NTV

Facebook'tan sosyal medya alışkanlıklarını değiştirecek adım

ntv.com.tr

Teknoloji

Dünya'nın dört bir yanında dijital yayıncılığın yapıldığı haber merkezlerinde korkunun tek bir adı var, o da Google'ın algoritmasını değiştirmesi. Ancak görünen o ki Facebook bu alanda da Google'a rakip olmak için kolları sıvadı.

Facebook büyüdükçe bu kulvarın en güçlü olmasının verdiği güven ile tıpkı Google gibi kurallaraı kendi ajandasına göre yeniden belirlemeye çalışıyor.   
Facebook büyüdükçe bu kulvarın en güçlü olmasının verdiği güven ile tıpkı Google gibi kurallaraı kendi ajandasına göre yeniden belirlemeye çalışıyor.   

Kullanıcıların haber alma alışkanlıklarının değişmesi haberin mutfağını Google gibi teknoloji devlerinin çizdiği sınırlar içinde kalmaya, koyduğu kurallar ile oynamaya mahkum ediyor. Arama motoru sektöründe tekel olarak da adlandırabileceğimiz şirket, koyduğu kurallar ile haberin nasıl yapılacağını ödül ve ceza ile belirliyor. 

Ödül, haberin üst sıralarda yer alması, ceza ise bu büyük pastadan payını rakiplerine kaptırmak. Dijital yayıncıların Google korkusuna sosyal medya devi ortak olmaya hazırlanıyor. 

DİJİTAL YAYINCILARI BYPASS EDECEK 

Zira Facebook'un 'haber akışı’nda yayıncıları bypass edecek şekilde değişikliğe gitmek için testlere başladığını resmen duyurması haber merkezlerinde korkunun artık ikinci bir adı olacağını gözler önüne seriyor. 

1 milyardan fazla kullanıcısı bulunan sosyal medya devi haber akışını ikiye ayırarak kullanıcıların görüntülediği içerikleri arkadaş listelerinde olan kişilerden gelenler ve beğendiği sayfalardan (haber siteleri, ilgi alalarınıza göre takip etmeye başladığınız sayfalar vb) gelenler olarak ikiye ayrıcak. 

Sosyal medya devi başkanlık seçimleri öncesinde Rusya merkezli sayısı yaklaşık 3bin civarında olan siyasi reklamı ABD Kongresi müfettişleriyle paylaşmayı planladığını açıklamıştı.  
Sosyal medya devi başkanlık seçimleri öncesinde Rusya merkezli sayısı yaklaşık 3bin civarında olan siyasi reklamı ABD Kongresi müfettişleriyle paylaşmayı planladığını açıklamıştı.  

KULLANICI ALIŞKANLIKLARINI ANLAMAK Mİ, DEĞİŞTİRMEK Mİ? 

Söz konunu özelligi altı ülkede test ettiğini resmi ağızdan duyuran Facebook niyetini 'sosyal medya kullanıcılarının davranışlarını daha iyi anlamak' olarak özetliyor. 

Haberleri yıllardır görmediğiniz kişilerin paylaştığı kareler, konum bildirimleri arasından ayırıp başka bir kulvara taşıma fikri kulağa hoş gelebilir. Ancak görünen o ki Facebook, tekrar ana sayfada yer almak isteyen yayıncılara ücret ile bu alanda yer açacak. 

Pek çok dijital mecranın okura ulaşabilmek için sosyal medyaya olan bağımlılığının arttığı günümüzde bu durum bizleri özellikle düşük bütçeli platformların okurdan kopma noktasına gelebileceği gerçeği ile baş başa bırakıyor. 

"Peki bu durum biz okurları neden ilgilendiriyor?" diye soranlardansanız Facebook'un ABD başkanlık seçimi sürecinde "site üzerinden yayılan Rusya merkezli yanlış haberlere karşı bir şey yapmamakla" seçimin seyrine etki ettiği iddialarının ABD'de neredeyse bir numaralı güvenlik sorunlarından biri olarak değerlendirildiğini unutmamanız lazım. 

Zira bu örnek Facebook'un bu tarz bir hamlesinin aslında kullanıcı alışkanlıklarını değiştirmekten daha derin etkileri olacağı gerçeğinin sadece fragmanı niteliğinde olabilir.