Heron var, helikopter niye yok?

Emekli Hava Tümgeneral Seymen, "Genelkurmay'ın, saldırı helikopterlerinin hava şartları yüzünden uçamadığı açıklaması inandırıcı değil" diyenlere şiddetle karşı çıkıyor.

Heron var, helikopter niye yok?

Genelkurmay Başkanlığı uzun süredir beklenen "Heron açıklamasını" nihayet 3 gün önce yaptı. Ancak kimi iddia ve tartışmalar devam ediyor.

Zaman gazetesinin bugünkü sayısında Tanju Özkaya imzalı haberde; rütbeleri binbaşıyla albay arasında değişen bir grup emekli subayın görüşlerine dayanılarak, Hakkari'de konuşlu saldırı helikopterlerinin Çukurca ilçesindeki Hantepe'ye yönelik PKK saldırısına yoğun sis ve toz bulutu nedeniyle müdahale edemediği açıklamasının gerçekçi olmadığı belirtildi. 

Gazeteye konuşan emekli askerlerin bildirdikleri görüşlerde; TSK'nın helikopterlerinde bulunan IFR ve VFR adlı sistemler sayesinde bu araçların kötü hava koşullarında da uçabileceği, gece görüş olanakları bulunduğu, günümüzde gece uçuşunun yapılamamasının imkansız olduğu çünkü teknolojinin had safhaya eriştiği, Heron uçakları uçabiliyorsa helikopterlerin de uçabileceği, bölgede sis olmasının akla yatkın olmadığı zira Temmuz'da Hakkari'nin yüksek yerlerinde sisin yoğun olmadığı, sis olması halinde ise pekala F-16'ların havalanabileceği noktaları öne çıktı. 

Ancak, ntvmsnbc'nin görüşlerine başvurduğu Emekli Tümgeneral Seyfettin Seymen 180 derece farklı görüşler ifade etti. Zaman'ın haberi için "uyduruk bir haber" yorumu yapan Seymen, "Heronların irtifası ile helikopter irtifası birbirinden tamamen farklı. Helikopterler alçak, Heronlar ise yüksek irtifada uçar. Dolayısıyla birinin uçtuğu hava koşullarında diğeri uçamayabilir" diyor.

Kurmaylığına ilave olarak ABD'de kaza kırım inceleme uzmanlığı üzerine eğitim alan Emekli Hava Tümgeneral Seymen, Zaman'a demeç veren emekli subaylara ilişkin "O havacı binbaşı ya da yarbaylar pilot mu değil mi, ona bakmak lazım. Pilot olmayan, her havacı üniforması giyen havacılıktan, meteorolojiden anlamaz" diyor ve ekliyor:

"KURDUKLARI CÜMLE BİLE YANLIŞ"
"IFR ve VFR sistem değildir. Bunlar uçulacak hava şartlarını gösteren İngilizce kelimelerin başharflerinden oluşan kısaltmalardır. IFR; alet uçuş şartlarını; VFR ise görerek uçuş şartlarını simgeler. Kurdukları cümle bile yanlış. Her hava aracı her hava şartında uçamaz. Örenğin F-5 uçağı her hava şartında uçamaz, ama F-16 uçar. Söz gelimi UH-1H helikopteri de her hava koşulunda uçamaz. Yahut mesela Cobra helikopteri hedefi görmeden atış yapabilme kapasitesine sahip değildir. Uçabilse dahi hedefi vuramaz, çünkü görerek atış yapma kabiliyetine sahip bir helikopterdir".  

Seymen her hava şartında "görerek uçabilen", yani havacılık terminolojisinde 'all weather' tabir edilen uçakların F-16'lar olduğunu belirtti.

Zaman'ın haberinde görüşüne başvurulanların ordudan ihraç edilmiş ve intikam amacıyla öyle konuşmuş olabileceklerini öne süren ve gazeteyi de güvenilir bulmadığını ifade eden Seymen, Heronlar tarafından çekilen görüntülerde yer alan saatin doğru olup olmadığının da uzmanlarca incelenmesi gerektiği görüşünde: 

"Genelkurmay çok güzel açıklamış. Hava şartları, sis ve gece yüzünden gidemedi helikopterler. Heronların özel kameraları var. O görüntülerin ne zaman çekildiğine bakmak lazım. Hangi zamanda çekildiğine fotoğraf istihbaratçısı bakar. Ne zaman çekilmiştir, görünen vakit doğru mudur değil midir o söyler".

Sayfa Yükleniyor...