Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Başhekim Yardımcısı ve Spor Hekimliği Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Bedrettin Akova, sağlıklı yaşam için sporun önemine işaret etti.

Türkiye'de, genelde kilo alımı gibi birtakım sorunlar baş gösterdiğinde kişilerin spora yöneldiğini belirten Akova, uzun aranın ardından tekrar spora yönelen kişilerin, bazı kuralları ihmal ettiğini, bunun da sağlık problemlerine yol açtığını vurguladı.

Akova, spora yönelen kişinin, özellikle 40 yaşını geçtiyse, mutlaka sağlık kontrolü yaptırması gerektiğine dikkati çekerek, şunları söyledi:
''Düzensiz beslenme, alkol ve sigara kullanımı varsa, genetik yapısında kalp krizine yatkınlık bulunuyorsa, spora da aniden başlarsa, kişinin ani ölümle karşılaşma ihtimali artar. İş hayatında rahatlamak isteyenlerin bir kısmının, uzun aradan sonra spora halı sahalarda futbol oynayarak dönmesinde, bu tarz ölümlere rastlayabiliyoruz.''

Halı sahalarda, genellikle ısınma ve germe hareketleri yapılmadan maça başlandığına işaret eden Akova, ''spor öncesi ısınma ve germe hareketlerinin ihmal edilmesi, uygun ayakkabı kullanılmaması gibi nedenlerle ters hareket yapılması, ayak bileği ve diz bağlarında zorlanmalara, hatta ciddi sakatlıklara neden oluyor'' dedi.

Akova, hafif düz koşu veya hızlı yürüyüş temposuyla başlanacak ısınma hareketlerine en az 5-10 dakika ayrılmasını tavsiye ettiklerini dile getirerek, kişinin bu hareketleri yaparken terlemeye başladığını hissettiği andan sonra da açma-germe hareketlerini uygulaması gerektiğini kaydetti.

''BEYİN YORGUNLUĞU''NA SPOR

Aşırı yorgunluklarda veya gece uykusuz kalınması, gündüz de yoğun tempoyla çalışılmasının ardından yapılan sporlarda, sakatlık riskinin arttığını belirten Akova, ''bu durumlarda spor yapmak yerine dinlenilmesi gerekiyor ama stresin ortaya çıkardığı yorgunluğunu, bununla karıştırmamak lazım. Stres nedeniyle ortaya çıkan beyin yorgunu olanlara, rahatlamaları için sporu öneriyoruz'' dedi.

LİMONATAYA, BİRER ÇAY KAŞIĞI TUZ VE KARBONAT

Bedrettin Akova, aşırı sıcakta ve nemin en yüksek olduğu zamanlarda,spor yapmaktan kaçınılması tavsiyesinde bulunarak, bu tür ortamlarda, sporun geç saatlere kaydırılması gerekliliğini dikkati çekti.

Özellikle sıcak havalarda, sıvı alımının önemine değinen Akova, ''spor sırasında kişinin, mineral kaybı nedeniyle kısa aralıklarla sıvı alması gerekir.

Kişi, mineral kaybını, birer çay kaşığı tuz ve karbonat koyarak hazırladığı limonatayla giderebilir'' dedi.

''ENERJİ İÇECEĞİNDEN UZAK DURUN''

Akova, mineral kaybının giderilmesine yönelik bazı sporcu içeceklerinin de tüketilebileceğini ifade ederek, şöyle konuştu:
''Ancak enerji içeceklerinden kesinlikle uzak durulması gerekiyor. Maç sırasında kaybedilen enerjiyi telafi edeceği düşüncesiyle bu içecekler tercih edilebiliyor ama bu faydadan çok zarar getiriyor. Bu içeceklerin üzerinde ciddi uyarıcılar bulunuyor. Kalp sorunu olan kişilerle enerji içecekleri bir araya geldiğinde, ani ölüm riski artıyor.''

Bedrettin Akova, yemek yedikten ancak 2-3 saat sonra spor yapılmasını önerdiklerini de sözlerine ekledi.