Çocukluğumuzdan beri bıkmadan keyifle seyrettiğimiz Türk filmleri ve unutulmaz sahneleri çoğumuzun ezberindedir. Bizi keyiflendiren, güldüren, hüzünlendiren Yeşilçam klasiklerinin tek kusuru soluk görüntüsü ve güneşli bir günde yağmur yağdığını düşündürecek kadar çizik içerisinde olmasıydı.

Bunun en büyük sebebi, filmlerin 35mm negatiflerinin vizyonda oynadıktan sonra kenara atılması ve yıllarca kötü koşullarda saklanarak muhafaza edilmesiydi. Negatif filmin bile zor bulunduğu eski dönemlerde bayat filmlerin bile değerlendirildiği düşünülürse, bu filmlerin 30-40 yıl boyunca nem ve aşınma sonucu yıpranması ve solması kaçınılmaz hale geliyor.

Ülkemizde son 4 yıldır Akın Telesine Stüdyoları tarafından uygulanmaya başlayan dijital restorasyon işlemiyle bu unutulmaz filmler, ilk çekildiği günden bile daha kaliteli ve canlı hale geliyor. Uzun ve zahmetli bir süreç olan dijital film restorasyonu tamamlandığında, ortaya çıkan sonuç bir Hollywood filmi kadar yüksek çözünürlüklü ve kusursuz oluyor.

NASIL YAPILIYOR
Arzu Film, Erman Film, Sezer film, Murat Film gibi film şirketlerinin 100'den fazla filmine dijital restorasyon yaptıklarını belirten Akın Telesine stüdyoları'nın sahibi Barış Aykut, yıpranmış 35mm filmlerin öncelikle 2k ya da 4k gibi çok yüksek çözünürlükte gerçek zamanlı tarandığını ve birincil renk düzeltmelerinin yapıldığını, sonrasında kare kare filmdeki çizik, toz ve yırtıkların temizlendiğini ve ikinci renk düzeltiminden sonra HD formatında içeriğin teslim edildiğini belirtiyor.

Restore edilmiş Türk filmlerinin yurtdışında da gösterime girdiğini belirten Barış Aykut, restore ettikleri ve Venedik film festivalinde gösterilen Ömer Lütfi Akad'ın "Gelin" filminin festivalde büyük ilgi gördüğünü ve sırada Nuri Bilge Ceylan'ın Ekim'de Amerika ve Avrupa'da gösterime girecek "Uzak", "Koza", "Kasaba" ve "Mayıs sıkıntısı" filmlerinin de restorasyonunun yapılacağını belirtiyor.