olan A vitamini öncüsü karotenoid depolamayı da ihmal etmemek gerekiyor. Daha ziyade sarı renkli yiyeceklerde (sarı dolmalık biber, portakal, greyfurt, havuç, kuru kayısı, Trabzon hurması) ve kırmızı besinlerde (domates, kırmızı erik, kan portakalı, pembe greyfurt, kırmızılâhana, pancar, kırmızı turp, yaban mersini, böğürtlen ve her türlü kırmızı meyve) bol miktarda bulunan bu maddelerin A vitamini öncüsü oldukları için de güçlü bir bağışıklık savaşçısı oldukları unutulmamalı.

BALIK VE OMEGA-3 İLE GÜÇLENİN
Dr. Akyıldız, “Kış aylarında bol bulunan taze ve yağlı balıklardan sık sık yemeyi de unutmayın” diyor ve önerilerini şöyle sürdürüyor: “Balık, proteinden zengin oluşu yanında mükemmel bir omega-3 kaynağı olması nedeniyle çok önemli bir besindir. Özellikle yağlı balıklar (lüfer, istavrit, palamut, hamsi) omega-3 yağlarından çok zengindir. Ancak yağda kızartılan balıklarda omega-3 miktarı ciddi ölçüde azalıyor ve o pek değerli proteinlerin yapısı bozuluyor.

C VİTAMİNİ ALMAK İÇİN TAZE TAZE TÜKETİN
Kışın yiyecek-içecek listelerimize C vitamininden zengin besinleri (portakal, limon, greyfurt, mandalina, nar, yeşil sebzeler, özellikle yeşilbiber ve otlar) eklemeyi de unutmayalım ama C vitamininin depolanan bir vitamin olmadığı aklımızda olsun. C vitamini en fazla birkaç gün içinde kullanılmadığı takdirde böbrekler vasıtasıyla vücuttan atılıyor. Bu nedenle C vitamini zengini yiyecekleri (meyveler ve sebzeleri) taze ve olgun halleriyle ve mümkünse kabuklarıyla, düzenli yiyip içmek gerekiyor.”

  • Etiketler :

Sayfa Yükleniyor...