Pera Film, 19 Nisan - 25 Mayıs tarihleri arasında “Beden Politikaları” adlı film programında, sanatçı Barbara Hammer'ın film ve videolarından retrospektif niteliğinde bir seçki sunuyor.

İsviçre’de bulunan European Graduate School’da ders vermeye devam eden Hammer’ın, son yıllarda New York, Modern Sanat Müzesi (MoMA); Londra, Tate Modern; Paris, Jeu de Paume gibi önemli sanat kurumlarında çeşitli gösterim ve sergilerle yer verilen üretimleri bu kez Pera Müzesi’ne taşınıyor. Programda sanatçının beden, kimlik ve toplumsal cinsiyet temalı 10 eseri gösteriliyor: Kanıt Bedenler (2018), Bu Eve Hoşgeldiniz (2015), Maya Deren’in Lavabosu (2011), Kuşaklar (2010), Sevgili/Öteki (2006), Cennete Direnmek (2003), Tarih Dersleri (2000), Tatlı Kurgular (1995), Nitratlı Öpücükler (1992), Dyketactics (1974).

SEÇKİDE YER ALAN FİLMLER

Bu seneki Berlin Film Festivali’nde dünya prömiyerini yapan, Barbara Hammer'ın büyüleyici filmciliğini farklı konularla ele alan çok yönlü video yerleştirmesi Kanıt Bedenler (Evidentiary Bodies), programda tek kanallı gösteriliyor. Film, yalanların, düşmanlığın ve gaddarlığın arttığı çağımızda merhamete, anlayışa ve cömertliğe ulaşabilmek için tek çarenin empati olduğuna vurgu yapıyor.

Bu Eve Hoşgeldiniz (Welcome to This House), Pulitzer ödüllü Amerikalı şair Elizabeth Bishop’ın dünyasını anlatıyor. Belgesel yapım, Bishop’ın evleri ve aşklarını, sanat yapmanın neden olduğu kaygıları işliyor. Maya Deren'in Lavabosu (Maya Deren’s Sink), sanatçı Maya Deren’in 1940’larda çekim yaptığı yerleri tekrar canlandırıyor ve eski zamanlara doğru çıktığı yolculukta, büyük ustaya esin kaynağı olmuş mekanları yeniden keşfediyor. Usta çırak ilişkisini konu alan Kuşaklar (Generations), deneysel sinemacılığın yeni nesillere aktarılmasını konu ediniyor. Barbara Hammer bu filmde kamerayı, kuir genç bir sinemacı olan Gina Carducci’ye teslim ediyor.

1920’lerin sürrealist sanatçılarından Claude Cahun ve Marcel Moore üzerine çekilen Sevgili/Öteki (Lover/Other), ikinci Dünya Savaşı sırasında Jersey Adasındaki Nazi işgaline kahramanca direnen ikilinin burada yakalanarak idama mahkûm edilmesini belgeselleştiriyor. Cennete Direnmek, Henri Matisse ve Pierre Bonnard’ın İkinci Dünya Savaşı sırasında Fransa’nın güneyinde gerçekleştirdiği sanatsal çalışmalara odaklanırken, Matisse ailesinin ve Fransız Direnişi’ne tanıklık eden diğer kişilerin deneyimlerini de aktarıyor.

Tarih Dersleri (History Lessons), lezbiyen tarihini bir dizi olağanüstü arşiv görüntüsü çerçevesinde yeniden keşfediyor ve yorumluyor. Barbara Hammer'ın kendisini mercek altına aldığı yapım Tatlı Kurgular (Tender Fictions), fakülte grevleri, mitingler ve yürüyüşlerden oluşan arşiv görüntüleri ile, genç kuşaklara kendilerinden önceki zamanları gözlerinde canlandırmaya teşvik ediyor.

Barbara Hammer’ın ilk uzun metrajlı çalışması Nitratlı Öpücükler (Nitrate Kisses) belgeseli, lezbiyen ve gay kültürün kayıp izlerini silinmeye yüz tutmuş eski görüntülerde keşfediyor. Hammer'ın pek çok esere ilham kaynağı olan 1974 tarihli Dyketactics, dört dakika süren ve lezbiyen kimliği, arzular ve estetik üzerinde duran kısa metrajlı bir film.

1939 doğumlu Hammer film ve video tutkusunu şöyle açıklıyor:

“Ben film ve videoyu görünmeyeni görünen kılan bir mecra olduğu için seçtim. Herkes tarihin dışında kalabilir. Ben dışlanmış, hikayeleri anlatılmamış insanları görünür kılmanın ve onları ön plana çıkarmanın bir zorunluluk olduğunu hissediyorum. Bu insanların içyüzünü ve düşünce dünyasını yansıtan çok katmanlı film-video çalışmaları izleyicilerimin ilgisini uyandırıyor. İzleyicilerin salondan ayrılırken yepyeni bakış açılarıyla, küresel bir dünyada etkin ve siyasi bir duruşa sahip olacak cesareti edinmiş olmalarını isterim.”

Pera Film’in Barbara Hammer: Beden Politikaları programı 19 Nisan - 25 Mayıs tarihleri arasında ücretsiz izlenebilir.

BARBARA HAMMER KİMDİR? 

Barbara Hammer (d. 1939 Hollywood, Kaliforniya) başlıca çalışma alanı film ve video olan görsel bir sanatçıdır. 40 yıla yayılan kariyeri boyunca 80’den fazla hareketli imge yapıtı üretti. Kuir sinemanın öncülerinden biri kabul edilir. İşleri arasında performans, yerleştirme, fotoğraf, kolaj ve yazı da vardır. 2013’de şair Elizabeth Bishop üzerine yaptığı Welcome to This House başlıklı filmiyle Guggenheim Fellowship kazandı. Optic Nerve (1985), Endangered (1988), ve Nitrate Kisses (1993) filmleri Whitney Biennial’ine seçildi (’85,’89,’93). Hammer’in yapıtları The Museum of Modern Art, Londra The Tate Modern, Paris Jeu de Paume ve Oslo Kunsthall’de düzenlenen retrospektif sergilerde yer aldı. Generations (2010, Gina Carducci ile birlikte), ve Maya Deren’s Sink (2011) adlı filmleri 2011 Berlinale’de En İyi Kısa Film: Teddy Ödülü’ne layık görüldü. Hammer Berlin’de KOW tarafından temsil edilmektedir ve çalışmaları 2017’de New York City’de Leslie-Loehmann Gey ve Lezbiyen Sanat Müzesi’nde bir retrospektife konu oldu. Hammer New York City ve Kerhonkson, New York’ta yaşamakta ve çalışmalarını sürdürmektedir.