Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Farabi Hastanesi Başhekimi Prof. Dr. Tevfik Özlü, sigarayı bırakmak için kararlı olmak gerektiğini belirterek, ''Sigarayı bırakmak için bir tarih belirlemeniz gerekir, bu tarih de kendinize zaman ayırabileceğiniz, kendinizi güçlü hissettiğiniz ve alışkanlıklarınızın değiştiği yaz tatili olabilir'' dedi.

Özlü, bütün dünyada olduğu gibi Türkiye'de de sigara içme oranının erkeklerde kadınlara göre daha fazla olduğunu söyledi.

Gelişmiş ülkelerde kadının sigara içme oranının erkeklere yaklaştığına, kadının ekonomik özgürlüğünü elde etmesi, iş ve sosyal hayata atılmasıyla sigara içme oranının arttığına dikkati çeken Özlü, kadınlarda sigara içme oranının artmasında yeni hedefler arayan tütün sektörünün bu cinsi hedef seçmesi, geçmişte Türkiye'de de olan, modern mekanlarda zengin ve konforlu yaşam tarzında kadınların sigara içtiğini gösteren imajın yer aldığı reklamların büyük etkisi olduğunu belirtti.

Dünyada sigara içenlerin çoğunun 20 yaş öncesi bağımlı olması nedeniyle söz konusu sektörün ömür boyu müşterileri olacak çocukları da kendisine hedef seçtiğine işaret eden Özlü, ''Sigara öyle bir şey ki kişi başka ihtiyaçlarından vazgeçebilir ama sigarayı günlük olarak tüketir. Onun için sigara sektöründe 2 temel hedef var, birincisi kadınlar, ikincisi gençler'' dedi.

Türkiye'deki son kampanyalar nedeniyle sigara içme oranında düştüğünü, bu oranın daha da aşağı çekilmesi gerektiğini ifade eden Özlü, sigaranın kadınları sağlık açısından erkeklere göre daha olumsuz etkilediğini söyledi.

SİGARAYI BIRAKMANIN ALTIN KURALI: KARARLILIK
Prof. Dr. Tevfik Özlü, isteyen herkesin sigarayı bırakabileceğini de vurgulayarak, ''Sigara bırakma konusu ihmal edilen spekülatif bir konu. Türkiye'de sigara içen 20-25 milyon kişi olduğu söyleniyor, bu kişiler bir pazar oluşturuyor. Sigarayı bıraktıracak reçeteler, tedaviler veriliyor; 'mucize ilaç', 'sigarayı 3 günde bırak' gibi. Bunların bazıları maalesef hayali ve kötü amaçlı'' diye konuştu. 

Sigarayı bırakmanın asıl sırrının kararlılık olduğunu vurgulayan Özlü, şöyle devam etti:

''Sigarayı bırakmanın sırrı bu konuda kararlı olmaktır. Dünyada daha önce sigara içtiği halde şu an içmeyen milyonlarca kişi var, isteyen herkes sigarayı bırakabilir ama kişi, 'bir denesem acaba yapabilir miyim', 'azaltayım' diye ya da tereddütle işe başlarsa sigarayı bırakamaz. Kişinin gerçekten kararlı olup 'ben bundan kurtulacağım' demesi lazım. Kararlı bir insanın sigarayı bırakmaması için hiçbir neden yok. Bu kararlılık varsa kişinin sigarayı bırakmak için bir desteğe de ihtiyacı yok.''

Sigarayı bırakanların genellikle 2. veya 3. denemede başarılı olduğunu, bu nedenle ilk denemede başarısız olanların amaçlarından vazgeçmemesi gerektiğini söyleyen Özlü, sigara bırakma konusunda bir tarih belirlemenin de önemine vurgu yaptı.

SİGARAYI BIRAKMAK İÇİN BİR TARİH BELİRLEYİN
Prof. Dr. Tevfik Özlü, sigara tiryakilerinin sigarayı bırakma konusunda belirledikleri tarihi yakınlarına, arkadaşlarına söylemesinin yararlı olacağını belirterek, ''Böylece hem kendini bağlıyor hem de diğerlerinin kendisine sigara ikram etmesini önlüyor'' şeklinde konuştu.

Sigara bırakma tarihinin de güçlü hissedilen dönemde olmasının daha yararlı olacağına işaret eden Özlü, ''Sigarayı bıraktığınız zaman, sigaranın verdiği keyfi arayacağınız için 15-20 gün zorlanacağız bir dönem olacak, onun için kendinize zaman ayırmanız ve güçlü olmanız gerekecek. Sigarayı bırakmak için bir tarih belirlemeniz gerekir, bu tarih de kendinize zaman ayırabileceğiniz, kendinizi güçlü hissettiğiniz ve alışkanlıklarınızın değiştiği yaz tatili olabilir. Onun için tatile gidiyorum, sigarayı bırakıyorum sloganıyla yola çıkabilirsiniz'' dedi.

ALIŞKANLIKLARINIZI DEĞİŞTİRİN
Prof. Dr. Özlü, tiryakilerin kahveyle çayla çalışırken sigara içme gibi farklı sigara içme alışkanlıkları bulunduğunu, sigarayı bırakmakta bu alışkanlıkların değiştirilmesinin önemli olduğunu da vurgulayarak, şöyle konuştu:

''Sigara alışkanlıklarının değişmesi, insanın kendini güçlü hissetmesi açısından tatil önemli bir dönem. Tatile çıktığınızda bulunduğunuz ortam, iş yeri ortamı, alıştığınız yaşam biçimi değişiyor, bu arada sigarayı da onlarla birlikte unutuyorsunuz. Bir de ülkemizde maalesef sigara içenler yanlarındakine de sigara ikram ediyor. Böyle sosyal baskılara maruz kalmamak için sigara içilen ortamlara gidilmemesi, sigara içen arkadaşlarla 15-20 gün daha az görüşülmesi, kapalı ortamlarda bulunulmaması, spor ve yürüyüş yapılması ve bol su içilmesi faydalı olur.''

Sigaranın bırakıldığı dönemde nikotin sakızları da kullanılabileceğini anlatan Prof. Dr. Tevfik Özlü, tüm bunlara rağmen dayanılmaz bir sigara arzusu olanların hekime gitmesini önerdi.