NTV

Ramazanda ayran ve suyu çok için

Sağlık

Havanın sıcak, sahur ile iftar arasındaki zamanın uzun olması nedeniyle ramazanda farklı beslenmek önem taşıyor.

International Hospital Beslenme ve Diyet Uzmanı Dilem İrkin, yaz aylarında sıcaklardan dolayı sıvı kaybının arttığını, bu durumun su ihtiyacını artırdığını, sahur ve iftar arasındaki uzun sürenin de göz önünde bulundurulduğunda en çok dikkat edilmesi gereken noktaların başında sıvı alımının geldiğini söyledi.

İrkin, uzun ramazan günlerinde vücudun sıvı dengesini sağlayabilmek için yapılması gerekenleri anlattı.

Sahur ve iftar süreçlerinde mümkün olduğunca su içmeye özen göstermek, elektrolit dengesini sağlamak için daha çok ayran (hazır ayranlar içinde tuz bulunması nedeniyle yüksek tansiyon hastaları tüketmemeli ve taze sıkılmış meyve suları içmek, daha çok sebze ve meyve tüketmek, mideyi terk etme hızı yüksek olduğundan soğuk tüketimlerden kaçınmak, iftarda ağır, yağlı, kızartma gibi gıdalardan mümkün olduğunca uzak durmak, iftara çorbayla başlamak, iftar öğününde mutlaka sebze yemeğine yer vermek ve mümkün olduğunca iyi çiğneyerek yavaş tüketmeye özen göstermek gerekiyor.

SUSUZLUĞA KARŞI KARPUZ YİYİN
Ramazan aylarında öğün tüketim sıklığındaki azalmayla birlikte görülen kabızlık şikayetini önlemek amacıyla ise iftardan bir-iki saat sonra yaz ayında olmanın avantajını da kullanarak meyve tüketimine özen gösterilmelidir.

Özellikle yaz meyvesi olan karpuz bol su içeriği ile iyi bir seçimdir. Sıcaklar da göz önünde bulundurarak ağır egzersizlerden kaçınmak gerekir. İftardan iki saat sonra hafif yürüyüşlerle destekleyerek daha rahat bir sindirim ve daha rahat bir uyku uyumayı sağlanabilir. Özellikle yüksek tansiyon, diyabet, böbrek hastaları gibi ve düzenli ilaç kullanması gereken kişiler oruç tutmaktan kaçınmalıdır.

İYİ ÇİĞNEYİN YAVAŞ TÜKETİN
Sahura kalkmadan oruç tutmaya çalışmamalı, mutlaka kahvaltı niteliğinde meyve, sebze, yeşillik ve bol suyla desteklenmiş bir sahur öğünü yapılmalıdır. Sahur yapmadan oruç tutmak iftar ve sahur arasındaki açlık ve susuzluk göz önünde bulundurulursa ciddi kan şekeri düşüklükleri, tansiyon düşmelerine bağlı baş ağrısı, uyku hali, baş dönmesi, tahammülsüzlük gibi sıkıntılara neden olabilmektedir.

Mutlaka sahura kalkılmalı, bol sıvı alımına dikkat edilmeli, sebze ve meyve tüketimine öncelik verilmeli, et grubunda tercih sırasında tavuk, hindi, balık, dana eti olacak şekilde yapılmalı, yemekler iyi çiğneyip, yavaş tüketmeli, ağır, kızartma, yağlı, hamur işleri şeklindeki besinlerden uzak durmalıdır.