Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi

Kanal İstanbul'un ilk köprüsünün temeli atıldı. Sazlıdere Köprüsü Temel Atma Töreni'nde konuşan Cumhurbaşkanı Erdoğan, bugün Türkiye'nin kalkınma tarihinde yeni sayfa açıldığını belirtti. Erdoğan ''Kanal İstanbul'a, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi olarak bakıyoruz'' dedi. Projenin 15 milyar dolar maliyetle 6 yılda tamamlanması hedefleniyor.

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi

Kanal İstanbul'da ilk köprünün temeli atıldı.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Kanal İstanbul Sazlıdere Köprüsü Temel Atma Töreni'nde konuştu.

''TÜRKİYE'NİN KALKINMA TARİHİNDE YENİ BİR SAYFA AÇIYORUZ''

Cumhurbaşkanı Erdoğan, konuşmasına "Bugün 'nin kalkınma tarihinde yeni bir sayfa açıyoruz. Bugün ülkemizin gelişmesi, milletimizin güçlenmesi yolunda atılan adımlara bir yenisini daha ekliyoruz. Bugün rahmetli Menderes, rahmetli Özal, rahmetli Erbakan, Demirel gibi ülkemizin kalkınma mücadelesinin sembol isimlerinin ruhlarını bir kez daha şad ediyoruz" sözleriyle başladı.

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi - 1

Bugün Kanal İstanbul Projesi'nin ilk köprüsünün temelini attıklarını dile getiren Erdoğan, köprünün aynı zamanda Kuzey Marmara Otoyolu'nun, Nakkaş, Başakşehir kesiminin Sazlıdere Barajı üzerindeki bağlantı yolu da olduğunu belirtti.

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Kanal İstanbul Projesi'ni bundan 11 yıl önce milletle paylaştıklarını hatırlatarak, "Türkiye'nin bu süreçte yaşadığı iç ve dış badireler sebebiyle maalesef projenin ilerlemesi biraz gecikti" diye konuştu.

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi - 2

Bugün tüm hazırlıkları tamamlayıp proje kapsamındaki ilk köprünün temelini atmak üzere bir arada olunduğunu belirten Erdoğan, şöyle konuştu:

"Sazlıdere Barajı'ndayız ve Kanal İstanbul'a, acaba bu proje neden gerekliydi? Gecikmeli de olsa bugün bu temeli nasıl atıyoruz? İstanbul Boğazı dünyanın en kalabalık gemi trafiklerinden birine sahiptir. Boğaz'dan, 1930'lu yıllarda, yılda ortalama 3 bin gemi geçiş yapıyordu. Günümüzde bu rakam 45 bine ulaştı. Sadece şehir içi yolculuklar için İstanbul Boğazı'nın her iki yakasındaki 54 ayrı iskelede günde 500 bin kişilik insan trafiği söz konusudur. Dolayısıyla Boğaz'da, hem kuzey hem güney hem doğu-batı istikametinde her sınıftan ve kapasiteden çok yoğun bir gemi trafiği yaşanıyor.''

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi - 3

''HER BÜYÜK GEMİNİN BOĞAZ GEÇİŞİ ŞEHİR İÇİN CİDDİ RİSK ANLAMINA GELİYOR''

Aynı dönemde Boğaz'dan geçen gemilerin uzunluklarının 50 metreden 350 metreye kadar da yükseldiğini belirten Erdoğan, ''Her büyük geminin Boğaz geçişi şehir için ciddi risk anlamına geliyor. Petrolden organik ürüne kadar çok farklı yükler taşıyan gemilerin kaza yapmaları durumunda denizlerimizdeki doğal hayat da çok büyük tehdit altına giriyor. Gemilerin karaya çarpması halinde ise hem kültürel mirasımız zarar görüyor hem ciddi yıkım ve yangınlarla karşılaşabiliyoruz'' dedi.

''Z KUŞAK GENÇLERE SESLENİYORUM''

''Yaşı biraz ilerlemiş olan İstanbulluların hafızalarında Boğaz'da haftalarca yanan petrol gemilerinin görüntüleri mutlaka vardır'' diyen Cumhurbaşkanı, ''Şimdi buradan gençlerimize sesleniyorum. Z Kuşak, tüm bu gençlere sesleniyorum. Bakınız, bütün bu olanlar, bitenler 19 yıl, 20 yıldır bu ülkede iktidarda olan bizler, neleri gerçekleştirdik, hangi adımları attık, bunları bilmeniz gerekiyor'' şeklinde konuştu.

''KANAL İSTANBUL'A İSTANBUL'UN GELECEĞİNİ KURTARMA PROJESİ OLARAK BAKIYORUZ''

Boğaz'ın gemi geçişlerine kapatılamayacağını belirten Erdoğan, artan trafiği karşılamak için yeni bir kanal inşası düşüncesini gündeme getirdiklerini, Kanal İstanbul'a, "İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi" olarak baktıklarını söyledi.

