4 belediyenin reklam harcaması 2 milyar TL

İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası’nın (İSMMMO) araştırmasına göre, İstanbul, Ankara, İzmir ve Kocaeli büyükşehir belediyeleri seçimlerde reklama 2 milyar TL harcadı.

23.03.2009 - 17:03

4 belediyenin reklam harcaması 2 milyar TL

İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası’nın (İSMMMO) "Belediyelerin Reklama Kapalı Yüzü" başlıklı araştırma sonuçları açıklandı.

Kamuoyuna açıklanmayan ve özel bir çaba göstermedikçe verilmediği belirtilen belediye bütçelerinin araştırıldığı çalışma çerçevesinde birçok belediyenin gelir ve gider bütçesini paylaşmak istemediği belirtildi. İlgili yerlerin internet sitelerini tarayarak ve tek tek arayarak bilgiye erişmeye çalışan İSMMMO, bu çalışma çerçevesinde 81 il belediyesine ulaştı.

Israrlı taleplere karşın 64 il belediyesinin sadece gelir rakamlarına ulaşılabildiği belirtilen araştırmada, iştirakler dahil, bağışlar hariç, 16 büyükşehir belediyesinin gelir bütçesi 34 milyar 628 milyon TL olduğu açıklandı. Araştırmada nüfus yoğunluğuna göre 16 büyükşehirin dışında kalan 48 ilin gelir bütçeside 4 milyar 95 milyon TL olarak hesaplandı.

4 BÜYÜK İLİN SEÇİM HARCAMASI 2 MİLYAR TL
Bütçe rakamlarındaki belirsizliklerin seçim harcamalarında da izlendiği belirtilen araştırmada “AKP seçim bütçesi için toplam 100 milyon TL, CHP 60 milyon TL ve MHP 30 milyon TL bütçe ayırdıklarını söylüyor. Oysa sadece 4 büyük ilin seçim harcamasının 2 milyar TL’ye yaklaştığı hesaplanıyor. İstanbul’da mevcut belediye başkanı Kadir Topbaş, seçim harcamasının 60 milyon TL olduğunu açıklasa da seçim için harcanan rakam, dolaylı giderlerle 600 milyon TL’ye yaklaşıyor” denildi.

Araştırmaya göre “Ortalama fiyatlara göre, billboard reklamları için sadece İstanbul’da harcanan rakam 40 milyon TL’ye ulaşıyor. Seçim otobüslerinin kirası 8-10 bin TL veriliyor. Seçim otobüsleri içinde en iyimser tahminle 10 bin araca ödenen rakam 1 aylık 3 milyon TL olarak hesaplanıyor. Broşürler, dağıtılan eşantiyonlar ve yapılan yardımlar ise hesaplanamayan kalemler arasında yer alıyor. Bir tanıtım kitabı için harcanan rakamın 2 milyon 500 bin TL olduğu göz önüne alınırsa seçim için harcanan bedel ilan edilen 60 milyon TL’yi çoktan aşıyor.”

İSMMMO’nun araştırmasına göre, yine Kocaeli ve İzmir için 300’er milyon, Ankara için ise 400 milyon TL’lik seçim harcaması dikkat çekiyor. Seçim harcamalarında en büyük pay reklam ve halkla ilişkilere ayrılıyor.

GELİRLER GİBİ BORÇLARDA BÜYÜK
Tüm belediyeleri kapsar nitelikte yapılan araştırmada, 81 ilin sadece 64’ünden bütçenin gelir kalemi ile ilgili bilgiye ulaşıldığı, gelir bütçesi konusunda ketum olan belediyelerin borçlar konusunda da ciddi bir gizlilik sergilediği kaydedildi.

Belediyelerin başta Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) olmak üzere birçok kamu kurumu ve özel kuruluşa milyarlarca TL borcunun olduğu belirtildiği araştırmada,  tek başına İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin borcunun 3 milyar TL’ye yakın olduğu, tüm belde, il ve ilçe belediyelerinin borcunun ise iyimser tahminlerle 20-25 milyar TL’ye yaklaştığı iddia edildi.

İSMMMO Başkanı Yahya Arıkan, belediyelerin hesaplarını halktan gizlemelerinin demokratik yönetimlere yakışmadığını ifade ederek, "Mart ayının başında mesleğimize mensup ve hemen hepsi farklı partilerden adaylar bir araya geldik. Araştırmayı yapan arkadaşlar iktidarda olan partinin adaylarından Meclis’te olan, olmayan bütün muhalefetteki partilerin adaylarına kadar bütün muhasebeci, mali müşavir adaylara da talip oldukları belediyelerin bütçelerini sordu. Verilen yanıtlar ilginç; ’bilmiyoruz ya da bildiğimiz rakam gerçeği yansıtmıyordur’ yönünde" dedi.

Arıkan, bu araştırmada bir türlü verilmek istenmeyen 16 Büyükşehir belediyesinin de konsolide bütçesinin 60 milyar TL’yi aştığı düşünüldüğünde olayın vehametinin ortaya çıktığına dikkat çekerek, şöyle devam etti:

Biz bu bilgileri toplum adına, kamuoyunu aydınlatma görevi yürüten medya adına istedik. Ancak çoğu belediye ketum davranmıştır. Bunu anlamakta zorlanıyoruz. Oysa kent halkının yerel yönetimlerin bütçesinde, harcamalarında söz sahibi olması demokratik düzenin en önemli koşullarındandır. Yerel yönetimlerin şeffaflaşması, gelirleri ile giderlerinin kamuoyu ile paylaşılması, harcamaların önceliklere göre planlanırken vergi veren kent sakinlerine söz hakkı tanınması, Türkiye’nin özlemini duyduğu bir yönetim biçimidir.”

  • Etiketler :

Sayfa Yükleniyor...