Elektrikli otomobiller çözüm mü?

Avrupa Birliği’ne üye devletlerin sanayi bakanları, elektrikli otomobiller için ortak strateji belirlemek için biraraya geldiler.

Elektrikli otomobiller çözüm mü?

İspanya’nın kuzeyindeki San Sebastian kentinde gerçekleştirilen gayri resmi toplantılarda İspanya Sanayi Bakanı Miguel Sebastian elektrikli araçların “bugün Avrupa’da doğduğunu” söylemenin abartı olmadığını belirterek bunun İspanya’nın AB dönem başkanlığı sırasında başarıldığının altını çizdi.

Ancak İspanyol bakan “Açıkçası birçok soru var… Hukuk açısından güvenlik, geçerlilik, araçların emniyeti ve maliyet gibi” şeklinde itirafta da bulundu.

Euoroactiv adlı internet sitesindeki habere göre, Avrupa’da ulusların izledikleri yöntemler ve kullandıkları teknolojiler farklılık gösterirken bunlar diğer devletlerinkiyle uyumlu olmayabiliyor. Bu nedenle İspanya Avrupa Komisyonu’nu mayısta ortak bir strateji geliştirmek üzere baskı yapmaya devam ediyor. İspanyol bakan Almanya’nın plana destek verdiğini sözlerine ekledi.

Madrid hükümeti ayrıca elektrikli otomobillere ve yenilenebilir enerjinin üye devletlerin kendileri tarafından üretilmesine birliğin gelecek on yıldaki ekonomi stratejisinde (AB 2020 Gündemi) de yer verilmesi gerektiğine dikkat çekti.

AB hali hazırda Japonya, Çin ve ABD’deki elektrikli otomobil imalatçılarıyla rekabet edecek güçte bulunuyor.

İspanyol bakan elektrikli otomobiller hakkında “İnsanlar için ekonomik açıdan uygun. Avrupalıların gelir düzeyine ve istihdam için iyi. Bir bütün olarak Avrupa için iyi ve çevre şartları düşünülürse bütün dünya için iyi bir şey olacak” diye konuştu.

Ancak bakanın görüşlerine katılmayan yedi çevre grubu pazartesi günü bir rapor yayımladı  ve elektrikli otomobillerin “akıllı” güç şebekeleriyle desteklenmemeleri halinde karbon çıkışını artırabilecekleri uyarısında bulundu.

Yerküre Dostları,Yeşil Barış, Ulaşım ve Çevre gibi grupların gözetiminde hazırlanan raporda otomobillerdeki zehirli gaz çıkışıyla ilgili yürürlükteki AB mevzuatlarının hatalı olduğunu çünkü bu yasaların imalatçılara çok benzin yakan otomobillerin üretimini dengelemek üzere elektrikli otomobil satışlarını kullanmalarına izin verildiğini ileri sürüldü.

Çevre grupları, AB’de elektrikli otomobil satışlarını yüzde 10 oranında artırmak hem petrol tüketimini hem de CO2 yayılmasında artışa neden olabileceği uyarısında bulundu.

AB’de tüketilen bir kilowatt saat elektrik için ortalama 400 gram CO2 çıkışı  gerçekleşiyor. Ancak rapora göre bu miktar kömür kullanılması  halinde iki katına çıkıyor.

Çevrecilere göre sorunun çözümü elektrikli otomobilleri “akıllı” elektrik şebekeleriyle bütünleştirmek. Bu şekilde otomobillerin boşalan akülerinin rüzgar üretim tesisleri gibi bol miktarda yeşil enerjinin temin edilebildiği kaynaklardan doldurulmasını sağlamak. Ancak akıllı güç kaynakları henüz ilk aşamada ve AB’nin ilgili projeleri daha fazla geliştirmesi gerekiyor.

Ulaşım ve Çevre grubu üyesi Nusa Urbancic yayımladığı bildiride “Bugün satılan her elektrikli otomobilde bir odyometre bulunması ve bununla en çok ne kadar yol kat edebileceğinin ölçülmesi gerekiyor. Her bir elektrikli otomobilin ne kadar elektrik tükettiğini saptayan akıllı bir ölçere ihtiyacı var ve daha da iyisi elektriğin yenilenebilir bir kaynaktan gelip gelmediğini söyleyen bir ölçere…” şeklinde konuştu.

Elektrikli otomobillerin elektrikli su ısıtıcısı gibi prize takılmasının tüketiciler ve elektrik üretim ve dağıtım şirketlerinin aklını  karıştırabileceğini, karmaşaya sebep olabileceğini kaydeden Urbancic “Avrupa’da satışa sunulan bütün yeni otomobillerin bu teknolojiye uygun olmasını sağlamak AB’nin bileceği bir iş” dedi.


Sayfa Yükleniyor...