Soğuk hava, üst ve alt solunum yolu enfeksiyonlarından zatürreye kadar birçok hastalığı beraberinde getiriyor. Mevsim değişikliklerinin aynı zamanda psikolojiyi de olumsuz etkilediğini belirten Dr. Elif Hakko, “Üst ve alt solunum yollarından korunmak da mümkün, tedaviyle kurtulmak da. Bu ayları sağlıklı geçirmenin en önemli yolu da öncelikle doktorların önerilerini dinlemekten geçiyor” dedi.

Enfeksiyon Hastalıkları Uzmanı Dr. Elif Hakko, aşırı soğuklarda hastalıklardan korunmanın ve ani hava değişimlerinin etkilerini azaltmanın yollarını anlattı:

“Solunum yolu enfeksiyonları pek çoğumuz tarafından önemsenmese de yaşam kalitemizi düşüren ve bizi uzun süre işimizden alıkoyan önemli sağlık sorunları arasında yer alıyor. Hatta zatürree özellikle risk grubundaki kişilerde yaşama mal olabilecek kadar ciddi tablolara bile yol açabiliyor. Bu hastalıklar en sık ani ısı değişimlerinin olduğu mevsim geçişlerinde ve kış aylarında bizi etkisi altına alıyor. Özellikle soğuk havalarda toplu halde bulunulan kapalı ve iyi havalandırılmayan mekânlar virüslerin bulaşabilmeleri için en ideal ortamı oluşturuyor."

Mevsim değişikliklerinin aynı zamanda insan psikolojilerini de etkilediğini vurgulayan Dr. Hakko, ”Güneş yüzünü giderek daha ender gösteriyor. İnsan vücudunda da doğadakine benzer bir yorgunluk görülüyor, depresif bir hal hâkim oluyor. Günlük enerji, vitamin ve mineral gereksiniminde artış oluyor” dedi.

HASTALANMAMAK İÇİN BUNLARI YAPIN!
Dr. Hakko, hava değişimlerinin etkilerini en aza indirmek için yapılması gerekenleri şöyle sıraladı:

• Hastalık, kapalı ve kalabalık yerlerde hızla yayılıyor. Bu nedenle toplu yaşanılan kapalı ortamlardan uzak durmaya özen gösterin.
• Soğuk algınlığına yakalanan kişilerle yakın temasa geçmeyin.
• Virüsler bulaştıkları yerlerde canlı kalabiliyorlar. Bu nedenle özel eşyanızı soğuk algınlığına yakalanan kişilerle birlikte kullanmamaya özen gösterin.
• El temizliğine özen gösterin. Elinizi göz ve burnunuzla temas ettirmeyin.
• Mevsime uygun giyinmeye özen gösterin. Kıyafetleriniz ne çok ince, ne de çok kalın olmalı.
• Grip aşısını yaptırmayı ihmal etmeyin. Günümüzde grip (influenza) aşıları bu hastalıktan korunmanın en güvenli yolunu oluşturuyor.

• Bol C vitamini alın; C vitamini içeren meyve ve sebzeleri tüketin.
• Hapşırırken kullandığınız mendilleri tekrar kullanmayın.
• Soğuk hava kalbe ekstradan yük bindirir. Kalp hastalığı ya da yüksek tansiyonunuz varsa doktorunuza danışmadan soğuk havada fazla efor sarf edecek işler yapmayın.
• Dengeli beslenme vücut ısısını korumanıza yardımcı olur. Mevsime uygun sebze, meybe tüketmeye çalışın.
• Isı kaybını artıracağından alkollü içki kullanmayın. Bunun yerine sıcak içecekler için ve sağlığınız açısından bir engel yoksa içine şeker koyun.
• Spor yapmak da vücut direncini arttırır. Düzenli spor yapın.