Hızlı tren 1 saat 28 dakikada Eskişehir'de

Ankara-Eskişehir arasında hizmete giren yüksek hızlı treni Başbakan Erdoğan kullandı. Hızlı trene ay sonuna kadar 5 TL'ye binilebilecek.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın kullandığı yüksek hızlı tren, saat 09.40'ta Ankara'dan Eskişehir'e hareket etti. Yüksek hızlı trende vagonlardaki ekranlardan harita üzerinde trenin konumu ve yaptığı hız gösterildi.

Tren, Sincan'dan geçerken yol boyunca sıralanan vatandaşlar trene el salladılar.

Saat 10.10'da hızlı trenin Esenkent mevkiinde konvansiyonel hattan çıkıp hızlı tren hattına girmesi üzerine Başbakan Erdoğan, "Sevgili vatandaşlarım hızlı tren yoluna çıktık. Şu anda 240'tayız" dedi. Erdoğan, birkaç dakika sonra ise "Şu anda 250 kilometreye ulaştık. Hayırlı olsun" diye konuştu. Erdoğan'ın, kısa süre sonra dile getirdiği "Şu anda 252'deyiz" sözleri, trende bulunan yolcular tarafından alkışlandı.

Ankara-Eskişehir yüksek hızlı treninin saatte maksimum 257 kilometre hıza ulaştığı görüldü.

Hızlı trenle seyahat sırasında yolculara, kahvaltı servisi de yapıldı.

Yüksek hızlı tren, Ankara Garı'ndan 09.40'ta başlayan ve 1 saat 28 dakika süren yolculuğun ardından saat 11.08'de siren sesleri ile  Eskişehir Garı'na girdi. Hızlı treni Eskişehir'deki garda bulunanlar coşkuyla karşıladı.

Yüksek Hızlı Tren'in ilk seferinde, Başbakan Erdoğan'ın yanı sıra eşi Emine Erdoğan, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu, İran ve İspanya'nın ulaştırma bakanları, yabancı misyon temsilcileri, sivil toplum örgütlerinin temsilcileri, çok sayıda gazeteci de yolcu olarak bulunuyor.

DEMİR AĞLARLA ÖRÜYORUZ
Hızlı trendeki pulmanları dolaşırken gazetecilerin sorularını yanıtlayan Erdoğan, hızlı treni bir süre kullandığı hatırlatılarak "Kolay mı?" sorusu üzerine, şunları söyledi:

"Tren zaten kendisi gidiyor. Siz zaman zaman otomatik olan şeylere dokunuveriyorsunuz. O yoluna devam ediyor. Akıllı bir tren bu. Bu noktada maşallahı var. İstediği zaman fren de yapabiliyor. Bir dalgınlığa gelseniz bile o dalgın değil. Böyle bir hızlı trene kavuşmuş olmak bizi ayrıca mutlu etti. Gecikmeli de olsa başarmış olmak... Çünkü temelini attığım günü hatırlıyorum. O zaman Binali Bey'e dedim ki 'bugüne kadar hep tarih verdik, bu aynen devam edecek, bunu devam ettirmemiz gerekir'. Bugün resmi açılışını yapmış olmak bizi çok mutlu etti.

Tabii asıl hedefimiz bunu İstanbul'a ulaştırmak. İstanbul için de öyle zannediyorum ki tahiri belli zaten. Müteahhit firma belli. Burada Çinliler ve Cengiz İnşaat konsorsiyum olarak var. Birlikte buna başladılar. O bittiği zaman 2 saat 15 dakika-2,5 saatte İstanbul-Ankara'yı alacağız. Tabii coğrafi koşulları zor bir bölge. Şimdi Ankara-Konya başlıyor. Önümüzdeki yılın sonu, 2011'in başında onu bitiriyoruz. O zaman adeta Konya ile Ankara birbiriyle aynı ilin içindeki ilçe haline gelmiş olacak. Yani 1 saat 15 dakikada Ankara'dan Konya'ya ulaşacağız. Bu da tabii Konya'yı çok daha farklı hale getirecek. Gerek ekonomik ve ticari alanda gerekse turizm alanında... Çünkü Konya son zamanlarda kültür turizminde, inanç turizminde bir sıçrama yaptı. Şehir olarak da çok ciddi bir gelişmenin içerisinde. Bu bakımdan Konya'nın gelişimi de çok çok farklı. Raylı sistemin olmasıyla da bu başarılmış olacak. Burada önemli bir şey de Gazi Mustafa  Kemal Atatürk'ün, 'Demir ağlarla ördük yurdu, dört bir yandan' dediği şekilde, hedefte kendisinin ebediyete intikalinden bu yana bu noktada atılmış ciddi bir adım yoktur. Biz hem o dönemlerde yapılmış olan tüm raylı sistemi, o demir ağları rehabilite ediyoruz, bütün vagonlar, lokomotifler, neyse hepsini yeniliyoruz. Bir taraftan da kendimiz bu yeni demir ağları örüyoruz. Artık bunun ispatı ortada. Bugünleri artık görmüştür. Bundan sonrası bunun daha gelişmişi olacaktır. İnsanımızın yaşam standardını çok daha farklı bir yere bu adımlarla beraber çekiyoruz. Bundan dolayı da mutluyuz."

İSTANBUL İÇİN 36 AY SÜRE VERDİ
Erdoğan, "Eskişehir-İstanbul arası için bir tarih verebilecek misiniz?" sorusuna, "Şu anda oradaki anlaşmamız aslında 24 ay. Fakat bazı sıkıntılar, arazi koşulları filan... Ben orada 3 yıl gibi süre düşünüyorum. Dolayısıyla 2012'nin sonu inşallah İstanbul'u da bitiririz diye inanıyorum" yanıtını verdi.

