E-devlette sosyal patlama!

Aylık iş ve ekonomi dergisi CNBC-e Business, Türkiye’de ilk kez, e-Vatandaş sayısına ilişkin verileri açıkladı.

E-devlette sosyal patlama!

’de tüm kamu hizmetlerinin internet üzerinden verilebilmesini hedefleyen e-Devlet kapısı, 2008 sonunda açıldı. Buradan hizmet almak isteyenlerin bir e-Devlet şifresine ihtiyacı vardı. Uygulamanın ilk bir buçuk ayında (18 Aralık 2008-31 Ocak 2009 dönemi) 16 bin kişi şifresini alıp e-Vatandaş oldu. Hizmet yelpazesinin biraz daha genişlediği 2009’un sonunda e-Devlet kapısından girebilenler 95 bin kişiye ulaştı. 2010’a geldiğimizde her ay yaklaşık 30-40 bin kişi e-Vatandaş sıfatını kazanmaya başladı.

Kasım 2011’de ise bir şeyler oldu ve o ay içinde tam 300 bin kişi birden e-Devlet şifresi aldı. Aralık’ta ise bu rakam Kasım’dakinin tam dört katına, 1 milyon 225 bine ulaştı.

Ocak 2010’da 540 bin kişi e-Vatandaş olurken, tüm zamanların rekoru Şubat’ta kırıldı. Sadece 20 iş gününün bulunduğu Şubat boyunca tam 1 milyon 781 bin 355 kişi e-Vatandaş kervanına katıldı. Bu, her gün 90 bin kişinin e-Devlet dünyasıyla tanışması demek... 26 Mart itibariyle ulaşılan rakamlara bakılırsa Mart sonunda bu listeye yaklaşık 1 milyon 200 bin kişi daha eklendi...

MAAŞIMIZ, ARABAMIZ, EVİMİZ!
Yani bugün itibariyle 74 milyonluk nüfusun yaklaşık 5.5 milyonu e-Vatandaş. 18 yaş altı 20 milyon kişi bulunduğu da dikkate alınınca alınan yol küçümsenecek gibi değil. e-Devlet uygulamasının koordinasyonundan sorumlu Türksat’ın genel müdürü Özkan Dalbay, halen günde yaklaşık 65 bin kişiye şifre verildiğini söylüyor. Bu hızla gidilirse birkaç yıl içinde neredeyse e-Vatandaş olmayan kimse kalmayacak.

Peki e-Vatandaş sayısındaki ivmeyi yükselten faktör neydi? Gelin, Kasım 2010’a dönelim. O ayın başında Sosyal Güvenlik Kurumu’nun hizmetleri e-Devlet platformuna taşınmıştı. Yani son yıllarda çalışanların en çok sordukları “Ne zaman emekli olurum? Ne kadar emekli maaşı alırım?” sorularına cevap bulmak için başvurduğu kurum...

E-devlette sosyal patlama!  - 1

En çok alınan ilk 10 hizmet türünden altısı sosyal güvenlikle ilgili: Sigortalılık hizmet dökümleri, emekli aylığı ve borç durumu bilgileri, emekli ödeme bilgileri, sigorta tescil kaydı tespiti gibi hizmetler... Diğerleri de yeterince ilginç: Sürücü belgesi ceza puanı sorgulama ikinci, motorlu araç bilgileri sorgulama ise üçüncü durumda. Mahkeme dava dosyası sorgulama hizmeti, en çok rağbet gören dördüncü hizmet türü olurken, 10’uncu sıradaki hizmet ise tapu bilgileri sorgulama... İşte bu Top 10, vatandaşın devletle en çok muhatap olduğu yerleri bir çırpıda görmemizi sağlıyor. Bu verilere bakıp da vatandaşlar için bir öncelik sıralaması yapmak istersek şunu söylememiz mümkün: Maaşımız, arabamız, evimiz! Seçim süreci nedeniyle güncel olmasından ötürü bir şeyi daha söylemekte yarar var. e-Devlet kapısı uygulamalarının analizinden anlaşılıyor ki, ana muhalefet partisi CHP, en önemli seçim vaadi olarak Aile Sigortası’nı seçmekte hiç de haksız sayılmaz.

DALBAY: HABERLER SAYIYI ARTIRDI
“Kullanıcı sayısının bu hızda artmasının en önemli nedeni SSK hizmet dökümünün elektronik ortamda 1 Kasım 2010’dan itibaren sadece e-devlet üzerinden kimlik doğrulama yapılarak alınabilmesi. Araç ve ehliyet ceza sorgulama gibi hizmetler sadece e-Devlet ile vermeye başlandığında da ciddi bir artış yaşamıştık. 2010 sonu ve 2011 başlarında e-hizmetlerin artık sadece e-devlet ile verileceği yönündeki haberler ve hizmete alınan yeni uygulamalar da kullanıcı sayısında artışa sebep oldu.”

Sayfa Yükleniyor...