57 kişi öldü, duruşmaya 1 kişi geldi

Isparta'da 57 kişinin öldüğü uçak kazasının üzerinden tam 606 gün geçti ve kaza hakkında açılan kamu davasının ilk duruşması bugün yapıldı. Duruşmada 9 sanıktan sadece 1'i hazır bulundu.

Isparta'da 30 Kasım 2007'de meydana gelen ve 57 kişinin ölümüyle sonuçlanan uçak kazasına ilişkin haklarında dava açılan Dünyaya Bakış Hava Taşımacılığı'nın 9 yetkilisinin yargılanmasına başlandı.

Isparta Ağır Ceza Mahkemesi'nde görülen davanın ilk duruşmasında, sanıklardan sadece Faruk Çağımnı hazır bulunurken, Aydın Kızıltan, İsmail Taşdelen, Fikri Zafer Dinçer, Şahin Tufan, Yavuz Yaşar, Sinan Sevinç, Necati Küçük ve Fevzi Yavuş ise katılmadı.

Uçak kazasında ölen kişilerin yakınları ile avukatları da mahkeme salonundaki yerlerini aldı.

Duruşmanın başında Isparta Ağır Ceza Mahkemesi Başkanı Suat Yürekli, 22 sayfalık iddianameyi okudu.

6 NOKTADA EKSİK VAR
İddianamede, uçuş ekibinin yayınlanmış alçalma planlarındaki usulleri doğru uygulamamaları, hava aracının bulunduğu coğrafi konumu ve arazi yapısını doğru değerlendirememeleri, uçuş ekibinin karşılıklı çapraz kontrolü sağlamakta ve alet işarlarını değerlendirmede yetersiz kalmaları nedeniyle uçağın yayınlanmış usullere uygun uçmasını sağlayamadıkları iddia edildi.

Ayrıca, bilirkişi raporlarına göre uygun standartlarda gerçekleştirilmeyen uçuş öncesi EGPWS self test ve bu hususta arıza giderme işlemlerindeki eksiklik, buna bağlı EGPWS cihazının işlevini yerine getirmemesi, eğitim eksikliği ve uçağın dağlık araziye çarpmasını önlemek için ekibin karar verme ve tepki göstermede gecikmesi sonucunda meydana gelmiş tipik bir CFİT (Kontrollü uçuşta yere çarpma) kazası olduğu görüşü vurgulandı.

EGPWS cihazının arızalı olması, pilotların eğitimlerinin eksik olması, risk puanı yüksek Süleyman Demirel Havalimanı'na gece operasyon yapılması, pilotların ilk defa bu havaalanına uçurulmaları gibi eksikliklerin, kazanın oluşumunda etken olduğu belirtilen iddianamede, bu eksiklikler ve ihmaller ile kaza arasında nedensellik bağı bulunduğu öne sürüldü. Ticaret Hava Taşıma İşletmeleri Bakım Sistemi Yönetmeliği'ne göre de, Dünyaya Bakış Hava Yolları Taşımacılığı şirketinde altı noktada eksiklik tespit edildiği ifade edildi.

ÇAĞIMNI: GÜNAH KEÇİSİ İLAN EDİLDİM
Duruşmaya katılan sanık Faruk Çağımnı'nın savunması alındı. Çağımnı, World Focus Şirketi'nde Eğitim Müdürü olarak gösterilmesinden dolayı davada sanık sıfatında bulunduğunu söyledi. Eğitim Müdürü olmadığını belirten Çağımnı, belgesinin Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından da henüz onaylanmadığını ifade etti.

Kaza öncesi İran'da kaptan pilot olarak görev yaptığını ve kaza sırasında da Sofya'da yeni başlayan iki pilota aynı uçak ile ilgili eğitim verdiğini vurgulayan Çağımnı, kazada vefat eden pilotların eğitimlerinden sorumlu olmadığını savundu. Çağımnı, ''Günah keçisi ilan edildim'' dedi.

Çağımnı, istifa ettiği World Focus Havacılık Şirketi'nde halen İşletme Müdürü, Kaza Emniyet Müdürü gibi birimlerde sorumluların olmadığını, bunun da bir eksiklik olduğunu ifade etti.

Mahkeme Başkanı Suat Yürekli'nin sorusu üzerine de Çağımnı, Eğitim Müdürü belgesinin SHGM tarafından henüz onaylanmadığını yineledi. Çağımnı, ayrıca Süleyman Demirel Havalimanı'nda, ILS (Aletle Yaklaşma Sistemi) cihazının olması halinde olay tarihinde pilotların 2 dakika içerisinde kontrolü sağlayabileceklerini ileri sürdü.

AVUKAT YÜZER: PEKİ NASIL EĞİTİM VERİYOR?
Uçak kazasında hayatını kaybeden Özgen Berkol Doğan'ın yakını ve ailesinin Avukatı Şehnaz Doğan Yüzer, sanık Faruk Çağımnı'nın eğitim belgesi yokken nasıl eğitim verdiğini merak ettiklerini belirtti. Yüzer, şöyle konuştu:

"Bu aynı kişi burada eğitim vermiyor, Sofya'da, İran'da aynı uçaklarla pilotluk yapıyor. Bu nasıl iş anlamıyoruz. Bizim duyumlarımıza göre düşen uçak İran'a gitmiş, İran buna izin vermemiş. Peki bizim Ulaştırma Bakanımız buna neden izin veriyor? Yetki belgesi yoksa firma buna nasıl müdürlük veriyor anlamış değiliz. 57 can gitti ve burada kimse yok. Bir tek pilot günah keçisi seçilmiş o da o firmadan ayrılmış. Bütün suçlar ona yüklenmiş. Zavallı 45 dakikadır burada savunma yapmaya çalışıyor.

Sanığın onaylanan belgesi olmamasına rağmen iddianamede Eğitim Müdürü olarak yer aldığını ifade eden Şehnaz Doğan Yüzer, ''Bu durum, hazırlanması 16 ay süren iddianamenin soruşturmasının ne kadar yüzeysel ve ne kadar yanlış yapıldığını gösteriyor. Çünkü bu iddianamede SHGM, Atlasjet yetkilileri yok. Bu, Türk insanına layık görülen muameledir. Bu içler acısı bir durumdur."

İTÜ'NÜN BİLİRKİŞİ RAPORU İSTENDİ
Duruşmada Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı'na yazı yazılarak İstanbul Teknik Üniversitesi'nin (İTÜ) hazırladığı bilirkişi raporunun istenmesi, ayrıca iddianame düzenlenmiş ise iddianame suretinin mahkemeye gönderilmesi kararlaştırıldı.

SANIKLAR ZORLA GETİRİLECEK
Sanıklar Fikri Zafer Dinçer, Fevzi Yavuz, İsmail Taşdelen ve Sinan Sevinç'in bu defa iddianame ekli duruşma gününü bildirir davetiye ile duruşmaya çağrılmaları, gelmemeleri halinde de tutuklanarak getirilebileceklerine karar verildi.

BOĞAZİÇİ VE DOĞUŞ ÜNİVERSİTELERİ ARTIK MÜDAHİL
Duruşmada ayrıca davaya ''müdahil'' olarak katılma talebinde bulunan Boğaziçi Üniversitesi ve Doğuş Üniversitesi rektörlüklerinin talepleri kabul edildi.

Bir sonraki duruşma 9 Eylül 2009'da yapılacak.

İstanbul-Isparta seferini gerçekleştiren uçağın 30 Kasım 2007'de Keçiborlu'nun Türbetepe mevkisinde düşmesi sonucu, 57 kişi hayatını kaybetmişti.

Sayfa Yükleniyor...