30 dakikada bir çiftçi nasıl ölür?

30 dakikada bir çiftçi nasıl ölür? Çok uluslu markalar bizden neler gizliyor? Kim Ki Duk, günah çıkarıyor... 21 filmin yer aldığı NTV Belgesel Kuşağı'nda 4 Nisan Çarşamba filmleri şöyle...

30 dakikada bir çiftçi nasıl ölür?

İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın düzenlediği İstanbul Film Festivali kapsamında, artık gelenekselleşen ‘NTV Belgesel Kuşağı’, bu yıl da Fitaş 1 Sineması’nda sinemaseverlerle buluşuyor.


21 filmin yer aldığı NTV Belgesel Kuşağı, 11 Nisan’a kadar devam edecek. 4 Nisan Çarşamba filmleri şöyle:

Üç ülke, üç dil, üç din, tek dram...
FAHİŞELERE GÜZELLEME / WHORE’S GLORY
Yönetmen: Michael Glawogger / Avusturya-Almanya / 2011

Michael Glawogger imzalı ‘Fahişelere Güzelleme’ fahişelik üzerine üç boyutlu bir resim sunuyor. Üç ülke, üç dil, üç din… Bu en mahrem eylem, karşılığında daima para alınan bir meta haline gelmiştir; oysa kadınların hayatına hikayelerden başka zenginlik getirmez. Tayland’da kadınlar camların ardında durup kendi yansımalarına bakarak müşteri bekler. Bangladeş’te erkekler, arzularını kiralık kızlarla doyuma kavuşturmak için aşk mahallesine gider. Meksika’da ise kadınlar, kendi gerçeklikleriyle yüzleşmemek için, kadın gibi ölebilsinler diye dua eder. Tüm bu kadınlar, bir erkekle kadın arasında geçebilecek fiziksel ve duygusal her şeyi yaşamıştır bile. (Fitaş1 4 Ça. 11.00)

Kahraman kasaba, süper markete karşı
KÜRESELLEŞME ÜÇLEMESİ–DÜKKAN SAVAŞLARI / GLOBALIZATION TRIOLOGY–STORE WARS
2001 San Francisco En İyi Belgesel, 2001 Columbus Bronz Plaket, 2002 Washington Altın Kartal Ödülü
Yönetmen: Micha X. Peled / ABD / 2001

Micha X. Peled’in ‘Küreselleşme Üçlemesi’nin ilk bölümü olan ‘Dükkan Savaşları’, tüketim aşamasına odaklanıyor ve dünyanın en büyük perakende satış şirketi Wal-Mart’ın küçük bir kasabada bir mega alışveriş merkezi kurma kararı üzerine yaşanan, kasabayı ikiye bölen tartışmayı gözler önüne seriyor. Öyküdeki olaylar ABD’nin Virginia eyaletinin Ashland kasabasında, ilk halk toplantısından son belediye meclisi karar toplantısına kadar geçen bir yıllık dönemi kapsıyor.

Filmin karakterleri arasında belediye başkanı, belediye meclisi üyeleri, Wal-Mart temsilcileri ve alışveriş merkezine karşı çıkan ‘Pembe Flamingolar’ toplum kuruluşu bulunuyor. (Fitaş1 / 13.30 yönetmen katılımıyla)

Çok uluslu markalar bizden neler gizliyor?
KÜRESELLEŞME ÜÇLEMESİ–MAVİ ÇİN / GLOBALIZATION TRIOLOGY–CHINA BLUE
(Amsterdam) İnsan Hakları Ödülü, 2005 Mar del Plata En İyi Belgesel, 2005 Şikago Hugo Ödülü, 2005 Vermont Mansiyon
Yönetmen: Micha X. Peled / ABD / 2005 / (86’)

‘Mavi Çin’, üretim-tüketim zincirinin halkalarından imalat safhasını inceleyen yürek parçalayıcı ve dokunaklı bir film. Öykü bizi Jasmine, Orchid ve Li Ping’in katı çalışma koşullarında hayatta kalma uğraşı verdikleri bir blucin fabrikasına götürüyor. Bu işçilerin yaşamı bir noktada fabrikanın sahibi Bay Lam’ın yaşamıyla kesişiyor. Fabrikanın hem üst hem de alt seviyelerinden bakış açılarını yansıtan film, hem Çin’in hem de çok uluslu perakende satış şirketlerinin bizden sakladıklarını, yani satın aldığımız kıyafetlerin aslında nasıl üretildiğini gözler önüne sermek üzere gizlice çekildi. (Fitaş1 / 16.00 yönetmen katılımıyla)

30 dakikada bir çiftçi nasıl ölür?
KÜRESELLEŞME ÜÇLEMESİ–ACI TOHUMLAR / GLOBALIZATION TRIOLOGY-BITTER SEED

2011 IDFA (Amsterdam) Yeşil Ekran Ödülü
Yönetmen: Micha X. Peled / ABD-Hindistan / 2011

Micha X. Peled’in 12 yıla yayılan ‘Küreselleşme Üçlemesi’nin son halkası, zamanımızın trajedilerinden birine daha derinlemesine bir bakış sergiliyor. Her 30 dakikada bir, Hindistan’da bir çiftçi kendini öldürüyor, çünkü artık ailesinin geçimini sağlayamıyor. Bir insan böyle korkunç bir karara nasıl varır? İşin içyüzünü anladığınızda bu soruya cevap vermek çok da zor değil: Sorumlular, genetiği değiştirilmiş tarım ürünleri (GDO), küresel ekonomi ve geleneğe dayalı bir kültür. Bu huzursuz edici belgesel, Ram Krishna adındaki pamuk çiftçisiyle ailesini bir mevsim boyunca izlerken genetiği değiştirilmiş ürünlerin nelere mal olduğunu ve gelecekte ne gibi şeyler yetiştireceğimizi sorguluyor. (Fitaş1 / 19.00 (yönetmen katılımıyla)

Kim Ki Duk, günah çıkarıyor...
ARIRANG

2011 Cannes Belirli Bir Bakış Ödülü
Yönetmen: Kim Ki-duk Oyuncular: Kim Ki-duk / Güney Kore / 2011 / 100’

Güney Koreli usta yönetmen Kim Ki-duk, Cannes’da prömiyerini yapan 16’ncı ve son filmi ‘Arirang’da kamerayı kendisine çeviriyor ve filmin başlangıcında “Bir yönetmen ve insan olarak günah çıkarmak istiyorum” diyerek, sanatsal kariyeriyle kendi yaşamını keşfe çıkıyor. Anekdotlar anlatıyor, çekilmemiş bir filmin senaryosunu tartışıyor, yaşam ve ölüm hakkındaki düşüncelerini paylaşıyor, Kore halk şarkısı ‘Arirang’ı söylüyor ve sonunda gözyaşlarına, hıçkırıklara boğuluyor. Kim Ki-duk’un ağırlıklı olarak kendisiyle ya da gölgesiyle yaptığı röportajlar yoluyla dünya çapındaki başarısını sorguladığı bu ilginç film sinema, ün ve özgünlük üzerine bir düşünce egzersizi, monolog ve itirafname. (Fitaş1 / 21.30)

Sayfa Yükleniyor...