Gazetecilerin, Ankara-İzmir projesini anımsatması üzerine de "Ayrıca onlar da var. Proje halinde onlar. Çalışmaları devam ediyor. Tabii biliyorsunuz ki Türkiye'nin coğrafi koşulları  bir Almanya'nın koşulları gibi değil. Bazı yerleri tünellerle geçiyorsunuz, viyadüklerle geçiyorsunuz. Bunlar tabii maliyetleri çok ciddi manada etkiliyor. Bu bakımdan bu yüksek maliyetlerle bu yatırımları gerçekleştirmek kolay olmuyor. Fakat bütün şartlarımızı zorlayarak bu işe çok çok büyük önem veriyoruz. Çünkü toplu taşımada gerçekten raylı sistem çok büyük önem arz ediyor" dedi.

SENDİKALARIN DİKİLİ TAŞLARI YOK
Başbakan Erdoğan, "Hızlı trene ilişkin güvenlik konusunda bazı sendikaların olumsuz açıklamalar yaptığı" ifade edilerek, "Bu endişeleri yerli buluyor musunuz?" sorusunu şöyle yanıtladı:

"Dediğiniz sendikaların bu ülkede bir dikili taşları yok. Onların bu ülkede yatırım yapılsın diye dertleri de yok. O dediğiniz sendikaların zihniyeti, bu ülkede birinci köprüye de ikinci köprüye de karşı çıkmıştır. Şimdi üçe de karşı çıkıyorlar. Denizin altından tüp geçide de karşı çıkıyorlar. Onlar, bu ülkede taş taş üstüne konulsun diye bir şey istemiyorlar. Onların mantalitesinde, onların zihniyetinde böyle bir şey yok. Onun için onların söylediklerini biz pek de kaale almıyoruz. Biz aklı selim sahibi, bu vatan için millet için düşünen, insanımızın  yaşam standardını yükseltmek için gayret içinde olan ne varsa onları masaya yatırıyoruz ve o istikamette de çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bize bu ülkeye katkısı olacak anlayışlar lazım. Bu ülkenin önüne set çekecek anlayışlarla bir şey yapılacağına inanmıyoruz. O dediğiniz zihniyetler maalesef bizim şu anda yapacağımız birçok işi şu ana kadar engellediler. Birçok yatırımlarımızı geciktirdiler. Hala bundan dolayı maalesef o gecikmeleri birçok yerlerde de yaşıyoruz. Bunlar o gecikmelere rağmen yapılmış yatırımlardır, onu da size söyleyeyim. Daha fazla detaya girmek istemiyorum."

HIZLI TRENİN ÖZELLİKLERİ
Saatte 250 kilometre hız yapabilen yüksek hızlı tren, 17,5 milyon Euro'ya mal oldu. Dağıtılmış 8 motor tarafından çekilen tren, motor arızalarından dolayı yolculuklarda herhangi bir aksamaya meydan vermeyecek.

Trende, 6 setten oluşan vagonlar, business ve ekonomi vagonları olarak ayrı ayrı dizayn edildi. Business vagonların oturma düzeni 2 artı 1 şeklinde, ekonomi vagonlar ise 2 artı 2 koltuk şeklinde sağlandı. Tek seferde Toplam 419 yolcuyu taşıyabilen trenin koltukları 55 business, 354 birinci sınıf, 2 özürlü, 8'i de kafeterya için monte edildi.

Hızlı tren 1 saat 28 dakikada Eskişehir'de - 1

Business bölümümdeki koltuklar deri, diğer bölümlerdeki koltuklar ise kumaşla kaplandı. Business bölümündeki tüm koltukların arka bölümlerine 4 ayrı kanaldan yayın yapılabilecek şekilde LCD ekran görsel yayın sistemleri konuldu. Taşınabilir bilgisayarlar için güç kaynağının bulunduğu trende ortak kullanım için ayrıca LCD ekranlar tavanlara yerleştirildi.

Makinistlerin bulunduğu bölüm de dahil olmak üzere 16 kameranın yerleştirildiği trene, uçaklardakine benzer şekilde "kara kutu" konuldu. 4 kamerayla trenin dışından da görüntü toplanacak.

Makinistlerin bayılması ya da ani ölümlere karşı treni durduran ''Totman'' cihazı konulurken, arızaları anında tespit edecek SICAS bilgisayarı monte edildi. Tren hareket ettikten sonra giriş kapılarını otomatik olarak kilitleyen sistem, kızaklama önleme sistemi, acil durum freni, arıza ve bilgi aktarımı için GPRS modülü, giriş kapılarında sıkışmayı önleyen engel tespit sistemi, yangın tespit sistemi, trendeki diğer donanımlar arasında yer alıyor.

MART SONUNA KADAR 5 TL
Yüksek hızlı tren, yolcularına mart ayı sonuna kadar 5 TL’den hizmet verecek.

Nisan ayından itibaren indirimli biletin fiyatı 20 TL olacak. İndirim uygulaması bittikten sonra ise Ankara-Eskişehir hattı tren ücreti 40 TL olacak.

Öğrenciler için aylık 200 TL olarak belirlenen abonman ücreti, tam bilet yolcuları için 350 TL olarak kararlaştırıldı. Hızlı trende business class yolcuları da 50 TL ödeyerek seyahat edebilecek.