Türkiye 'Helal'de liderliğe oynuyor

CNR Expo Fuar Merkezi'nde yapılan Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarı, 3 Ekim'e kadar devam edecek. Peki fuar, sektörün liderliğine oynayan Türkiye için ne anlama geliyor?

Türkiye 'Helal'de liderliğe oynuyor

Türkiye'de ilk defa CNR Holding kuruluşu olan Sine Fuarcılık tarafından İstanbul CNR Expo Fuar Merkezi’nde gerçekleştirilecek olan Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarı, hem dünya genelinde yaklaşık 2 trilyon dolarlık büyüklüğe ulaşan helal ürün sektörü hem de Türkiye açısından büyük önem taşıyor.

Helal gıda sertifikalı ürünlerin hızla yaygınlaştığını ve rekabetin arttığını belirten CNR Holding Sine Fuarcılık Genel Müdür Yardımcısı Fatih Mehmet Bakar, sektörün pek çok ülkenin iştahını kabarttığını söylüyor.

Helal ve sağlıklı ürünler sektöründe, müslüman ülkeler lokomotif ülke olarak Türkiye'yi istiyor. Sektör, Brezilya ve Çin gibi ülkelerin iştahını daha da artırıp rekabeti tetiklerken, Dünya Helal Konseyi’nin (WHC) üyesi olan müslüman ülkeler Türkiye'yi sektörde liderliğe taşımayı hedefliyor. Özellikle Endonezya, Malezya ve Filipinler bu konuda büyük çaba gösteriyor.

Müslüman olmadığı halde helal gıda üretiminde başı çeken Brezilya’nın, pazar büyüklüğünü önceden görerek sektöre üretim ve ihracat yapar hale geldiğini söyleyen Fatih Mehmet Bakar, “Ancak Türkiye'nin müslüman bir ülke olması ile İstanbul'un lojistik konumu, ibreyi bizim tarafımıza çeviriyor” dedi ve şunları söyledi:

TÜRKİYE İÇİN ÖNEMLİ BİR FIRSAT
“Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarı bu avantajları gözler önüne serecek ve helal sektöründe üretim yapan Türk firmalarını dünyaya tanıtarak, Türkiye'nin bu sektörle ilgili işlem hacminin arttırılmasında önemli rol oynayacak. Bu fuarın katılımcıları ile gerek yurtiçinden ve gerekse yurtdışından fuarı ziyaret etmeye gelecek olan profesyonel satın almacılar, aslında bütün dikkatleri üzerlerine çekerek, bu konudaki düzenlemelere olan ihtiyaçları da gündeme getirecekler."

Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarı'nın Türkiye açısından önemini bu sözlerle değerlendiren Bakar, Dünya Helal Konseyi Kongresi'nin de fuarla aynı tarihlere denk gelmesinin ayrı bir avantaj sağladığını söyledi.

“7'nci büyük kongresini geçen sene Çin'de yapan Dünya Helal Konseyi üyeleri bu kongre sırasında, 8’nci büyük kongrelerini 2010 yılında İstanbul'da gerçekleştirmeye karar vermişler. Ardından kurulan temaslar neticesinde kongrenin, Sine Fuarcılık A.Ş.’nin düzenlediği Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarı ile aynı tarihlerde yapılması planlandı. Böylece 30 Eylül-03 Ekim 2010 tarihleri arasında CNR Expo Fuar Merkezi'nde gerçekleştirilecek olan Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarı ile eş zamanlı olarak Holiday Inn'de gerçekleştirilecek olan 8. World Halal Council (Dünya Helal Konseyi) Kongresi'ne, WHC üyesi olan 60 ülkeden delegeler katılacak ve kongrenin ardından fuarı ziyaret edecekler. WHC üyesi olan müslüman ülkeler bir önceki toplantıda fikir birliğine vardıkları gibi Türkiye'nin 'Helal Pazarı'nda lider müslüman ülke olması taleplerini de dile getirecekler.”

