Venedik Bienali 54. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu için düzenlenen basın toplantısına konuşmacı olarak İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, 2011 ve 2013 yıllarında Türkiye Pavyonu’nun sponsorluğunu üstlenen FİAT adına TOFAŞ CEO’su Ali Pandır, küratör Fulya Erdemci ve sanatçı Ayşe Erkmen katıldı.

Toplantıda Venedik Bienali 54. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu’nun kavramsal çerçevesi ve Erkmen’in “Plan B” adlı işini anlattılar.

İçinde bulunduğu sosyal ve fiziksel çevreden yola çıkarak mekâna ve duruma karşılık veren işleriyle tanınan Ayşe Erkmen’in “Plan B” başlıklı heykel yerleştirmesi, Venedik’in suyla olan kaçınılmaz ve karmaşık ilişkisinden yola çıkıyor. Bu projeyle Erkmen, Arsenale’nin bir odasını kompleks bir su arıtma birimine dönüştürecek. Heykel gibi işleyen makineler, izleyiciyi kanala temiz, içilebilir suyu geri veren arıtma sürecinin içine alacak.

Arıtma biriminin birbirlerinden ayrılmış parçaları odanın dört bir yanına dağılacak ve renkli borularla yeniden birbirlerine bağlanacak. Erkmen, izleyicinin dönüşüm sürecinin parçası olduğu bir mekân yaratmak amacıyla, bu zarif endüstriyel formları koreografik olarak düzenleyecek. Sürecin sonunda, arıtılmış su kanala geri verilecek.

Ayşe Erkmen’in form ve işlev üzerindeki dikkatini bir kez daha ifade eden bu proje, gündelik yaşamımızı etkileyen sistemler ve süreçleri soyut bir biçimde ifade ediyor. Projenin olası göndermeleri arasında, bedende dolaşan kan, sınırları aşan sermaye, okyanusları aşan mal akışları, devlet ve otorite mekanizmaları ve hayatta kalmanın temel gereği olan, doğal kaynakların arz akışı sayılabilir.

“Plan B” yerleştirmesi, dönüşümün bir parçası haline gelen izleyici için iç mekanizmaların işleyişine yönelik bir deneyim üretecek. Sistemlerin makro ve mikro katmanları arasındaki ilişkiyi sorgulayacak. Değişimin olanaklarına şiirsel bir göndermede bulunan “Plan B”, aynı zamanda, bizi kuşatan karmaşık sistemler ve yapılar içindeki sürdürülemez, ani ve kısa ömürlü çözümlere ve değişimlere duyulan coşkuya, ince bir eleştiri de getiriyor.

“Plan B” projesinin çantasını tasarlamak üzere, endüstriyel tasarımcı Konstantin Grcic davet edildi. Grcic’in projenin kavramsal çerçevesinden esinlenerek tasarladığı çanta, Bilsar sponsorluğunda üretiliyor.

Ayşe Erkmen’in “Plan B” yerleştirmesine eşlik etmek üzere yayımlanacak kitapta, küratör Fulya Erdemci’nin yanı sıra, tarihçi Edhem Eldem ve Amerikalı sanat tarihçisi ve eleştirmen Gregory Volk’un, yerleştirmenin işaret ettiği kavramları farklı açılardan ele alan yazılarının yanında, Danae Mossman’ın Fulya Erdemci’yle birlikte Ayşe Erkmen’le gerçekleştirdiği bir söyleşi de yer alıyor. Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlanacak kitap, Bülent Erkmen tarafından tasarlanıyor. ”Plan B” kitabı, Venedik Bienali açılışı sırasında yayımlanacak ve sonrasında İstanbul’da ve Avrupa’daki kitapçılarda satışa sunulacak.

Venedik Bienali 54. Uluslararası Sanat Sergisi’nde yer alan Türkiye Pavyonu; 3 Haziran Cuma günü saat 12.00’de gerçekleştirilecek açılışla kapılarını açacak.

4 Haziran Cumartesi günü sanatseverlerin ziyaretine açılacak ve 27 Kasım’a kadar devam edecek olan Venedik Bienali 54. Uluslararası Sanat Sergisi’nde, Türkiye dahil 89 ülkeden çeşitli sanatçıların çalışmaları yer alıyor.