"AMACIMIZ VATANDAŞLARIN CAN VE MAL GÜVENLİĞİNİ KORUMAK"

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Kanal İstanbul projesiyle amaçlarının her şeyden önce İstanbul Boğazı ve çevresindeki vatandaşların can ve mal güvenliğini sağlamak olduğunu belirterek, "Boğaz'ın tarihi ve kültürel dokusunu güvenlik altına almak için de bu projeye ihtiyaç vardır. Gemi trafiği yükünün hafifletilmesi, Boğaz'ın giriş ve çıkışındaki beklemelerin azaltılması, Boğaz'daki seyir zorluğundan kaynaklanan sıkıntıların ortadan kaldırılması da projenin amaçları arasında yer alıyor. Elbette ülkemizin küresel ticarette daha etkin rol oynaması, ulaştırma ve lojistik koridorlarından daha fazla pay almasıyla diğer stratejik unsurları da bunlara eklememiz gerekiyor" dedi.

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi - 4

"KİME SORULMASI GEREKİYORSA ONLARA SORULDU"

''Buradan 'Bize sorulmadı' diyenlere sesleniyorum. Unutmayın, kime sorulması gerekiyorsa onlara sorulmuş ve yola böyle çıkılmıştır'' diyen Erdoğan, ''Sizin zaten bu ülkede bu güne kadar dikili bir ağacınız yok. Bu ülkede sizler şu ana kadar Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü yaptık, aynen bugün Kanal İstanbul için nasıl çıldırıyorsanız, orada da öyle çıldırdınız. Marmaray'ı yaptık. Marmaray'da yine aynı şekilde önümüzü kesmeye çalıştınız, çılgınlar gibi ama yaptık'' diye konuştu.

Erdoğan, Avrasya Tüneli, Osmangazi Köprüsü ve İstanbul İzmir yolu yapılırken de önünün kesilmek istendiğini belirterek, "Eğer biz sizi dinlemiş olsaydık bunların hiçbiri yapılamayacaktı" dedi.

Birinci Köprü yapılırken de önünün kesildiğini, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yapılırken de aynı şeylerle karşılaşıldığını dile getiren Erdoğan, "Eğer o zamanın iktidarları sizi dinlemiş olsaydı bugün ne Şehitler Köprüsü olacaktı ne Fatih Sultan Köprü ne de Yavuz Sultan Selim Köprüsü olacaktı. Dinlemedik, dedik ki kervan yürür ve kervan yürüdü. Nissibi Köprüsü'nü yaptık. Eğer bunları dinleseydik Nissibi Köprüsü de yapılamayacaktı. Ama biz dinlemedik, yolumuza devam ettik. Zaten bu hususlarda en küçük bir eksiklik, yanlışlık, usulsüzlük olsaydı şimdiye kadar ortaya çıkardı" açıklamasında bulundu.

"GÜZERGAH EN MAKUL VE VERİMLİ HAT OLARAK SEÇİLDİ"

Cumhurbaşkanı Erdoğan, mevcut güzergahın 5 ayrı alternatif arasından bilimsel çalışmalara göre en makul ve verimli hat olarak seçildiğini vurgulayarak, şöyle konuştu:

"Sadece proje çalışmalarında 11 ayrı üniversiteden 51 bilim insanıyla toplamda 204 uzman görev yaptı. Kanal hattı boyunca 304 ayrı yerde 17 bin metrenin üzerinde sondaj, 248 adet jeofizik etüt gerçekleştirildi. Modelle çalışmalarında dünyanın en önde gelen mühendislik merkezi bünyesinde 35 ayrı ülkeden 3 bin 500 kişi görev aldı Bay Kemal. Biz neyi, nerede, kiminle yapacağımızı çok iyi biliriz. Bak bu bir çeşme açılış töreni değil, bir çeşme musluk takma töreni de değil. Dünyada örnek kanallardan bir tanesinin bugün temelini atıyoruz. Kanaldan geçecek gemi boyutları ve trafik kapasitesi Boğaz'daki mevcut trafiğin yüzde 99'unu karşılayacak şekilde tespit edildi."

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi - 5

''KANALIN UZUNLUĞU 45 KİLOMETRE''

Cumhurbaşkanı Erdoğan, kanalın uzunluğunun 45 kilometre, taban genişliğinin minimum 275 metre olacağını söyledi.

Kanalın derinliğinin küsuratı hariç 21 metre olarak belirlendiğini belirten Erdoğan ''Bir başka ifadeyle 275 metre uzunluğa kadar petrol tankerleri ve 350 metre uzunluğa kadar olan konteynır gemileri bu kanaldan geçebilecek. Bunları İstanbul'dan kazasız belasız geçirmek öyle kolay iş değil. Her an her türlü riski taşıyorduk'' dedi.

Cumhurbaşkanı, yapılan etütlerin Kanal İstanbul'daki gemi trafiğinin Boğaz'a göre 13 kat daha güvenli gerçekleşeceğini gösterdiğini açıkladı.

6 KÖPRÜ İNŞA EDİLECEK

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Kanal İstanbul üzerinde biri bugün temeli atılan olmak üzere toplamda 6 köprü inşa edileceğini söyledi.