BREZİLYA SEKTÖRDE ÖNEMLİ SÖZ SAHİBİ
Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarı'nın sektörün Türkiye'deki gelişiminde bir sıçrama tahtası olması bekleniyor. Zira sektörde, helal sertifikalı ürünlerin payı her geçen gün artıyor ve bu pay şu anda yüzde 15’lere ulaşmış durumda. Hızla büyüyen bu pazarda özellikle Brezilya, helal kırmızı ve beyaz et üretiminde başı çekiyor. Büyük çekişmenin yaşandığı helal sertifikalı ürünler pazarında Çin de önemli oyuncu olmak için kolları sıvamış durumda.

MÜSLÜMAN ÜLKELER TÜRKİYE'Yİ LİDER GÖRMEK İSTİYOR
Geçen yıl Çin'de yapılan WHC toplantısında Çinli yetkililerin konsey üyelerine, “Helal ve sağlıklı ürünleri burada üretin, fabrikalarınızı burada kurun, destek sağlayalım” çağrısının taraftar bulmadığı belirtiliyor. Fuar yetkililerine göre, bunun en büyük sebebi; WHC'nin müslüman bir ülke olan Türkiye'den yana olması. Türkiye'nin coğrafi ve lojistik konumu, diğer müslüman ülkeler arasındaki saygınlığı ile modern kimliği de bu destekte önemli bir yere sahip.

ÇİN PASTADAN BÜYÜK PAY KAPMA PEŞİNDE
Dünya Helal Konseyi’nin Türkiye’yi liderliğe taşıma düşüncesi yatırımcılara umut veriyor, ancak bir tarafta da her sektörde varlığını güçlü şekilde hissettiren Çin var. Çin’in pazarda önemli pay kapmak için örneğin, ülkesinde yatırım yapacak müteşebbislere önemli kolaylıklar sağlama gibi planları olduğunu vurgulayan CNR Holding Sine Fuarcılık Genel Müdür Yardımcısı Fatih Mehmet Bakar, Türkiye’nin pastadan büyük pay alması için elini çabuk tutması gerektiği görüşünde:

TÜRKİYE YASAL DÜZENLEMEYE GİTMELİ
“Özellikle tekstil sektöründe olduğu gibi gıda sektörü ile ilgili olarak da Çin göz ardı edilemeyecek kolaylıklar sağlıyor. Ancak Çin, tekstil sektöründe de bir süre sonra kalite ve zamanlama konularında Türkiye ile rekabet edememiştir. Müslüman bir ülke olmasını, termin olarak rekabet edilemeyecek kısa sürelerde üretim yapabilmesini, aynı zamanda lojistik bir üs konumunda oluşunu Türkiye'nin avantajları olarak sıralayabiliriz. Fakat helal ürün sertifikasyonu konusunda hızlı hareket edilmesi ve bu konudaki gerekli yasal düzenlemelerin çıkarılması öncelikli hususlardır. Firmaların sağlık bilgisi, sağlık ve İslami kurallar çerçevesinde üretimlerinin denetlenmesi ve bu denetleme sonucunda belgelendirilmesi de gerekmektedir. Belgelendirme ve standardizasyon konularında hızlı adımlar atılmalı ve Türkiye bir an önce büyüklüğü 2 trilyon dolar olan bu pastadaki payını artırmalıdır. Dünya Helal Konseyi’nin ve konseyin üyesi olan müslüman ülkelerin desteklerini de bu avantajlara ekleyebiliriz.”

Türkiye 'Helal'de liderliğe oynuyor - 1

Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarı'na 50 firma katılıyor. Fuar katılımcılarının yüzde 30'u yabancı ve ağırlıklı olarak Malezya ve İran'dan. Almanya, Brezilya, Endonezya, Fransa, Hollanda, İngiltere, Mısır, Pakistan ve Suudi Arabistan'ın aralarında bulunduğu çeşitli ülkelerden de fuara alım grupları geliyor.

Sayfa Yükleniyor...