Elif Uras’ın farklı coğrafyaların kültürel izlerinden beslenerek tasarladığı mekana özgü yerleştirmesi Kaynak 23 Kasım Cuma akşamı, sanat, iş, medya ve cemiyet hayatından isimlerin katıldığı ön gösterimle açıldı. Galerist öncülüğünde ve Kale Grubu desteğiyle hayata geçen yerleştirme ile sanatçının son yıllardaki üretimini belgeleyecek kapsamlı monografi, 24 Kasım–30 Aralık tarihlerinde Galata Rum Okulu’nun yanındaki tarihi mekanda sanatseverlerle buluşacak.

Seramik malzemeyle 10 yılı aşkın bir süredir uğraşan ve bu mecrayı kendine has görsel diliyle resimle ilişkilendiren Elif Uras, ortak miras, kültürel melezlik, gelenek ve çoğulluk gibi kavramları sorguluyor. Kaynak çeşitli tarihsel ve modern referans noktasından ilham alıyor, onları harmanlayarak dönüştürüyor. Çalışmalarını New York ve İstanbul’da sürdüren sanatçının 2016 yılında Galerist’te gerçekleşen son kişisel sergisi Hayal Meyal’den bu yana İstanbul’da ilk kez izlenebilecek yeni işleri, Galata Rum Okulu’nun yanında yer alan tarihi bir mekanı kullanıma açıyor.

URAS’IN İLK MONOGRAFİSİ, SANATÇININ PRATİĞİNE FARKLI PERSPEKTİFLERDEN BAKIYOR

Kale Grubu’nun 2018 yılı için tasarladığı seramik sanatını destekleme projesi kapsamında, Elif Uras’ın ilk monografisi de hayata geçiriliyor. Editörlüğünü L. İpek Ulusoy Akgül’ün üstlendiği ve Ahu Antmen, Kathy Battista, Amy Smith-Stewart ve Merve Ünsal gibi uluslararası üne sahip yazarların makalelerini içeren kitapta, sanatçının pratiğinin feminist temelleri, seramik çalışmalarında geleneksel tekniklerin kullanımı, özgün desen ve resimleriyle seramik işleri arasındaki ilişki değerlendiriliyor. Editörün sanatçıyla yakın zamanda gerçekleştirdiği söyleşinin de yer alacağı monografi ile, Uras’ın son dönem sanatsal üretimi belgeleniyor. Galerist Yayınevi tarafından Türkçe ve İngilizce olarak yayınlanacak kitabın uluslararası dağıtımı, Revolver Publishing’le dünyanın farklı noktalarında yapılacak.

“FARKLI KÜLTÜREL ‘KAYNAK’LARDAN BESLENİYOR VE ONLARI MELEZLEŞTİRİYORUM”

Uzun süredir uğraştığı seramik malzemeyi resimle ilişkilendirdiğini vurgulayan Elif Uras, “Mozaik çinilerden oluşan bir duvar, çeşme işlevi gören seramik tanrıça heykeli ve yine aynı malzemeden üretilmiş çerçevelere yerleştirdiğim desenlerden meydana gelen Kaynak’ı, seramikle olan mekansal denemelerin bir uzantısı olarak görüyorum. Örneğin yaklaşık 2 bin 500 mozaik parçayı bir araya getiren paneli, Çinili Köşk’ün dış cephesinden yola çıkıyor. İznik seramik geleneği, modern resim, antik Çin ve Yunan heykelleri gibi farklı kültürel referans ve ‘kaynak’lardan besleniyorum. Aynı zamanda onları harmanlıyor, bunu yaparken yeni bir dil araştırıyorum. Kaynak ismiyle yakından incelediğim diğer sanatsal üretimlere işaret ederken, yeni işlerimde seramikle ilişkilenen su ve ışık gibi doğal kaynakları da akla getiriyor” dedi.

‘‘ELİF URAS’IN SERAMİK ESERLERİ HEPİMİZ İÇİN FARKLI BİR DENEYİM ALANI OLUŞTURUYOR’’

Kale Grubu’nun, kültür ve sanata verdiği destekle, hem seramik sanatını sahiplenmeyi hem desanatçıları sürdürülebilir şekilde desteklemeyi misyon edindiğini belirten Kale Grubu Başkanı ve CEO'su Zeynep Bodur Okyay, şöyle konuştu: “Bizim Türkiye'nin geleceğinde yeni başarı hikâyeleri oluşturma isteğimiz var. Önceliğimiz özgün işler yapmak, yaratıcı ve ilham verici projelerin içerisinde olmak ve buna hevesli kişi ve toplulukları cesaretlendirmektir. Bu yıl da Kale Grubu olarak, bu topraklarda yetişmiş, yurtdışında da başarılı çalışmalara imza atmış çağdaş sanatçımız Elif Uras’ı özgün bir proje ile desteklemenin heyecanı ve mutluluğunu yaşıyoruz. Sanatçının hayal gücüne tanıklık etme fırsatı sunan sıra dışı seramik eserleri, hepimiz için farklı bir deneyim alanı oluşturuyor. Eş zamanlı olarak, değerli yazarların katkılarıyla Uras’ın sanatsal kariyerine ışık tutan ilk monografisinin, hem Türkiye'de hem de yurtdışında sanatseverlerle buluşturulmasına aracılık etmeyi çok önemsiyoruz. Yaşadığımız coğrafyanın geleneksel izlerini günümüze taşıyan sanatçımızın, bu kitapla tüm dünyaya kalıcı bir eser bıraktığına inanıyorum.”

Elif Uras san4atsal çalışmalarını New York ve İstanbul’da sürdürmektedir. Solo sergileri arasında, Déjà Vu (The Box, Pippy Houldsworth Gallery, Londra, 2017); Hayal Meyal (Galerist, İstanbul, 2016); Nicaea (Aldrich Güncel Sanat Müzesi, Connecticut, 2015); Panorama Pasajı (Galerist, İstanbul, 2008); Drawing Disconnect (Kirkhoff, Kopenhag, 2008); The Occidentalist (Smith-Stewart, New York, 2007); Industry (GAVLAK, West Palm Beach, 2006); Private Collection (Kenny Schachter/ROVE, New York, 2004) ve Ne İstersen (Galerist, İstanbul, 2004) sayılabilir. Uras’ın eserleri, MoMA PS1, Salon 94, 9. Şangay Bienali, Proje 4L/Elgiz Güncel Sanat Müzesi ve Pera Müzesi’nde sergilenmiştir ve Metropolitan Sanat Müzesi, Ringier Koleksiyonu, Zürih ve Collezione Maramotti, Reggio Emilia gibi koleksiyonlarda yer almaktadır. Uras, Brown Üniversitesi’nde iktisat ve uluslararası ilişkiler, Columbia Üniversitesi’nde hukuk eğitimi almıştır. School of Visual Arts’taki sanat eğitiminin ardından 2003’te Columbia Üniversitesi sanat yüksek lisansını tamamlamıştır.