Mevcut ana kara yolu ulaşım hatlarının tamamı için kanalın üzerinden köprü ile geçişin öngörüldüğünü belirten Erdoğan, ayrıca demir yolundan içme suyu ve atık suya, doğalgazdan elektriğe kadar pek çok farklı alandaki 25 alt yapı tesisinin tamamının da kanal geçiş projelerinin, kanal kazısı başlamadan önce tamamlanacak şekilde hazırlandığını aktardı.

Kanalın, Karadeniz çıkışının hemen sağında yer alacak konteyner limanı ve lojistik merkezinin, ülkenin dış ticaretine yeni bir soluk getireceğini belirten Erdoğan, Karadeniz çıkışının solundaki rekreasyon ve yenilenebilir enerji alanının da İstanbul'a ayrı bir değer katacağını kaydetti.

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi - 6

"500 BİN NÜFUSLU YERLEŞİM ALANLARI İSTANBUL'UN MERKEZİNDEKİ BASKIYI ORTADAN KALDIRACAK"

Cumhurbaşkanı Erdoğan, kanalın her iki yanında planlanan 500 bin nüfuslu yerleşim alanlarının da İstanbul'un merkezindeki baskıyı ortadan kaldıracağına inandıklarını belirtti.

Cumhurbaşkanı, Kanal İstanbul'un sadece Türkiye'nin değil belki de dünyanın en çevreci projesi olarak hayata geçirileceğini söyledi.

Proje alanının yüzde 52'sinin bu doğrultuda kullanılacağını belirten Erdoğan, ''Kanal İstanbul'un her biri ayrı emek gerektiren tüm mühendislik ve ÇED çalışmalarının, bilimin ve tekniğin ışığında, hukukun izinde yürütüldüğünün altını tekrar çizmek istiyorum. Bir şeyi daha bilmeleri lazım, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı dediğimiz zaman bir duracaksın. ÇED raporlarını rahatlıkla Çevre ve Şehircilik Bakanlığı verir, verebilir. Bunu da öğreneceksiniz" dedi.

Tüm bu süreçte görev alan, sorumluluk üstlenen, katkı sağlayan bakanlara, belediye başkanlarına, firmalara, mühendislere ve uzmanlara şükranlarını sunan Cumhurbaşkanı Erdoğan, bu uzun hazırlık döneminin ardından nihayet kanalın ilk köprüsünün temelini atma aşamasına geldiklerini belirtti.

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi - 7

"6 YIL İÇİNDE TAMAMLAMAYI HEDEFLİYORUZ"

İlerleyen dönemde hem kanal üzerindeki diğer köprülerin ve alt yapı deplase çalışmalarını hem de kanal kazısını başlatacaklarını aktaran Erdoğan, konuşmasına şöyle devam etti:

"Kanal İstanbul'u yaklaşık 15 milyar dolarlık bir maliyetle 6 yıl içinde tamamlamayı hedefliyoruz. Buradan geçecek gemilerden sağlanacak gelir ve proje kapsamındaki liman başta olmak üzere, diğer unsurlardan elde edilecek kazançlarla Kanal İstanbul kendi kendini rahatlıkla finanse edecektir. Böylece Türkiye, devletin ve milletin kasasından, kesesinden 5 kuruş çıkmadan, kendi gelirleri ile finanse edilerek dünya çapında bir esere daha kavuşacaktır. Projenin bugüne kadar mevcut sürecini nasıl adım adım takip ettiysek, bundan sonra da tamamlanana kadar hassasiyetle takibini sürdüreceğiz. Türkiye'ye sağlayacağı katkılar, proje maliyetiyle kıyaslanamayacak kadar yüksek olan Kanal İstanbul, ülkemizin en önemli değerlerinden biri olarak tarihteki yerini alacaktır.''

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kanal İstanbul, İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi - 8

CHP'YE ELEŞTİRİ

Cumhurbaşkanı Erdoğan, projeye karşı çıkan CHP'yi de eleştirdi. ''Devlet adabını bile hiçe sayarak, akıllarına ne gelirse söylüyorlar'' diyen Erdoğan şöyle konuştu:

''Yatırımcıları tehdit ediyorlar. Şu hale bak ya. 'Biz geliyoruz.' Geldiğimizde bilesiniz ki size ödeme yapmayacağız. Sizin elinizden bu yatırımları alacağız.' Bankaları tehdit ediyorlar. Hatta hızlarını alamayıp projeye ilgi duyan ülkeleri de tehdit ediyorlar. Ya bu ne terbiyedir ya? Bu ne terbiyesizliktir ya? Devletlerde devamlılık esastır. Bunlar devlet terbiyesi de görmediler. Siz nasıl devlet yönetimine talipsiniz ya? Söke söke sizden bu paraları uluslararası tahkim yoluyla da alırlar. Bunları da öğren. Bunları bilmeden bir yere varamazsınız. Bunlar tam manasıyla çaylak.''

NTV uygulamasını indirin, gelişmelerden haberdar olun

google-play app-store Huawei App Gallery

Sayfa Yükleniyor...